Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-04, 01:14
  #2197
Medlem
Kroulls avatar
Slottsskogen har blivit en no-go zone för svenska män och kvinnor:

https://www.gp.se/nyheter/vastsverig...8-51e05f31049d

Citat:
Muslimsk massbön i Slottsskogen ska bli ny tradition
Citat:
Runt 15 000 personer uppskattas ha deltagit i den stora bönen i Slottsskogen på söndagen.

Och för arabiska och svensksomaliska kvinnor...

Dessa könsseparerade manliga muslimska maktdemonstrationer, stöds av en mycket stor majoritet av kvinnorna i Majorna...

https://valresultat.svt.se/2024/1480...atan-m-fl.html
Citera
2024-08-21, 23:09
  #2198
Medlem
Hur är Åkered? Har åkt förbi Ica och Lejonet & Björnen på väg mot Ganlet men har ingen koll alls på området i övrigt.
Citera
2024-08-23, 20:10
  #2199
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Hur är Åkered? Har åkt förbi Ica och Lejonet & Björnen på väg mot Ganlet men har ingen koll alls på området i övrigt.
Min uppfattning är att Åkered är helt okej. Uppfattar det lite mer medelsvensson än t ex Fiskebäck. Åkered har en hel del radhus om jag inte tänker galet. Bebyggelsen är väl byggd huvudsakligen sent 60 tal, tidigt 70 tal. Det finns väl nästan inga hyresrätter i området, vilket minskar risken för blattar och socialfall.

Problemet med Åkered är väl närheten till Tynnered vilket är rätt ghettoaktigt på många adresser. Risk finns ju att brottsligheten sprids även åt det hållet då.
Citera
2024-08-29, 13:31
  #2200
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Hur är Åkered? Har åkt förbi Ica och Lejonet & Björnen på väg mot Ganlet men har ingen koll alls på området i övrigt.
Radhusen byggda 1966-67 är inte roliga. 121 kvm boyta och 222 kvm tomt. Papptunna väggar och direktverkande el. Snedtaket på övervåningen inskränker rejält på användbart utrymme. Trångt mellan garagelängorna som är avpassade till 1966 års storlek på bilar. Vanligt med icke friköpta tomter där tomträttsavgälden för varje ny avgiftsperiod blir alltmer absurd p.g.a. att husen ligger i ”attraktivt område i väster med närhet till havet”. Beroende på skick och utförd ombyggnad/renovering begärs hutlösa pengar för detta lågkvalitativa boende ”för man har ju så nära till havet”. Kedjehusen har samma grundkonstruktion men är större och har bilplatser i anslutning till respektive hus.
Citera
2024-08-29, 15:51
  #2201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Radhusen byggda 1966-67 är inte roliga. 121 kvm boyta och 222 kvm tomt. Papptunna väggar och direktverkande el. Snedtaket på övervåningen inskränker rejält på användbart utrymme. Trångt mellan garagelängorna som är avpassade till 1966 års storlek på bilar. Vanligt med icke friköpta tomter där tomträttsavgälden för varje ny avgiftsperiod blir alltmer absurd p.g.a. att husen ligger i ”attraktivt område i väster med närhet till havet”. Beroende på skick och utförd ombyggnad/renovering begärs hutlösa pengar för detta lågkvalitativa boende ”för man har ju så nära till havet”. Kedjehusen har samma grundkonstruktion men är större och har bilplatser i anslutning till respektive hus.

Ja, dessvärre krävs en rejält tjock plånbok alternativt att man är villig att belåna sig upp över öronen för att kunna hitta något vettigt i ett någorlunda tryggt område för barnen. Vuxna kan bo i princip var som helst, gå till jobbet och komma hem utan bekymmer men i fel område får barnen fel umgänge. Och då blir ett sketet radhus eller kedjehus ett objekt för 5-6 miljoner.

Jag menar, vi har gjort lite bostadskarriär och är goda för några miljoner samt kan låna och köpa för ytterligare ett antal miljoner. Men jag har ingen vidare lust att lägga 8-9 miljoner på ett hus med banken flåsandes mig i nacken. Det verkar som att alternativen är att antingen köpa billigare i ett område man inte vill bo i, köpa renoveringsobjekt, bo i lägenhet eller att köpa utanför stan i exempelvis Kungsbacka för 5-6.
Citera
2024-08-29, 17:38
  #2202
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Ja, dessvärre krävs en rejält tjock plånbok alternativt att man är villig att belåna sig upp över öronen för att kunna hitta något vettigt i ett någorlunda tryggt område för barnen. Vuxna kan bo i princip var som helst, gå till jobbet och komma hem utan bekymmer men i fel område får barnen fel umgänge. Och då blir ett sketet radhus eller kedjehus ett objekt för 5-6 miljoner.

Jag menar, vi har gjort lite bostadskarriär och är goda för några miljoner samt kan låna och köpa för ytterligare ett antal miljoner. Men jag har ingen vidare lust att lägga 8-9 miljoner på ett hus med banken flåsandes mig i nacken. Det verkar som att alternativen är att antingen köpa billigare i ett område man inte vill bo i, köpa renoveringsobjekt, bo i lägenhet eller att köpa utanför stan i exempelvis Kungsbacka för 5-6.
Det är inget lätt val, minst sagt … Om du funderar på renoveringsobjekt - är du själv kunnig och händig samt har ork att hålla på ett bra tag eller har du nära bekanta som är det? Att köpa renovering från yrkesfolk kan bli hur dyrt som helst, men det vet du redan. En sak är väl klar: Köp aldrig någonsin något i ett område du inte vill bo i. Du kommer att ångra dig varje dag. Läget betyder oerhört mycket.
Citera
2024-08-29, 18:33
  #2203
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Ja, dessvärre krävs en rejält tjock plånbok alternativt att man är villig att belåna sig upp över öronen för att kunna hitta något vettigt i ett någorlunda tryggt område för barnen. Vuxna kan bo i princip var som helst, gå till jobbet och komma hem utan bekymmer men i fel område får barnen fel umgänge. Och då blir ett sketet radhus eller kedjehus ett objekt för 5-6 miljoner.

Jag menar, vi har gjort lite bostadskarriär och är goda för några miljoner samt kan låna och köpa för ytterligare ett antal miljoner. Men jag har ingen vidare lust att lägga 8-9 miljoner på ett hus med banken flåsandes mig i nacken. Det verkar som att alternativen är att antingen köpa billigare i ett område man inte vill bo i, köpa renoveringsobjekt, bo i lägenhet eller att köpa utanför stan i exempelvis Kungsbacka för 5-6.
Då hade jag satsat på Kungsbacka eller utanför i någon liten by. Visst, det kommer ha sina sidor i o m transport av ungar, men det är mer osannolikt att de hamnar i något skit. När det gäller Åkered så ligger Tynnered väldigt nära, och bussen går till Frölunda Torg med risk för att ungarna dras till något skit. Dessutom är radhusen, som nämnts, lyhörda och av tveksam byggkvalitet. Jag kan tänka mig att det kan uppstå allsköns bekymmer när man ska komma överens med alla i längan om takbyte, stambyten, dräneringar osv.
Citera
2024-09-06, 11:08
  #2204
Medlem
tnems avatar
Hur är läget i Askim idag?

Läst om några skjutningar där sedan områden klassades som bra i den här tråden, är det fortfarande ett bra område?

tänker främst kring hållplatsen Askim kyrka, och bussförbindelsen mot stan.
__________________
Senast redigerad av tnem 2024-09-06 kl. 11:11.
Citera
2024-09-06, 11:19
  #2205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Västra Frölunda kan vara helt okej. Det är ett stort område, men om jag skulle välja mellan Gårdsten och Västra Frölunda så skulle jag välja Frölunda alla dagar i veckan. Om jag inte är har helt kass koll så sker de flesta nybyggen norr om Frölunda Torg och då kan det vara helt okej. Som alltid så är mitt tips att faktiskt kolla upp området med god omnejd innan man flyttar dit. D v s att åka dit och vandra runt normala dagar samt fredag, lördagkvällar och kolla läget. Det skadar inte att ta buss/spårvagn dit för att skapa sig en uppfattning. Detta bör göras ett par gånger innan man "slår till" så att säga.

Frölunda blir alltmer uppblandat. Grejen är att det beror mycket på ens egna intressen och vanor hur mycket invandrarna dominerar i ens vardag. De rör sig väldigt mycket på dagtid efter lunch fram till sen kväll vid Frölunda Torg. I kollektivtrafiken är det mycket svenskar och färre invandrare i rusningstid, det är väl egentligen då man ser att det fortfarande bor svenskar i området. Äldre svenskar rör sig mest på förmiddagen i lugn och ro. Helst mellan 10-12. Överlag så ser man bara vid speciella tillfällen att det finns svenska ungdomar kvar i området. Invandrardominansen har ökat rejält sista 15 åren.

Jag ser även polisens kameraövervakningsskyltar i områden som det var helt otänktbart skulle tillhöra utanförskapsområden för bara några år sedan, men som nu tydligt sjunker ner i träsket. Kriminaliteten stannar inte i de områden där invandrare redan dominerar med 60-90% utan spiller hela tiden över till områden där fortfarande 50-75% svenskar bor.

Jag skulle inte satsa på Frölunda att bo och leva i de närmaste 20 åren. I takt med att äldre svenskar nu dör så kommer oerhört många hyresbostäder att fyllas med värsta sortens invandrare som har företräde i köerna och massinvandringen pågår ännu för fullt.

Överhuvudtaget gällande boende så gäller det att flytta ut från storstäderna om man vill ha en bra och trygg framtid för sin familj.
__________________
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-09-06 kl. 11:24.
Citera
2024-09-06, 21:59
  #2206
Medlem
Funderar på att flytta tillbaka till Göteborg igen efter att ha bott på annan ort i över 20 år. Har bara 12 års köpoäng så att få en hyresrätt i Haga där jag tidigare bott är mer eller mindre hopplöst, så jag får se mig om efter andra områden.

Flera av dessa är minst lika svåra att få en lägenhet som Haga, men listar trots detta dessa områden. Listar alfabetiskt.

Annedal
Eriksberg
Heden
Johanneberg
Krokslätt
Kungsladugård
Landala
Lindholmen
Lorensberg
Majorna
Masthugget
Sandarna
Stigberget

Hur är dessa områden idag? Är som sagt över 20 år sedan jag flyttade från staden så mycket har hänt. Har faktiskt inte ens varit i staden på alla dessa år, så jag har ingen referens alls, förutom allt negativt man läser om på nyheterna.
Citera
Igår, 09:50
  #2207
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Frölunda blir alltmer uppblandat. Grejen är att det beror mycket på ens egna intressen och vanor hur mycket invandrarna dominerar i ens vardag. De rör sig väldigt mycket på dagtid efter lunch fram till sen kväll vid Frölunda Torg. I kollektivtrafiken är det mycket svenskar och färre invandrare i rusningstid, det är väl egentligen då man ser att det fortfarande bor svenskar i området. Äldre svenskar rör sig mest på förmiddagen i lugn och ro. Helst mellan 10-12. Överlag så ser man bara vid speciella tillfällen att det finns svenska ungdomar kvar i området. Invandrardominansen har ökat rejält sista 15 åren.

Jag ser även polisens kameraövervakningsskyltar i områden som det var helt otänktbart skulle tillhöra utanförskapsområden för bara några år sedan, men som nu tydligt sjunker ner i träsket. Kriminaliteten stannar inte i de områden där invandrare redan dominerar med 60-90% utan spiller hela tiden över till områden där fortfarande 50-75% svenskar bor.

Jag skulle inte satsa på Frölunda att bo och leva i de närmaste 20 åren. I takt med att äldre svenskar nu dör så kommer oerhört många hyresbostäder att fyllas med värsta sortens invandrare som har företräde i köerna och massinvandringen pågår ännu för fullt.

Överhuvudtaget gällande boende så gäller det att flytta ut från storstäderna om man vill ha en bra och trygg framtid för sin familj.
Du har helt rätt i sak. Vill minnas att resonemanget mitt inlägga du citerade handlade om att välja mellan Gårdsten och Frölunda och då hade jag självklart valt Frölunda. Men om det handlar om att köpa bostad så hade jag valt ett litet samhälle runt Kungsbacka. Typ Tostared, Förlanda eller något sånt.

Att bo i ett litet samhälle med mycket lite kollektivtrafik har givetvis både för och nackdelar. Men jag tror att det mest kan vara fördel med tanke på hur samhället ser ut idag.
Citera
Igår, 12:29
  #2208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du har helt rätt i sak. Vill minnas att resonemanget mitt inlägga du citerade handlade om att välja mellan Gårdsten och Frölunda och då hade jag självklart valt Frölunda. Men om det handlar om att köpa bostad så hade jag valt ett litet samhälle runt Kungsbacka. Typ Tostared, Förlanda eller något sånt.

Att bo i ett litet samhälle med mycket lite kollektivtrafik har givetvis både för och nackdelar. Men jag tror att det mest kan vara fördel med tanke på hur samhället ser ut idag.

Ja, det är en ganska bra grundregel nu att bo där det inte finns hyresrätter samt ingen kollektivtrafik. Då är man nog ganska mycket kvar i svensk kultur och slipper all kriminalitet även de närmaste 20 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in