Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Jag vet inte hur du läser den där listan, men den är definitivt inte sorterad på antal sålda exemplar per titel (och helt uppenbart inte på antal sålda exemplar inom kategorin). "Serietidskrifter", "Barn och Föräldrar", samt "Jakt och Fiske" säljer alla fler tidningar per titel, och inte ens något vanligt så kallat livsstilsmagasin för män (Café/Slitz) återfinns på tio i topp över enskilda titlar.
Sedan säger inte listan något alls om vad som räknas som "Herrtitlar". Är t.ex. Café och Slitz herrtidningar eller hör de till "Mode och nöjesliv"? [edit: som von Schmerz redan påpekat, i betydligt klarare ordalag]
Vidare är Slitz och FHM de enda herrtidningarna (jag använder termen löst, utan nödvändig klopling till katergorin "Herrtitlar") som tar sig in bland de 25 bäst säljande tidningarna räknat i enbart lösnummer, vilket jag antar är det område där porrtidningarnas största försäljning sker. I listan över abbonerade exemplar finns inga potentiella herrtitlar alls.
Dock lär väl genomsnittssiffran på knappt 57 000 exemplar stämma. Jag läste Mattias Anderssons bok Porr nyligen, och jag vill minnas att de flesta i branschen han pratade med uppgav siffror mellan 20 000 och 50 000 (jag kan dock ha fel, jag minns inte exakt, men siffran 30 000 dyker hela tiden upp i mitt huvud).
Hur som helst tjänar förlagen som tidigare påpekats inga pengar på tidningarna längre, de finansieras (återigen enligt Andersson) helt av annan verksamhet (DVD-filmer, SMS-tjänster, internetinnehåll, etc.).