2006-12-08, 19:23
Medlem
midarks avatar
Jag upptckte Arcturus 1996 med skivan "Aspera Hiems Symfonia", sedan dess har de sttt verst p listan ver bsta band. Jag mste ha lyssnat p denna underbara skiva ver 400 gnger och har fortfarande inte trttnat, jvligt sllan man upplever skivor p det viset. Det samma gller med "La Masquerade Infernale"; det hnder s otroligt mycket i musiken s det krvs minst 20 lyssningar fr att ens brja frst ltarna, och n idag kan man upptcka nya grejer. "The Sham Mirrors" var lite enklare men Kristoffers sng gjorde skivan superb. Att sedan hra att han slutade i bandet och lmnade ver till Simen p "Sideshow Symphonies" kndes hrt, nog fr att jag gillar Simen som sngare, bde i Dimmu, Lamented Souls och Borknagar (Garm var bttre), men tycker inte han kommer upp i samma klass som Kristoffer. Sedan knns det som att Mr. Rygg var den som tillfrde en hel del till Arcturus musik med diverse efterarbete p produktionerna, men detta har jag dock inte ftt bekrftat...

Jag har sett i listtrdarna att det finns en del folk hr p FB som grna spisar Arcturus, s vem gillar ni bst som sngare, Simen eller Kristoffer?

Fr den oinvigde hittar ni samples (3 min/var) hr:
Arcturus - Nightmare Heaven (Kristoffer Rygg - frn The Sham Mirror)
Arcturus - White Noise Monster (Simen Hestns - frn Sideshow Symphonies)

G grna off topic, hittade ingen annan trd om Arcturus och allt r intressant...
Citera
2006-12-08, 23:33
Medlem
Lazjacks avatar
Jag började lyssna på och fastnade för Arcturus redan på första EP:n Constellation (My Angel har ju bara två låtar och räknas väl näpperligen som EP?), och sedan dess har de även för mig varit nummer ett.

Jag tycker precis som du att det var trist när Garm slutade. Men den gubben har så jävla många bollar i luften med massa projekt + ett skivbolag att sköta, så jag kan förstå honom. Han hade heller inte så mycket med produktionerna att göra vad jag förstår. På Aspera... är "Arcturus" producenter. Han har varit med och mastrat La Masquerade... däremot, men det gjorde han inte själv, så det tror jag inte vi kan ge honom. Hur det är med Sham Mirrors vet jag dock inte, då jag saknar den på CD (uselt!) och kan inte kolla.

Simen är helt ok, dock tycker jag inte alls han har samma "rasp/råhet" som Garm många gånger kunde visa upp. Väldigt svag röst rakt igenom, tyvärr. Men en STOR positiv överraskning var det när jag såg och hörde honom på DVD:n Shipwrecked In Oslo där han faktiskt låter massor som Garm på många ställen. Hade du blundat och inte vetat hade du knappt hört skillnad. Och lyssna på låten Alone på DVD:n, där lägger Simen en egen melodi på ett av styckena han sjunger, och det låter faktiskt (NÄSTAN) bättre än originalet.

Men all in all - jag håller stenhårt på Garm!

EDIT: Men du har väl spanat in Winds? Riktigt fint band det också, med Carl August från (ex-)Arcturus på gura, och Hellhammer på trummor...
Citera
2006-12-09, 00:20
Medlem
midarks avatar
Jo, shipwrecked har man ju, men bara orkat slötitta då jag inte är så mycket för just DVD och livegrejer, men får väl kolla upp den närmare. Såg Arcturus live i Västerås med Simen, men ljudet var hyfsat kass, var mer intresserad av att spana in Tidemann på gitarr.
Winds tyckte jag var bra som fan förut, men har hunnit tröttna lite, hoppas dock mycket på nya skivan. Är mest Tidemanns fantastiska gitarrspel man är ute efter där, sången känns rätt slätstruken.
Ulver gillar jag med, men det beror mest på Garms röst och alla muppiga grejer som händer... "William Blake"-plattan brukar gå varm även om "Bergtatt" och "Kveldsfanger" är riktiga klassiker. Första Borknagar med Garm är grym med.
Vad det gäller efterarbetet är det mest sådant jag lyckats utröna ur diverse intervjuer från mitten på 90-talet... men på "The Sham Mirrors" går att utläsa: Trickster G. Rex - Voices of ghosts and monkeys and general manipulation, samt att den är producerad av G och Phantom FX. så det verkar som han haft en del att göra med efterbearbetning av skivan.

I övrigt kan jag nämna att jag är inbiten samlare, men saknar fortfarande några få pressar som jag letar efter i flera år
Citera
2006-12-09, 01:12
Bannlyst
Garm str helt klart i en klass fr sig.
Citera
2011-10-06, 16:51
Medlem
spokplumpenFs avatar
Bda sngarna r suverna!! Arcturus r ett genialiskt band. Ltarna r, som ngon nmnde, i mnga lager och de blir bttre och bttre fr varje lyssning.

Men jag har alltid haft en soft-spot fr Simen s jag mste g mot strmmen och lovprisa honom istllet. Var drfr jag verhuvudtaget brjade lyssna p Arcturus, d Borknagar r ett av mina favoritband.

Finns det nt annat band som lter som Arcturus? Lyssnade lite p de klassiska bm banden nr jag var mindre, men fll aldrig fr det. Gillar nr det r lite folkigt men nd proggigt.
Citera
2012-09-04, 09:38
Medlem
Blodsritens avatar
Bda e lika bra, men r lite partisk till simen eftersom det var hans rst jag hrde frst i sngerna
Citera
2016-02-19, 20:27
Medlem
Blodsritens avatar
Ingen p FB som intresserar sig fr Arcturus? nu blir jag frbannad
Citera
2016-02-21, 07:39
Medlem
Nidingrs avatar
Jod. Jag r ett stort fan.
Citera
2016-03-06, 03:09