Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-27, 05:44
  #1
Medlem
suryoyos avatar
Det var ett tag sen jag läste kemi på gymnasiet så jag frågar experterna här... Jag skaffade mig några flaskor 3% väteperoxid utspäd med vatten, från Usa. Skulle man kunna koka bort vattnet för ökad koncentration, själva väteperoxiden kokar vid 150 grader vad jag har förstått?
Jag måste erkänna att det skall användas för tillverkning av det smått förbjudna...för att stilla min nyfikenhet.
Citera
2006-12-27, 06:32
  #2
Medlem
bjornebarns avatar
Om du söker i forumet så skall du finna att det inte går att destillera det, för väteperoxid är för instabilt och kommer bara sönderfalla till vatten och syrgas. Hur man renar det vet jag itne, men om du söker skall du även finna det.
Citera
2006-12-27, 11:56
  #3
Medlem
Naturvetarens avatar
Snacka skit, det går aldeles utmärkt att öka konc genom destilation. Kolla stickeyn för kemikalier, det har diskuterats i den av mig, west-en och phel.
Citera
2006-12-27, 14:16
  #4
Medlem
wääuus avatar
Har för mig att det sönderdelas vid 70-80 grader C någonting, så det är nog svårt att destillera det utan rätt utrustning.
Citera
2006-12-27, 14:51
  #5
Medlem
rockets avatar
Det går tydligen att koka ned väteperoxid, men ett visst svinn till sönderfall och avdunstning får man räkna med.

En annan, kanske mer intressant, metod för att koncentrera väteperoxid är att frysa den. Se fasdiagrammet: http://www.h2o2.com/intro/properties/physical.html#11.

Det framgår av ovanstående diagram att du erhåller flytande 30%-ig väteperoxid genom att kyla din 3%-iga till ca -25°C.
Citera
2006-12-27, 15:01
  #6
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Det går tydligen att koka ned väteperoxid, men ett visst svinn till sönderfall och avdunstning får man räkna med.

En annan, kanske mer intressant, metod för att koncentrera väteperoxid är att frysa den. Se fasdiagrammet: http://www.h2o2.com/intro/properties/physical.html#11.

Det framgår av ovanstående diagram att du erhåller flytande 30%-ig väteperoxid genom att kyla din 3%-iga till ca -25°C.
Fungerar detta? Det låter ju helt skumt! Hur fungerar det?
Citera
2006-12-27, 15:09
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Snacka skit, det går aldeles utmärkt att öka konc genom destilation. Kolla stickeyn för kemikalier, det har diskuterats i den av mig, west-en och phel.

Förlåt då, men det var vad jag läste i den förra tråden
Citera
2006-12-27, 15:15
  #8
Medlem
raskenss avatar
känns lite omständigt att destillera 3% väteperoxid, har inte de flesta välsorterade färghandlare 30% väteperoxid på hyllan? Intressant kan ju vara att få fram 100% väteperoxid, men det är kanske lite instabilt och svårhanterligt.
Har för mig att man tillsätter någon form av stabiliserande substans som fabrikanterna ogärna avslöjar vad det är.
Citera
2006-12-27, 16:01
  #9
Medlem
rockets avatar
Glömde påpeka att sönderfallshastigheten för väteperoxid ökar vid högre temperatur och koncentration. Det är alltså inte lönsamt att försöka koka in den över en viss koncentration. 70%-ig väteperoxid (och uppåt) är direkt livsfarlig att destillera då sönderfallsreaktionen avger tillräckligt med värme för att fullständigt förånga vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Fungerar detta? Det låter ju helt skumt! Hur fungerar det?
Javisst fungerar det. Pröva att stoppa in en flaska 20%-ig väteperoxid i frysen och se vad som händer. Isen består av i princip 100% vatten (inklusioner av väteperoxid är dock att förvänta sig) vilket ger en koncentrationsökning av väteperoxid i vätskan.
Citera
2006-12-27, 20:53
  #10
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har för mig att man tillsätter någon form av stabiliserande substans som fabrikanterna ogärna avslöjar vad det är.
fick indikationer på att metanol blandas i väteperoxid när jag kollade på det förrförra året.
Citera
2012-07-11, 03:19
  #11
Medlem
Jag utforskar tråd djupet, eftersom jag funderar på det här.
Borde man inte kunna vakuum destillera väteperoxid? Tänker mig en budgetlösning, typ e-kolv och kompressorn från ett kylskåp som experimentplattform.
B!
Citera
2012-07-11, 10:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jag utforskar tråd djupet, eftersom jag funderar på det här.
Borde man inte kunna vakuum destillera väteperoxid? Tänker mig en budgetlösning, typ e-kolv och kompressorn från ett kylskåp som experimentplattform.
B!

Det borde fungera, själv använder jag en vattensug för sänka trycket i en filtrerkolv och ökar sedan temperaturen till 35°C för att koka bort vattnet.

Väteperoxid är ju som sagt också ljuskänsligt vilket innebär att du inte borde genomföra destillationen under så starkt ljus om du har en genomskinlig e-kolv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback