2009-01-13, 01:04
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrvidal
Jag börjar bli riktigt trött på nivån i elitseriehockeyn. Rena påhopp blir bestraffade med 2 minuters utvisning och när sedan den drabbade vill göra upp om saken på ett hederligt sätt så ska man få matchstraff. Varför ser man inte den nivån när man tittar på allsvenskan eller division 1, där är det hederligt tufft spel som gäller och domarna bestraffar rätt saker.

Jag brukar inte gnälla på domaren, men det börjar bli för mycket nu med Sören Persson och gubbarna. Är det pengar och mutor som styr domarkåren eller varför får vi aldrig se någon ung duktig domare i elitserien?

Det händer när jag åker runt och ser hockey i J20-serierna eller i ettan att det dyker upp riktigt, riktigt bra domare. Men problemet är egentligen inte domarna, utan prejudikaten man dömer efter från de senaste åren. Är huvudet minsta inblandat i tacklingen så är det matchstraff, även om det i stort sett är ett huvud som åker in i backens bröst, snurrar spelaren ryggen mot en tacklande spelare vid sargen så är det matchstraff, lyfter skridskorna lite av kraften i tacklingen så är det matchstraff.

Domarna är egentligen inte problemet, utan hönsen högre upp bestämmer ju indirekt vad lakejerna ska dela ut för straff. De domare som försöker döma ordentlig hockey fastnar ibland längre ner när de försöker ta det i egna händer.
Citera
2009-01-13, 10:35
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Jag börjar bli riktigt trött på nivån i elitseriehockeyn. Rena påhopp blir bestraffade med 2 minuters utvisning och när sedan den drabbade vill göra upp om saken på ett hederligt sätt så ska man få matchstraff. Varför ser man inte den nivån när man tittar på allsvenskan eller division 1, där är det hederligt tufft spel som gäller och domarna bestraffar rätt saker.

Jag brukar inte gnälla på domaren, men det börjar bli för mycket nu med Sören Persson och gubbarna. Är det pengar och mutor som styr domarkåren eller varför får vi aldrig se någon ung duktig domare i elitserien?

Jag anser att du har helt fel! Nivån på allsvenska domare är i regel åt helvete. Klart det finns några som gör ett bra jobb men de flesta är riktigt dåliga. Grymt ojämn nivå i matcherna, matchstraff på rent felaktiga grunder, kompensationsutvisningar etc. Generellt sett brukar nivån för tillåtet hårt spel vara högre i ES än i HA men det kan ju ha förändrats denna säsong förstås. Ni som följer ES kan iaf. vara glada att ni slipper David Bergman. Jag tror att han tom. är sämre än Sören.
Senast redigerad av ett kadaver 2009-01-13 kl. 10:45.
Citera
2009-01-13, 10:42
Moderator
vfs avatar
Sammanfogat ämnen/Mod
Citera
2009-01-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Jag anser att du har helt fel! Nivån på allsvenska domare är i regel åt helvete. Klart det finns några som gör ett bra jobb men de flesta är riktigt dåliga. Grymt ojämn nivå i matcherna, matchstraff på rent felaktiga grunder, kompensationsutvisningar etc. Generellt sett brukar nivån för tillåtet hårt spel vara högre i ES än i HA men det kan ju ha förändrats denna säsong förstås. Ni som följer ES kan iaf. vara glada att ni slipper David Bergman. Jag tror att han tom. är sämre än Sören.

Har det gått så mycket utför med Bergman, jag kommer ihåg att han är den absolut bästa domaren jag har haft. Detsamma gäller med (ursäkta stavningen) "Josef" "El Natuor" riktigt duktiga killar. Jag har upplevt att det är mycket mindre gnäll på div 1 och HS matcher, det är ju så att man inte går och ser hockeyn i sverige när det är så dåliga domare. Jag säger inte att dom favoriserar något speciellt lag, skulle i så fall vara HV71 och Linköping som gynnas med de kreaturer som spelar där, annars är det nog samma nivå över hela ES.
Citera
2009-01-13, 12:15
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Har det gått så mycket utför med Bergman, jag kommer ihåg att han är den absolut bästa domaren jag har haft. Detsamma gäller med (ursäkta stavningen) "Josef" "El Natuor" riktigt duktiga killar. Jag har upplevt att det är mycket mindre gnäll på div 1 och HS matcher, det är ju så att man inte går och ser hockeyn i sverige när det är så dåliga domare. Jag säger inte att dom favoriserar något speciellt lag, skulle i så fall vara HV71 och Linköping som gynnas med de kreaturer som spelar där, annars är det nog samma nivå över hela ES.

