Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 22:18
  #181
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Så du har dem kvar?
Ja.
Citera
2017-08-02, 13:07
  #182
Medlem
Kul länk, har inte sett den förut. Mitt kalleintag hade väl sin formtopp 1968-1974 ungefär. Mina barn i början av milleniet men de var inte lika faschinerade som jag var. Kan räkna upp några figurer av det här slaget, lite perifera som man undrar om de överlevt, kanske någon kan berätta om de fortfarande "är i bruk"?

Stål-Långben
Stål-Gilbert
Madame Mim
Spökplumpen
Kicki pippi och titti
Mårten gås
Klasse och Klarabella
Intellektuelle 176
Chauffören Jönsson
Von Pluring
Bror björn och bror räv
Svarte Petter
Citera
2017-10-22, 16:19
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Kul länk, har inte sett den förut. Mitt kalleintag hade väl sin formtopp 1968-1974 ungefär. Mina barn i början av milleniet men de var inte lika faschinerade som jag var. Kan räkna upp några figurer av det här slaget, lite perifera som man undrar om de överlevt, kanske någon kan berätta om de fortfarande "är i bruk"?

Stål-Långben
Stål-Gilbert
Madame Mim
Spökplumpen
Kicki pippi och titti
Mårten gås
Klasse och Klarabella
Intellektuelle 176
Chauffören Jönsson
Von Pluring
Bror björn och bror räv
Svarte Petter

"Intellektuelle 176" känner jag inte igen. Måste vara någon som bara var med i en enstaka serie, och såna figurer finns det mängder av.

En relativt ny figur i Kalle Anka & Co är förövrigt Folke Fiskmås, som jag dock inte tycker passar in riktigt.
Citera
2020-06-18, 10:00
  #184
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Lite OT (sorry):
Minns även Scener ni skulle vilja se från Trollkarlen från Oz ur MAD.

Judy Garlands rollfigur till lejonet:
-: Nu när du fått mod kan du göra vad du vill.

Två minuter senare och ett barn, en fågelskrämma och plåtniklas färre.
Lejonet:
-: BURP!

/VV
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
På samma sida fanns två scener till.

Först en där Pinocchio blev uppläxad av Benjamin Syrsa i första rutan. I den andra rutan stampade den ilskna trädockan sönder den avskyvärda insekten så att gröna droppar skvätte omkring. (Ni som inte bara tagit del av Disneys fräcka förvanskning av Pinocchios äventyr, utan också läst Collodis bok, minns kanske att det faktiskt var ungefär på det viset P. gjorde slut på syrsan).

Den andra scenen visade i bild 1 hur Peter Pan svävar utanför fönstret medan Wendy och ungarna klättrar ut sjungande We can fly, we can fly ... På bild 2 glor Peter P förskräckt ner i djupet där någon skriker We can flyyYYAAAAAAA ...

En bild säger mer än en jävla massa ord. Usch, jag känner mig alltid en smula besvärad när jag besvarar tolv år gamla inlägg.

https://www.madcoversite.com/mad123backprintid.jpg
https://www.madcoversite.com/madss007.html

OT, javisst.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2020-06-18 kl. 10:07.
Citera
2020-06-18, 11:30
  #185
Medlem
FarangDingDongs avatar
Kul tråd detta. Fattar dock inte allt hatet mot kortserierna. Visserligen var de inte lika kul som de längre men varför all denna ilska? Det var väl kul att risiga hillbillys som Zeke Varg, Bror Björn och Räv alltid misslyckades? Och vad är det för fel på Madam Mim? En häxa är väl festligt liksom, hon smidde ränker tillsammans Magica de Hex eller ställde till det för Björnligan samt kläckte risiga ordspråk som "Att vara ful är kul" och "Morgonstund känns sur in mun". En outsider helt enkelt.

Men okej, Ludde, Hiawata m.fl. var svaga. Dock kanske uppskattat av mindre barn? Eller inte. Tyckte de var tråkiga redan som femåring. Prenumererade 1966-1971 så har kompletta årgångar fick även kompletta 1955-1965 från äldre släktingar. Favoritårgången är 1967. Mycket kvalitet där med långa följetånger.

Appropå MAD blev det även prenumeration där 69-72. Fick senare 61-68. Tyckte de var extremt kul då som mellanstadie barn men så här i efterhand har de inte åldrats lika väl som K.A. & co. För mycket aktuella händelser i MAD men ok det var ju samtids satir och inte underhållning riktad till barn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback