2014-04-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Nej, alltså själva summan i timmen spelar mindre roll. Det handlar om själva serviceuppgiften och visa uppskattning. En servis bör ha kunskap om maten hon serverar, vart köttet kommer ifrån och vilket vin som passar till.

Så när butiksbiträdet ger bra service, rekommenderar passande kläder, talar om vilken ull det handlar om och föreslår en passande halsduk till jackan, då ger du dricks?
Citera
2014-04-28, 17:20
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så när butiksbiträdet ger bra service, rekommenderar passande kläder, talar om vilken ull det handlar om och föreslår en passande halsduk till jackan, då ger du dricks?

Hade det varit en drickskultur så ja.
Citera
2014-04-28, 19:37
Medlem
Citat:
Hade det varit en drickskultur så ja.

Det finns ingen drickskultur i Sverige alltså bör du inte dricksa överhuvudtaget.
Citera
2014-04-28, 19:46
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Det finns ingen drickskultur i Sverige alltså bör du inte dricksa överhuvudtaget.

Jo det gör det. Så det här lila extra raden på kvitto på bla restauranger och i taxi står bara där för att ta upp plats?

http://www.restaurangbloggen.se/p/29...tt-minne-blott

Men som sagt. Alla tycker ju olika och det får man ju göra. Jag kommer fortsätta att dricksa om jag är nöjd och får en bra och snabb service. Du får gärna skita i det. Jag bryr mig inte.
Senast redigerad av Rob.Mooney 2014-04-28 kl. 19:49.
Citera
2014-04-28, 20:44
Bannlyst
Så vitt jag vet så ger man inte dricks i Sverige, det är väldigt förekommande fenomen i Nordamerika däremot
Citera
2014-04-29, 10:20
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Alright, jag kan förstå ditt resonemang då om du tjänar så pass lite. Enligt mig då. Men så länge du är nöjd så ska jag inte säga något om det. Får man fråga vad du jobbar med?

Men hur räknar du? Om en servitris tjänar 110/t och jobbar ca 160/månad så får hon 17600 före skatt. Du tjänar 102 och får 20 000 före skatt? Jag som missat något eller räknar du ut din timlön efter skatt?

Blä, räknade fel, 125 är det jag får in per timma.

Jobbar som IT-teknikerassistent på en firma inom översättning, får jag tillsvidare vid årets slut (vikariat just nu) så är jag inte längre assistent så antar att lönen går upp då också.

Men okej, jag tjänar lite mer än en servitör.

Fortfarande dock, själva tips-systemet kommer från USA där personalen lever på tipsen, här har de redan en fullgod lön som man kan leva gott på med säkerligen 7-8000 kvar minst efter räkningar.
Ser inte varför jag ska behöva tipsa i ett land där de tjänar så pass bra .

Jag själv har 12000 kvar efter räkningar och hyra och spenderar ca 4000 av dessa varje månad på mat och skoj, resten går till sparande, så jag lever i stort överflöd, vilket de också borde göra då så länge de lever efter sin ekonomi och inte låtsas vara något de inte är i ekonomisk status.
Citera
2014-04-29, 11:02
Moderator
^Eazs avatar
Jag dricksar om servicen är god och även när jag beställer mat för delivery så brukar jag dricksa chaffören som kommer med maten.

E.g. beställer jag för €12, så ger jag €15.

På restaurang så drickar jag efter betjäning, är det en sur djävla servitris som endast levererar menyer och mat så blir det ingen dricks, är det däremot en trevlig person som ger tips om vad som är gott, vilket vin som passar till, kommer tillbaka och kollar så maten är ok osv, så dricksar jag därefter.

Lönen som personen ifråga får (hur låg den än är) täcker matleveransen, dricksen är service över medel.
Citera
2014-08-22, 20:53
Medlem
Shuyins avatar
Ramlade över en intressant länk om detta: http://www.bhagwad.com/blog/2009/phi...a-waiter.html/

Håller verkligen med skribenten, men kommentarerna från diverse amerikaner är makalösa. Dricksande skall aldrig vara obligatoriskt, det är ju rätt absurt eftersom som Mr. Pink säger i Reservoir Dogs "you don't tip at McDonalds".

Tyvärr får man ju förhålla sig till de sociala normerna när man är utomlands där detta sker. Hade varit intressant om man inte gjorde det.
Citera
2014-10-12, 16:50
Medlem
Kluffs avatar
Jag har nyligen börjat som diskare/barnisse/kökshora på ett populärt och fint ställe (ca 170 reserverade matgäster under både fre-lör plus otaliga gäster som är där för att dricka; mindre på vardagar), så det är löjligt mycket att göra emellanåt. Då huvudrätterna ligger på ca 250 spänn och vin finns för mer än 1500 spänn så kan notorna bli rätt saftiga, haha.

Ungefär hur mycket dricks kan jag som diskare vänta mig rent procentuellt? Vi har en gemensam "dricksskål" som skall fördelas till alla som arbetar. Vi är totalt tre diskare (max två som jobbar samtidigt), sex pers (köksmästare och kockar) i köket, två bartenders, sisådär fem servitörer/servitriser och en hovmästare. Får jag dricks även om jag skulle ha lunchpasset och inte är med och stänger?

Trots att jag har jobbat över 45 timmar den senaste veckan har jag inte skrivit något avtal, så jag vet inte vad jag tjänar eller hur det fungerar med dricksen. Är det sant att servitriserna i många fall plockar på sig dricksen själva? Vi tar inte heller emot kontanter just nu.

Och lite off topic: Ni som jobbar/har jobbat som diskare - vänjer kroppen sig vid det fysiska arbetet? Efter bara en vecka har jag riktigt ont i handleder, rygg och ben. Vi får springa som as mellan baren, köket, soprummet, toaletterna och förrådet och göra allt tungt skitjobb. Sedan alla dessa mystiska skärsår på händer och armar som märks först efter dagens slut .
Citera
2014-10-25, 12:52
Medlem
mediekratis avatar
Citat:

Citat:
Jo det gör det. Så det här lila extra raden på kvitto på bla restauranger och i taxi står bara där för att ta upp plats?

http://www.restaurangbloggen.se/p/29...tt-minne-blott

Men som sagt. Alla tycker ju olika och det får man ju göra. Jag kommer fortsätta att dricksa om jag är nöjd och får en bra och snabb service. Du får gärna skita i det. Jag bryr mig inte.
Eh, bara för att det står en rad som ber om dricks betyder inte att det finns en viss kultur. Det innebär bara att någon ser en chans att tjäna mer pengar. Dricks är urlöjligt i Sverige. Den behövs i vissa länder som USA där kulturen finns sedan många generationer tillbaka och vissa rentav lever på den. Kulturen finns inte i Sverige, ingen står eller faller med dricks här.

Jag dricksar alltid utomlands, och jag gör det även motvilligt i Sverige - men dock inte 15-20% som jag gör i USA. Det är löjligt att servitörer förväntar sig dricks i Sverige. De får en OK lön för jobbet de gör, och oftast är ni inte speciellt service-minded ändå. Men likväl står ni där och säger "tryck in totalbeloppet". Så pinsamt.
Citera
2014-10-25, 12:55
Medlem
ganglere2s avatar
Ger aldrig någon dricks. Naturligtvis inte. Ex.vis restauranger har det de kallar serveringsavgift inkluderat i priserna.
Citera
2014-10-25, 12:58
Bannlyst
I Sverige finns det ingen som helst anledning att ge dricks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in