Ja. På 16 matcher har han tydligen dömt 18 st. 10:or, 5 st 20:or och 6 straffslag. Därtill har han ett snitt på 49 utdelade utv.min./match. Nu har jag ju bara sett honom i ett par matcher så det är väl möjligt att han dömt rättvist i alla andra matcher men jag tror inte det.

Det som irriterar mig mest med honom är dock inte vad han dömer ut utan mer alla missar han gör och allt han ser fel på. Blir alldeles för ojämn match när han har så dålig koll på vad spelarna håller på med.

Tror inte att så många domare favoriserar egentligen (förutom Lärking), problemen är att de har för dålig koll på vad som händer. Tror på 2 matchdomare så att man dels får fler perspektiv när en match potentiellt avgörs genom tveksamma och tunga 5:or, 2+2:or och MP, dels att en kan hålla stenhård koll på pucken och en som kan se när det är för många spelare på isen m.m.

Det du säger om mindre gnäll i lägre divisioner kanske har att göra med att hockeyresultaten inte känns lika viktig för de fansen. Ren spekulation från min sida men när man kollar på HA är det alltid topplagens fans som gastar högst om dåliga domare. Ju mer hockeyn betyder - desto argare blir man när det känns som att domaren avgör matchen.
Senast redigerad av ett kadaver 2009-01-13 kl. 12:19. Anledning: [massa smileys där det skulle vara kolon =)]
Citera
2009-01-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ja. På 16 matcher har han tydligen dömt 18 st. 10r, 5 st 20r och 6 straffslag. Därtill har han ett snitt på 49 utdelade utv.min./match. Nu har jag ju bara sett honom i ett par matcher så det är väl möjligt att han dömt rättvist i alla andra matcher men jag tror inte det.

Det som irriterar mig mest med honom är dock inte vad han dömer ut utan mer alla missar han gör och allt han ser fel på. Blir alldeles för ojämn match när han har så dålig koll på vad spelarna håller på med.

Tror inte att så många domare favoriserar egentligen (förutom Lärking), problemen är att de har för dålig koll på vad som händer. Tror på 2 matchdomare så att man dels får fler perspektiv när en match potentiellt avgörs genom tveksamma och tunga 5r, 2+2r och MP, dels att en kan hålla stenhård koll på pucken och en som kan se när det är för många spelare på isen m.m.

Det du säger om mindre gnäll i lägre divisioner kanske har att göra med att hockeyresultaten inte känns lika viktig för de fansen. Ren spekulation från min sida men när man kollar på HA är det alltid topplagens fans som gastar högst om dåliga domare. Ju mer hockeyn betyder - desto argare blir man när det känns som att domaren avgör matchen.

Du har kanske rätt där, mer uppgivenhet bland de "sämre" lagen då de inte har lika mycket att säga till om.

Det var ruggigt mycket, på en hel säsong så ska man vara glad om man får lägga en straff och de andra talar ju för sig själv. Kan iof varit någon match med stort slagsmål i, eller att han har fått döma "heta" matcher.. Bofors-Oskarshamn idag, tror domaren hette Holm, riktigt grym. Det hettade till många gånger under matchen, han var iskall och lät hockeyn vara. Helt rätt, honom ser jag gärna i ES, helst innan slutspelet så att vi slipper Raukarna vi har nu!
Citera
2009-01-14, 15:05
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Kan iof varit någon match med stort slagsmål i, eller att han har fått döma "heta" matcher..

Visst kan det vara så. Det blir lät fel om man stirrar sig blind på siffror men efter lördagens match tänkte jag "vad fan är det där för galning" och ville kolla upp honom lite närmre för att se om han bara hade en sjukt dålig dag. Turligt nog fann en tabell på ett annat forum som förde statistik över domarna på ett överskådligt sätt vilket vadjagvet inte finns på stats.swehockey. Bergman dömer Sundsvall - AIK ikväll så jag ska fortsätta hålla lite pejl på honom!
Citera
2009-01-15, 19:06
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Visst kan det vara så. Det blir lät fel om man stirrar sig blind på siffror men efter lördagens match tänkte jag "vad fan är det där för galning" och ville kolla upp honom lite närmre för att se om han bara hade en sjukt dålig dag. Turligt nog fann en tabell på ett annat forum som förde statistik över domarna på ett överskådligt sätt vilket vadjagvet inte finns på stats.swehockey. Bergman dömer Sundsvall - AIK ikväll så jag ska fortsätta hålla lite pejl på honom!

Länka.
Citera
2009-01-15, 19:33
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Länka.

http://www.ploffer.com/referee/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera