Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-07, 19:04
  #13
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man använda fosforsyra på aluminium? Har hört att det bildar vätgas?

Vätgas är ju inte hälsofarligt men kan bilda så kallad knallgas (explosiv) om den blandas med luftens syre. Är det små mängder så spelar det inte så stor roll men pratar vi stora bad så är nog synerligen bra ventilation att rekomendera.
Citera
2007-06-07, 20:23
  #14
Medlem
Jomazis avatar
Salpetersyra oxiderar väl ytan på (ren) aluminium, så vill man ha bort oxider ifrån Al så är det nog ganska olämpligt.
Citera
2010-06-13, 21:22
  #15
Medlem
Natriumhydroxid är väl ännu effektivare? Till skillnad från syror så löser ju baser bara upp rosten utan att angripa metallen.
Citera
2010-06-14, 00:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
Natriumhydroxid är väl ännu effektivare? Till skillnad från syror så löser ju baser bara upp rosten utan att angripa metallen.
Precis som Jomazi skriver i ovanstående inlägg är det inte alltid så trevligt ifall du har en aluminiumyta(ifall det nu skulle finnas rost på den?) då NaOH bildar svårlösliga salter med både Al och Fe(II)/Fe(III)
Citera
2010-06-14, 00:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Precis som Jomazi skriver i ovanstående inlägg är det inte alltid så trevligt ifall du har en aluminiumyta(ifall det nu skulle finnas rost på den?) då NaOH bildar svårlösliga salter med både Al och Fe(II)/Fe(III)
Jovisst, men hur ofta är aluminium rostigt? Jag kallar inte en oxiderad aluminiumyta för "rostig". Men en del kanske gör det.
Citera
2011-08-30, 20:16
  #18
Medlem
achtins avatar
Tar och lånar tråden lite och hoppas på svar...

Ska ta och göra rent min tank på MC:n då jag har upptäckt en del små rostprickar (ytrost) i botten av tanken samt att "tanktaket" är lite mer rostigt. Misstänker att fällningar gör att mina förgasare täpps till då jag har rengjort dom flera gånger men problemet kvarstår..

Har köpt oxalsyra som jag tänkte blanda ut i vatten och fylla tanken med. Nu undrar jag vilken blandning man ska ha för att få bort lätt till måttlig rost? Tanken är på 20l. och jag har 600g. oxalsyra, det innebär att det bli 30g oxal/liter vatten. Är det lagom samt hur länga ska jag låta syran verka? Snackar vi minuter, timmar eller dygn? Kommer bli ganska svårt att kontrollera rosten med tanken full av vatten så om det finns någon riktlinje här vore jag otroligt tacksam!
Citera
2011-08-30, 22:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achtin
Tar och lånar tråden lite och hoppas på svar...

Ska ta och göra rent min tank på MC:n då jag har upptäckt en del små rostprickar (ytrost) i botten av tanken samt att "tanktaket" är lite mer rostigt. Misstänker att fällningar gör att mina förgasare täpps till då jag har rengjort dom flera gånger men problemet kvarstår..

Har köpt oxalsyra som jag tänkte blanda ut i vatten och fylla tanken med. Nu undrar jag vilken blandning man ska ha för att få bort lätt till måttlig rost? Tanken är på 20l. och jag har 600g. oxalsyra, det innebär att det bli 30g oxal/liter vatten. Är det lagom samt hur länga ska jag låta syran verka? Snackar vi minuter, timmar eller dygn? Kommer bli ganska svårt att kontrollera rosten med tanken full av vatten så om det finns någon riktlinje här vore jag otroligt tacksam!

Använde mättad oxalsyralösning till ett par bromsok en gång, har för mig dom fick ligga 12-24 timmar i syran. Var lätt ytrost och blev bra på den tiden iaf.
Citera
2011-08-31, 08:09
  #20
Medlem
achtins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Använde mättad oxalsyralösning till ett par bromsok en gång, har för mig dom fick ligga 12-24 timmar i syran. Var lätt ytrost och blev bra på den tiden iaf.

Strålande! Då får dom ligga i ett dygn!
Citera
2011-08-31, 22:28
  #21
Medlem
Avva66s avatar
Blanda i sten, och skaka som en idiot, så påskyndar du det hela sas.
Citera
2012-06-28, 07:54
  #22
Medlem
Hoppar in på en gammal tråd med en fråga. Fått en tvåa av SBP på min avtagbara dragkrok, låset har kärvat ihop av oxid. Kan få i nyckeln men den går inte att vrida om. Har fått loss draget och gjort rent och försökt med alla möjliga rostoljor osv utan resultat och började fundera på någon syra när jag hittade tråden. Hade tänkt testa med citronsyra men tiden börjar bli knapp för ombesiktning så jag tänkte be om tips innan jag ger kroken ett bad. Någon som vet?

Kan passa på att ge ett par tips.
Har du en gammal bil med ett skitigt och igensatt kylsystem funkar oxalsyra utmärkt. Fyll systemet och låt motorn bli varm. Tappa ur, ta bort slangar till kylare och värmepaket och skölj igenom med vatten, fyll sedan systemet med vatten blandat med några dl hushållssoda för att neutralisera syran och starta motorn igen så pumpen får blandningen att cirkulera. skölj ur igen och fyll på med glykolblandning.
Du kommer bli överraskad över hur mycket skit det kommer ur! Har gjort detta själv flera gånger.

Citronsyra kan du använda för att göra ren gamla kabelhärvor och elkontakter av koppar och aluminium med. Dränk över natten och skölj ordentligt med vatten. Alla kontaktytor blir blanka och fina men inget tar skada.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback