Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-12-06, 07:28
Medlem
Hr skulle det vara intressant om ngon kunde ta reda p eller rkna ut hur mycket atmosfren vger och hur mycket fossilt brnsle som har producerats under de senaste 100 ren. Det borde ge en maxgrns fr mnniskans pverkan av koldioxidhalten i atmosfren.
Citera
2006-12-06, 09:49
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazmodan
Det beror p om man rknar med att vi r orsaken till skogsbrnder som sker runt ekvatorn (vilket vi faktiskt r). Mycket riktigt s kan man faktorisera in det och f till att man-made snarare ligger runt 30%.

D kan vi ju lika grna rkna in all vergdning som mnniskan orsakat och hur mycket extra koldioxid som tas upp d. Det reducerar nog siffrorna rejlt.
Citera
2006-12-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
D kan vi ju lika grna rkna in all vergdning som mnniskan orsakat och hur mycket extra koldioxid som tas upp d. Det reducerar nog siffrorna rejlt.

Riktig liten lustigkurre... Har du ngonsin lrt dig vad kolcykeln r? Om inte freslr jag att du lser p lite och lr dig var och hur kol binds s du slipper framst som okunnig.
Citera
2006-12-06, 14:12
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
Riktig liten lustigkurre... Har du ngonsin lrt dig vad kolcykeln r? Om inte freslr jag att du lser p lite och lr dig var och hur kol binds s du slipper framst som okunnig.

Jag vet inte riktigt om du lste igenom mitt tidigare inlgg och greppade ironin mellan raderna? Om inte s br du lsa igen det igen s att du frstr och slipper ta till pajkastning i brist p bttre.

Upptag i vxter r inte speciellt stort i frhllande till andra upptagsmjligheter, men ett litet bidrag kan det ge upphov till nd. I icke-linjra system s kan sm variationer ge upphov till stora ndringar i slutresultatet. Ngot som kraftigt kan pverka numeriska berkningar av stora system.

I vilket fall som helst s br man lyfta fram kritik mot alla stt att berkna utslpp p, speciellt i studier med kraftig koppling till politik.
Citera
2024-11-24, 12:26
Medlem
Klimatet diskuteras nstan i sektliknande former. Det knns mer politiskt n miljmssigt
Diktaturer behver inte bry sig alls. Medan demokratier ska dra hela lasset ensamt. Trots modern och ren teknik. Vlutvecklad tervinning mm.

Vissa lnder anses inte ha ngot ansvar alls, som Kina. (Kina klassas som ett utvecklingsland)
Orttvisa regler. Minskar viljan att lyssna. Det blir mer som en dramateater.
verbefolkning r tabu. Folkmngd vill man absolut inte vga in i klimatfrgan
Diskussionen handlar oftare om hur man ska f fram fler barn i st och vst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här