2006-10-06, 18:01
Medlem
Calico Jacks avatar
Som runbriken lyder vad bör vara normal-puls när man tränar. Jogging, styrketräning, cykla etc allt under normal/lugn-tempo alltså.
Citera
2006-10-07, 00:44
Medlem
Axons avatar
220 minus din ålder är din maxpuls.

När man tränar lågintenstivt brukar man vilja ligga kring 50-60 av sin maxpuls.
Citera
2006-10-07, 00:46
Medlem
Calico Jacks avatar
Tackar.
Citera
2009-11-19, 19:02
Medlem
tältpinnes avatar
Jag väcker härmed denna tråd till liv med en fråga. Jag brukar normalt sett inte ha pulsklocka på mig när jag styrketränar, men för skojs skull hade jag det idag. Och resultaten känns lite sådär.

Till att börja med så ska det sägas att jag inte har någon form av kondition alls! jag är i god form rent estetiskt, men jag skulle förmodligen bli omsprungen av både Bert Karlsson och Babben i joggingspåret.

Till saken, jag körde armar. 9 set biceps, 6 set tripceps, med stångcurl, liggande tricepspress och lite annat, inga konstiga övningar. Allt som allt runt 23 minuter, och en kvarts rask prommis till gymmet innan (därav den relativt höga startpulsen).

Här är datan från pulsklockan:
http://img18.imageshack.us/img18/1253/20091119o.png

Min fråga: är det kontraproduktivt att träna muskeluppbyggnad med såhär pass hög puls, med vetskapen om att jag inte är en person med någon större kardiovaskulär kapacitet?

man
27
95@191

Edit: borde tillägga att jag drack runt 5dl kaffe 30min innan passet.
Citera
2009-11-20, 21:11
Medlem
Pulskurvan kan man väl säga ger en ungefärlig bild hur aeroba systemet fått jobba under din styrketräning? Den ger ju öht ingen bild av hur anaeroba systemet jobbat, så såvitt jag kan se säger den ingenting alls om din styrketräning.
Citera
2009-11-20, 21:34
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politburo
Pulskurvan kan man väl säga ger en ungefärlig bild hur aeroba systemet fått jobba under din styrketräning? Den ger ju öht ingen bild av hur anaeroba systemet jobbat, så såvitt jag kan se säger den ingenting alls om din styrketräning.

Det har du så klart rätt i, jag efterfrågade information om hur det generellt sätt påverkar prestationen om man ligger på väldigt hög % av sin maxpuls vid just styrketräning.
Citera
2009-11-22, 00:16
Medlem
Krafses avatar
Min maxpuls ligger på ca: 220, är det bra eller dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in