Flashback bygger pepparkakshus!
2006-11-16, 16:58
Medlem
Med tanke på "censurtråden" känns det som att intresset för Wikipedia aldrig har varit så stort som det är nu. Eftersom jag är etablerad wikipedian och har redigerat på sidan sedan november 2004 tänkte jag att det skulle vara intressant att skapa en diskussion om sidan, alternativt en ren "informationstråd". Ställ gärna frågor och diskutera, jag ska försöka svara på alla frågor så bra jag kan!
Citera
2006-11-16, 17:12
Medlem
lepops avatar
Ser ni Metapedia som en konkurrent?
Citera
2006-11-16, 17:13
Medlem
meons avatar
Från Wikipedia:Välkommen
Citat:
Svenska Wikipedia finns på en server i San Diego i Kalifornien tillsammans med alla andra språkversioner. Serverns CPU är 2 stycken Athlon 2800 XP med 2 Gb RAM. Operativsystemet är Red Hat Linux och webservermjukvaran Apache.

Är det aktuellt med en server i Sverige? Skulle det isåfall på något sätt förändra innehållet i svenska Wikipedia?
Citera
2006-11-16, 17:16
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepop

Med tanke på att metapedia har runt 600 artiklar medan Wikipedia har nästan 200.000 så tror jag inte det. Citizendium känns som en seriösare "konkurrent", om den någonsin kommer igång.
Citera
2006-11-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop

Innan det länkades dit från den här tråden hade jag aldrig hört talas om hemsidan, och ingen på Wikipedia har någonsin nämnt den, så ett snabbt svar är "nej". I takt med att den växer kanske den kan bli det dock, men jag ser personligen inte en webbsida som går mer efter vad som är "politiskt inkorrekt" än vad som kan bevisas med skriftliga källor som en direkt konkurrent med en encyklopedi som Wikipedia.

Edit: Däremot har ju Wikipedia en riktig konkurrent i susning.nu, synd bara att den sidan i princip varit död sedan redigeringsmöjligheterna stängdes av för allmänheten för många år sen.

I grunden är det dock i min mening så att Susning håller en relativt låg kvalitet, och främst lämpar sig för att få information om informella begrepp och liknande. Wikipedia är bättre på att tillhandahålla "encyklopedisk information". Vissa gör jämförelsen Susning - Liftarens guide till galaxen och Wikipedia - Encyclopedia Galactica, alla som läst Liftaren förstår nog den jämförelsen.
Citera
2006-11-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meon
Från Wikipedia:Välkommen

Är det aktuellt med en server i Sverige? Skulle det isåfall på något sätt förändra innehållet i svenska Wikipedia?

Jag tror den där sidan är inaktuell. Det finns nämligen även servrar i Nederländerna, och några som hostas i samarbete med Yahoo (främst de på österländska språk).

Jag tror inte att servrarnas placering skulle förändra innehållet på någon språkversion av Wikipedia, eftersom Wikipedia bygger på språk, inte statsbildningar. Vi får inte minnas att det finns massor med finlandssvenskar, för vilka svenska Wikipedia är bra mycket mer relevant än finska dito. Det finns ju dessutom även svensktalande i andra delar av världen, vi har minst två tyska och minst en polsk bidragsgivare.

Jämför med att det inte entydigt går att jämställa engelska Wikipedia med staten Storbritannien, det brukar vara lättare att få förklaringen att gå fram då. Ibland blir man förvånad över hur Sverigecentrerade svenskar är Det roligaste är ju folk som tror att finlandssvenska är en brytning
Citera
2023-11-16, 13:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man är inne på en svensk del av wikipedia och snabbt istället vill till den ofta mer fylliga engelska versionen, var trycker man då? Detta var enkelt förr, men nu har de gömt eller tagit bort direktmöjligheten.

För enkla områden kan man i URL'en pilla bort "sv" så hamnar man på den engelska, men det är ju inte särskilt smidigt. Exempelvis
http://sv.wikipedia.org/wiki/Palestina --> https://wikipedia.org/wiki/Palestina

Det funkar inte heller för ord där URL'en inte är ett internationellt ord, tex
http://sv.wikipedia.org/wiki/Granbarkborre --> ?

Kanske har jag bara missat nåt enkelt, eller ramlat in på fel sätt i Wikipedia, via nån extra dum läsplatteversion?
Citera
2023-11-16, 21:40
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man är inne på en svensk del av wikipedia och snabbt istället vill till den ofta mer fylliga engelska versionen, var trycker man då? Detta var enkelt förr, men nu har de gömt eller tagit bort direktmöjligheten.

Klicka uppe i högra hörnet. https://images2.imgbox.com/7c/43/JIYnvP1C_o.png
Citera
2023-11-16, 22:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Klicka uppe i högra hörnet. https://images2.imgbox.com/7c/43/JIYnvP1C_o.png
Snyggt tack (skumt att jag missade).
Citera
2023-12-16, 16:02
Medlem
Varför får information ligga kvar när källorna är döda? Förtar inte det hela syftet med att kräva källor?
Citera
2023-12-22, 12:35
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Med tanke på att metapedia har runt 600 artiklar medan Wikipedia har nästan 200.000 så tror jag inte det. Citizendium känns som en seriösare "konkurrent", om den någonsin kommer igång.

Hur många av dessa 200 000 innehåller inte falsk eller förvrängd information då? Wikipedia är ett näste för PK-redaktörer.

När det kommer till exempelvis politik, historia och om personligheter (nutid och dåtid) som kritiserat det rådande systemet i väst, ja då får man se upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in