Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2007-01-07, 23:07
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaken
Det lter ju kanon. Jag kan med andra ord tillverka en egen privat nyckel och en publik nyckel fr att sedan skicka den publika nyckeln till samtliga personer som vill skicka krypterat matrial till mig, sen behver jag inte skicka ivg den privata nyckeln via SPO-filtret eftersom det bara r jag som ska lsa information som krypterats med min publika nyckel. RIght?

Precis. Det r det som r hela idn med assymetriska krypteringsalgoritmer.

Citat:
Hursomhelst, lt oss bli verrens om att privata nycklar skert har skickats via mail. Det skulle ju skert ven kunna ha hnt i utvecklings-syfte. T.e.x mellan Beta-testare och programmerare som utvecklar krypteringsprogram etc.

Men det r helt ointressant om beta-testare och programmerare skickar nycklar fr test fram och tillbaka. Vem som helst kan skapa nyckelpar fr en given krypteringsalgoritm. Det gr inte att du kan kncka krypton som r krypterade med andra nycklar. Jag trodde tyvrr av ditt ovanstende citat att du fattat hur det funkar, men tydligen har inte hela poletten trillat ner.

Det som betyder ngot r de privata nycklar om faktiskt anvnds fr riktig data, och dr finns som sagt inget som helst skl att skicka den privata nyckeln till ngon alls. S ven det argumentet faller.

Allts, hade det inte varit enklare om du frn brjan skrev "Jag vet inte hur det hr funkar, kan ngon bertta det fr mig" istllet fr att envisas med det hr fniga spret om att folk skulle knna ngot mrkligt behov av att skicka privata nycklar via ntet?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in