2006-11-30, 05:32
Medlem
RagbaRs avatar
Hittade ingen tidigare tråd om detta brädspel så jag gör en.

Go är inte speciellt stort i västvärlden, men i stora delar av Asien är det enormt, det finns tex. Tv kanaler som sänder dygnet runt. Själva spelet är mer komplex än tex. schack då två spel aldrig blir likadana och på högre nivå krävs tankeverksamhet som är svår att förstå. Jag själv fastnade för det efter att ha sett anime serien Hikaru no go, som även många andra gjort. Så mina funderingar här är väll om någon annan spelar, eller ens hört talas om det tidigare? Har endel länkar för spel online och lite fakta guider osv om någon skulle vara intresserad.

Länk till lite grundfakta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_%28br%C3%A4dspel%29
Citera
2006-11-30, 05:41
Medlem
speedfreeks avatar
Det finns en förening för det i Lund, matematiker och asien-nördar till största delen. Vet dock inte riktigt vad domheter, google lite. Dom kanske har länkar till föreningar nära dig.
Citera
2006-11-30, 05:43
Medlem
RagbaRs avatar
Jodå det finns endel föreningar runtom i Sverige samt nära mig, var mer intresserad av folk här på FB nu
Citera
2006-11-30, 05:49
Medlem
speedfreeks avatar
Tyvärr, mer intresserad av Mah-Jong. Lite mer skurkaktigt och därmed tuffare, haha.
Citera
2006-11-30, 10:31
Medlem
Go ska väl vara det enda spelet som världens bästa människa slår världens bäste dator (datorprogram).. Tycker det verkar tufft!
Citera
2006-11-30, 11:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix85
Go ska väl vara det enda spelet som världens bästa människa slår världens bäste dator (datorprogram).. Tycker det verkar tufft!

Oh nej, det finns gott om spel där människor spöar datorer med hästlängder. poker exempelvis, eller rätt många hederliga brädspel, särskilt de där det sker interaktion mellan spelarna.

Datorer är bara bäst om man någorlunda enkelt kan trycka ner hela spelidén och alla strategier till olika system med tumregler kombinerat med att datorn räknar igenom utfallet av en massa olika utfall. Datorns stora svaghet är bristen på översiktstänkande. Det var ett enormt problem att komma över för att bygga någorlunda anständiga schackdatorer.
Citera
2006-11-30, 18:56
Medlem
RagbaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix85

Vet inte riktigt hur det är med andra spel, men det stämmer bra att bra spelare i GO spöar de bästa datorerna
Citera
2006-11-30, 18:59
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagbaR
Vet inte riktigt hur det är med andra spel, men det stämmer bra att bra spelare i GO spöar de bästa datorerna
Det ar val snarare sa att aven ratt mediokra spelare spoar de basta datorerna har jag for mig.
Citera
2006-11-30, 22:03
Bannlyst
Om man tycker om Go finns det en anime som heter Hikaru no Go som man kan titta på.. väldigt intressant anime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in