2007-01-05, 22:24
Medlem
TCOBs avatar
Får man försvara sig mot Transmografen med Energifältet? Efter att ha läst HÄR kom vi fram till att man inte får det.
Denna mening menar vi inte hade stått om inte så var fallet:
Om ett Smygattackkort har en Attackbonus går det att försvara sig mot attacken med Försvarskort som sänker attackens värde.

De va de de.
Citera
2007-01-05, 23:22
Medlem
Omnixars avatar
Men.. JO !!

Eller.. ja.. alltså.. När jag nu läste lite mer i reglerna.. Insåg jag att vi kanske är lite generösa med försvaret när vi spelar.. Eftersom jag alltid låtit just Energifältet stoppa vilken attack som helst.. Mitt belägg för det är själva bilden.. En tennisboll.. Som ju bara kan komma från Bollmaskinen (rätt namn på svenska upplagan?) och den är ju et Smygattackkort!!

Hängde du med? Annars kan jag säkert utveckla mig lite mer senare =)
Citera
2007-01-05, 23:38
Medlem
TCOBs avatar
Men..

Men att generalisera alla smygattacker baserat på bollkanonen känns inte bra. Bollkanonen har attackbonus vilket enligt de regler jag citerade ovan gör att det automatiskt borde gå att försvara sig mot. Alla smygattacker med attackbonus går att försvara sig mot, detta är ganska självklart.
Reglerna säger att man kan försvara sig mot smygattacker med attackbonus. Denna regel borde inte funnits om man kunde försvara sig mot attacker utan attackbonus.
Men "borde" inte ett energifält (för alla vet ju hur sånna fungerar) kunna stoppa en transmograf? Mycket i spelet bygger ju på "logik".

JAG (i egenskap av att just förlorat en mycket prestigefylld spankmatch pga denna regel) anser att spelmakarnas avsikt var att energifältet skall kunna stoppa denna attack.

Ser gärna fler svar..

edit: eventuellt får du utveckla =)
Citera
2007-01-06, 13:46
Medlem
Omnixars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Mycket i spelet bygger ju på "logik".

Just därför känns det som att Energifältet borde kunna stoppa allt! Även Åklagaren/Advokaten(?)

Edit: Alla spel bygger ju på att man har ett par "House-rules" så det här känns ju som något du och dina spelkamrater kan snacka ihop er om innan ni börjar, alternativt skriva ner på ett papper i förväg..

Go Spank that Monkey !!
Citera
2007-01-06, 15:20
Medlem
Pads avatar
Det som är applicerbart i reglerna är ju att smygattacker som saknar attackbonus inte kan motas med försvarskort som sänker attackvärdet (vilket inte är fallet här, transmografen har ingen attackbonus och energifältet sänker inte attackvärdet). Jag skulle vilja påstå att energifältet funkar enligt reglerna.

Om det är av intresse så kan jag ju fråga den högsta auktoriteten, Peter Hansson som konstruerat spelet. Har inte pratat med honom på typ två år, men jag kan dra iväg frågeställningen till honom på Boardgamegeek om ni vill?
Citera
2007-01-06, 17:19
Medlem
Omnixars avatar
Absolut! Det vore jättekul att få höra hur han tänkte när han konstruerade spelet, själv kommer jag inte ändra på mina hus-regler.. Men ändå!
Citera
2007-01-06, 17:35
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnixar
Absolut! Det vore jättekul att få höra hur han tänkte när han konstruerade spelet, själv kommer jag inte ändra på mina hus-regler.. Men ändå!

Jag har skickat frågan till honom, han ser ut att logga in kanske någon gång i veckan eller så... kommer det något svar så vidarebefodrar jag det hit.

Men som sagt, jag kan inte se något i reglerna som förbjuder användandet av energifältet. För mig är det uppenbart att de menar att en smyattack av specialnatur inte kan motas med ett kort som "skyddar 2 poäng", för man attackerar inte på det viset. Normalt så drar man ju bara ifrån skyddsvärdet från attackvärdet, reglerna påpekar att man inte kan spela ett sådant skyddskort om attackkortet saknar attackbonus. Men varken attackkortet eller skyddskortet är ju av sådant slag att de omfattas av den regeln. Ett enkelt case tycker jag.
Citera
2007-01-07, 00:52
Medlem
Pads avatar
Här gick det undan.

Citat:
Moss!

Ja reggade mig på Flashback för att svara men det tar tre dagar innan kontot aktiveras, så jag skickar svaret till dig så kan du lägga ut det. Har de fler frågor så får de maila mig (peter.hansson@gigantoskop.se) eller vänta på att jag kommer in på Flashback.

Det här är det officiella svaret:
Energifältet stoppar automatiskt en attack oavsett om det är en hand, kast eller smygattack. Alltså stoppar den både Transmografen och Advokaten.

Den rår dock inte på saker som Flyttfirman (Specialkort, används ISTÄLLET för attack) eller att Missilen sprängs (Skrot, ingen attack utan effekt av kortet).

Förövrigt kan jag rekommendera folk att hoppa in på vår webbsida och läsa FAQn till Spank. Det var rolig att skriva och jag häcklar er Spank spelare en hel del i den.

Hepp!
/Peter
Citera
2007-01-07, 18:35
Medlem
TCOBs avatar
Tackar

Tackar så mycket för svaren och kommer nu genast begära att matchen ogiltigförklaras och spelas om
Citera
2007-01-10, 20:25
Medlem
Omnixars avatar
Gaahh!!

Jag hade ju helt glömt bort FAQn som de har på hemsidan!
Det är säkert den roligaste läsning jag någonsin haft!
Aldrig har man blivit frolämpad så hjärtligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in