Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-27, 20:10
  #1
Avstängd
Partizans avatar
Tjena!

Såg nyss att dollarn sjunkit till 6,74. Jag undrar ifall det är värt att investera i den? Kommer den att höjas sänkas den närmaste tiden? Om den höjs kommer den ju inte komma över 7 gränsen på ett tag så ville köpa för en hel slant sen sälja så fort den går upp nån krona. Vad tro ni om det?
Citera
2006-11-27, 20:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Tjena!

Såg nyss att dollarn sjunkit till 6,74. Jag undrar ifall det är värt att investera i den? Kommer den att höjas sänkas den närmaste tiden? Om den höjs kommer den ju inte komma över 7 gränsen på ett tag så ville köpa för en hel slant sen sälja så fort den går upp nån krona. Vad tro ni om det?

Hade vi vetat så hade vi själv investerat....
Själv ska jag snart på semester i länder som använder US dollar (ej USA) så jag hoppas på en kraftig nedgång
Citera
2006-11-27, 20:45
  #3
Medlem
Cabrons avatar
Det senaste dollarmovet är jäkligt intressant, just eftersom ingen verkar ha ett bra svar på varför det kom. Rörelsen kom väldigt plötsligt och väldigt skarpt, precis som det ser ut när någon geopolitisk händelse inträffat, nyckeltal har släppts etc. Saken var den att det inte var någon enskild händelse som triggade rörelsen, men den kom av någon anledning. Därefter har den fortsatt till stor del pga "black-box" trading, dvs modeller som signalerar usd-sälj. Handeln har varit relativt tunn under rörelsen. Trots detta tycks det inte finnas någon större vilja att köpa dollar på nuvarande nivå.

Ska man då köpa dollar i detta läge? Personligen skulle jag inte gjort det. Jag kan inte ge någon bra förklaring till fallet, men heller inte se något större fel på en EUR/USD-nivå på över 1,3, eller ens 1,4 för den delen.
Citera
2006-11-27, 21:08
  #4
Medlem
För några veckor sedan pratades det om att dollarn skulle sjunka till dagens nivå inom 6-12 månader. Nu har det gått ännu fortare men trenden är tydlig, dollarn sjunker och kommer inte stiga än på ett tag. Känns inte som rätt läge att handla dollar.
Citera
2006-11-27, 21:28
  #5
Medlem
FreshCheeses avatar
Annars kan du ju låna upp en säck med dollar som du köper svenska kronor för och sedan hoppas på att dollarn fortsätter ner. Men det känns väl som det kostar mer än det smakar om man inte sitter på riktigt stora pengar.
Citera
2006-11-28, 00:14
  #6
Medlem
Hmm hur är det att börja handla på den amerikanska börsen...blir det ett än värre sekundärproblematik i.o.m. större valutarisk nu?
Citera
2006-11-28, 15:49
  #7
Medlem
Det är samma risker på den amerikanska börsen som på den svenska. Tänk på att de importtunga företagen kan backa en del pga den låga valutan.
Citera
2006-11-28, 16:04
  #8
Medlem
jag tror att den kommer att hamna under 6.00 inom några månader, med tanke på USA's ekonomi just nu.
Citera
2006-11-28, 20:08
  #9
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Det är samma risker på den amerikanska börsen som på den svenska. Tänk på att de importtunga företagen kan backa en del pga den låga valutan.
Inte som svensk privatperson, eftersom du förutom risken förknippad med investering på aktiemarknaden tar en valutakursrisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback