2006-11-29, 13:19
Medlem
mudders avatar
Jag läste på SVT text om koranskolan i danska Odense som lär ut att alla judar måste dö för att det ska kunna bli fred i Mellanöstern.

Finns det liknade koranskolor i Sverige, där de lär ut samma sak?

SVT Text Onsdag 29 nov 2006
UTRIKES Publicerad 28 november

Koranskola: "Alla judar måste dö"

En privat koranskola i danska Odense
lär ut att alla judar måste dö för att
det ska kunna bli fred i Mellanöstern.
Skolan använder sig av texter som lik-
ställer judar med nazister, skriver
Jyllands-Posten.

Uppgifterna har väckt starka reaktion-
er i området och i hela Danmark där
debatten om koranskolornas undervis-
ning stundtals varit mycket het.

Integrationsminister Rikke Hvilshöj är
upprörd. -Det är skrämmande och inne-
bär att barn blir uppfostrade till att
stå i konflikt med det samhälle de är
en del av, säger hon till tidningen.
Citera
2006-11-29, 14:39
Bannlyst
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4104376/
Citera
2006-11-29, 15:47
Bannlyst
Inga frdmmanden frn muslimer?

Varfr r vi s fega och inte agera precis som muslimerna och krver urskter?
Citera
2006-11-29, 15:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Nu vet jag inte om det blir ngra pfljder d det gt rum i Danmark men hade det varit i Sverige s hade JK friat dem med en luddig hnvisning till konflikten mellan israeler och palestinier, detta till trots att en majoritet av vrldens judar inte r israeler.
Citera
2006-11-29, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nu vet jag inte om det blir ngra pfljder d det gt rum i Danmark men hade det varit i Sverige s hade JK friat dem med en luddig hnvisning till konflikten mellan israeler och palestinier, detta till trots att en majoritet av vrldens judar inte r israeler.

Ja vad hnde med Imamen och hans hatpredikan igentligen?

Inte lika allvarligt som Runar Sgard givetvist
Citera
2006-11-29, 16:14
Medlem
Bismillah

Jag tycker det ar bra att det uppmarksammats. En koranskola ar en skola att lara sig Koranen i. Lasa den och forsta den. Och inget annat.
Citera
2006-11-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudder
Jag lste p SVT text om koranskolan i danska Odense som lr ut att alla judar mste d fr att det ska kunna bli fred i Mellanstern.

Finns det liknade koranskolor i Sverige, dr de lr ut samma sak?

Det finns Koranskolor i Sverige. Men vi vet inte vad som lrs dr utver Koranen. Men man vet att mnga unga muslimska killar har blivit hatiska mot Sverige och svenskarna, nr dom gtt i Koranskolan.
Om jag inte minns fel, s slde man kasetter i Stockholms mosken. Kasetternas innehll var mycket hatiska mot judar.
Citera
2006-11-29, 16:22
Medlem
BSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayan
Men man vet att mnga unga muslimska killar har blivit hatiska mot Sverige och svenskarna, nr dom gtt i Koranskolan.

Jas, det vet man. Klla tack.
Citera
2006-11-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Jag tycker det ar bra att det uppmarksammats. En koranskola ar en skola att lara sig Koranen i. Lasa den och forsta den. Och inget annat.

Men det sorliga r att vissa imamer eller lrda r hatiska mot judar och vstvrlden. D r det ltt fr dom att lra barnen/ungdomarna att hata judar eller vstvrlden. Detta sker allts i Koranskolor. Det gr inte att freneka att det inte skulle vara s.

Det finns ju mnga olika tolkningar av Koranen, beroende, var i Islam man har sina sympatier. Olika sekter osv....
Citera
2006-11-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSO
Jas, det vet man. Klla tack.

Jag visste att ngon vill ha klla s jag har letat. Tyvrr hittade jag inte det jag skte.

Men den hr fr duga tills vidare...

"Men det blev fr mycket nr sonen fr tre r sedan anklagade mamma fr att vara en dlig muslim fr att hon vgrade bra slja.
– Det var en pojke hr som tog med honom till moskn i Gamlestaden. Det var en predikant dr som hjrntvttade min son. Han sa att han mste bli renlrig. Han pstod att han mste lyssna p Gud, inte p sin mamma.

Jusuf var d bara femton r. Han frbjds att tervnda till moskns koranutbildning. Mamma tyckte att Jusuf i stllet skulle gna sig t boxningstrningen och skolan.
Men sonen gav upp idrotten och satsade i stllet p ett liv i harmoni med Allah. Han brjade odla skgg. Han vgrade att vidrra kvinnor. Han skolkade frn skolans religions- eller musiklektioner.

Nstan varje kvll smet han i vg till moskn. En dag gav sig Jusuf av till skolan i nya klder. Han hade kpt en fotsid muslimsk kldedrkt och en palestinsk sjal.
– Jag grt. Som han sg ut. Jag pratade med mina slktingar i Bosnien. De frskte vertala honom att sluta. Men det bet inte, sger mamman."

Mamman vgrar tro att sonen r terrorist

Egentligen letade jag efter en artikel, dr en muslimsk pojke berttade om sin tid i en Koranskola i Sverige, hur har lrde sig dr att hata och tycka illa on det vsterlndska livet osv. Som tur, han hade kommit till instinkt till slut att ngonting var fel. S han slutade med Koranskolan. ven hans mamma berttade om sin son i tidningen.
Kanske ngon annan har lnken till artiklarna????

Hr kan du lsa om judefientligt material, son stockholms mosken slde och kanske sljer fortfarande.
Mosk sljer judefientligt materia
Citera
2006-11-29, 17:27
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Ayan
Men det sorliga r att vissa imamer eller lrda r hatiska mot judar och vstvrlden. D r det ltt fr dom att lra barnen/ungdomarna att hata judar eller vstvrlden. Detta sker allts i Koranskolor. Det gr inte att freneka att det inte skulle vara s.

Det finns ju mnga olika tolkningar av Koranen, beroende, var i Islam man har sina sympatier. Olika sekter osv....
Ja det ar valdigt olyckligt och oerhort dumt. Islam lar oss inte att hata, varfor ska vi da bortse fran det fundamentala som Islam lar oss, att visa vanlighet aven mot dom som onskar oss dit pepparn vacker? Finns flera Koranverser som talar om att vi ska visa talamod och lata Allah SWT avgora allas ode, nar den tiden kommer.

Om det SKER i KoranskolOR vill jag da lata vara osagt. Har handlar det om ett uppmarksammat fall, svart pa vitt sa att saga. Sen att av det dra slutsatsen att sa sker overlag tycker jag ar ett vanskeligt foretag. Men jag hoppas verkligen det hor till undantagen och att det kan upphora och vi kan satsa pa att lara vara barn Koranen istallet.
Citera
2024-12-01, 05:34
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudder
Jag lste p SVT text om koranskolan i danska Odense som lr ut att alla judar mste d fr att det ska kunna bli fred i Mellanstern.

Finns det liknade koranskolor i Sverige, dr de lr ut samma sak?

SVT Text Onsdag 29 nov 2006
UTRIKES Publicerad 28 november

Koranskola: "Alla judar mste d"

En privat koranskola i danska Odense
lr ut att alla judar mste d fr att
det ska kunna bli fred i Mellanstern.
Skolan anvnder sig av texter som lik-
stller judar med nazister, skriver
Jyllands-Posten.

Uppgifterna har vckt starka reaktion-
er i omrdet och i hela Danmark dr
debatten om koranskolornas undervis-
ning stundtals varit mycket het.

Integrationsminister Rikke Hvilshj r
upprrd. -Det r skrmmande och inne-
br att barn blir uppfostrade till att
st i konflikt med det samhlle de r
en del av, sger hon till tidningen.

Klart att det finns. Samma r som denna trd skapadess - allts 2006 - rstade ver 94 procent av svennarna fr en politik, som mjliggjorde grundandet av fler "skolor", dr den liderlige och lgnaktige kamelfsaren Muhammeds "lror" dunkas in i ungarna.

https://www.val.se/valresultat/riksd...mmun/2006.html

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
(FB) Malm: Religis lrare predikar om de otrogna fr barn p koranskola (2024-11-30)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...nskola-i-malmo
Genom en dold inspelning kan SVT Nyheter Skne avslja hur en kvinnlig lrare med iransk bakgrund, p Imam Sadiq center i Malm, talar till barnen om de otrogna och hur hon uppmanar barnen att stdja Palestina.
/---/
I koranskolan uppmanas barnen ocks sjunga den propalestinska lten From the river to the sea i grupp. Sngen r kontroversiell eftersom den av vissa tolkas som att man vill utplna staten Israel. Frsvarare menar dremot att sngen handlar om palestiniernas rtt till frihet.
/---/
Ett femtiotal barn, frn sex r och uppt, deltar i koranskolan nr SVT besker centret. Enligt uppgifter gr totalt ett sjuttiotal barn i skolan fr att lra sig koranen.
Senast redigerad av rdg 2024-12-01 kl. 05:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in