Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-28, 06:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Märkligt att han ska heta Bernadotte när inte resten av kungafamiljen gör det. Trodde han skulle bli av med Westling också. I enlighet med sin fru Victoria Ingrid Alice Désirée* borde han heta Olof Daniel *

Deras status är inte uppdaterad på Ratsit ännu; de står fortfarande som ogifta.

va ska man söka på en stjärna för hitta kungen på ratsit, jag prova och då fann man sveriges äldsta personer... ja hm i personummer har man väl en stjärna om man är född annat århundrade och man kommit in på nytt 00 och 10 osv.. men hm

ja nu hittade jag men vilka är de gamla ?
Citera
2010-06-28, 07:47
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
va ska man söka på en stjärna för hitta kungen på ratsit, jag prova och då fann man sveriges äldsta personer... ja hm i personummer har man väl en stjärna om man är född annat århundrade och man kommit in på nytt 00 och 10 osv.. men hm

Enklast att söka på adressen "drottningholms slott" eller på födelsedata (googla) och förnamn

kungen: http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....uSBqOvd--pUTNo
Citera
2010-06-28, 08:42
Bannlyst
Citat:

Du kan ju söka på ett par av hans förnamn: Carl Gustaf Folke Hubertus... ingen vanlig kombination precis!
Citera
2010-06-28, 09:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du kan ju söka på ett par av hans förnamn: Carl Gustaf Folke Hubertus... ingen vanlig kombination precis!

Enligt Ratsit är Prins Njuren fortfarande singel och bor någonstans på Drottningholm.
Citera
2010-06-28, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Enligt Ratsit är Prins Njuren fortfarande singel och bor någonstans på Drottningholm.

Singel vet man ju aldrig, men dock ogift. Det verkar ta ovanligt lång tid den här gången; jag har fått uppfattningen att Ratsit i normala fall uppdateras inom en vecka.
Citera
2010-06-28, 12:43
Bannlyst
Här får man vet lite mer om bakgrunden till Daniels hyllade tal:
http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7370243.ab

Fortfarande är det oklart huruvida han skrivit sitt tal (delvis) själv:
Citat:
Enligt hovet är det prinsen själv som skrivit talet.

– Prins Daniel skriver sina tal själv. Vi har ingen ytterligare information, säger Annika Sönnerberg på informationsstaben.

Spekulationerna efteråt har dock gjort gällande att hans pappa Olle, som också höll ett mycket bra tal, kan ha varit delaktig i processen.

– Jag förmodar att någon annan tittat på det. Det är ingen skam i det, säger Göran Hägg.

Citat:
Bakom kungens tsunamital stod förre riksmarskalken Ingemar Eliasson, som nu är pensionär men fortfarande har tät kontakt med sin gamla arbetsplats. Eliasson har varit mycket delaktig i den förberedande planeringen inför Victorias och Daniels bröllop och enligt Aftonbladets uppgiftslämnare har han också haft mer än ett finger med i prinsens tal.

Ingemar Eliasson själv vill inte uttala sig om detta.

– Jag har lämnat hovet så jag har inga kommentarer, säger han bara.

Välj själva vilken version ni vill tro på!
Citera
2010-06-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
http://kyrkoordnaren.blogspot.com/20...ernadotte.html

"De har rätt att använda ätten Bernadottes namn men i folkbokföringen har de endast en asterisk. Emellertid saknas numera stöd i lagstiftningen att stryka ett efternamn. Herman Lindqvist och andra experter har tvärsäkert låtit berätta att prins Daniel inte kommer att bära efternamn. Men nu är det klart. H.K.H. Prins Daniel behåller sitt efternamn som mellannamn och får efternamnet Bernadotte. Han heter numera Olof Daniel Westling Bernadotte."

Och Victoria tog Westling som efternamn (även om hon nu inte använder det)...?
Citera
2010-06-28, 15:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Enklast att söka på adressen "drottningholms slott" eller på födelsedata (googla) och förnamn

kungen: http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....uSBqOvd--pUTNo

jo jag sökte på deras fullständiga namn med mellannamnen på förnamn och hittade. hm jag har provat tidigare, förr. Jag har då inte hittat och trott de haft skyddad identitet eller så ..
Citera
2010-06-29, 11:35
Bannlyst
Nu är prinsen gift också på Ratsit - med nytt efternamn och allt:
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....UXuwEKwl7B9hWw

Dock inte folkbokförd på samma adress som hustrun ännu.
Citera
2010-06-29, 11:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

ska det ändras sen till Haga ?
Citera
2010-06-29, 12:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nu är prinsen gift också på Ratsit - med nytt efternamn och allt:
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....UXuwEKwl7B9hWw

Dock inte folkbokförd på samma adress som hustrun ännu.

Det var ju en liten utredning på Skatteverket, (ännu en liten bäck av resurser som kunde användas till bättre saker), vad Njuren skulle få för namn när han gift sig. Så nu heter han alltså Westling Bernadotte. Frugan Hakan har däremot inte fått något efternamn än.
Citera
2010-06-29, 23:48
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
ska det ändras sen till Haga ?

men det lär få vänta tills de kommit hem efter smekmånadsresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in