Jag har nyligen börjat som diskare/barnisse/kökshora på ett populärt och fint ställe (ca 170 reserverade matgäster under både fre-lör plus otaliga gäster som är där för att dricka; mindre på vardagar), så det är löjligt mycket att göra emellanåt. Då huvudrätterna ligger på ca 250 spänn och vin finns för mer än 1500 spänn så kan notorna bli rätt saftiga, haha.
Ungefär hur mycket dricks kan jag som diskare vänta mig rent procentuellt? Vi har en gemensam "dricksskål" som skall fördelas till alla som arbetar. Vi är totalt tre diskare (max två som jobbar samtidigt), sex pers (köksmästare och kockar) i köket, två bartenders, sisådär fem servitörer/servitriser och en hovmästare. Får jag dricks även om jag skulle ha lunchpasset och inte är med och stänger?
Trots att jag har jobbat över 45 timmar den senaste veckan har jag inte skrivit något avtal, så jag vet inte vad jag tjänar eller hur det fungerar med dricksen. Är det sant att servitriserna i många fall plockar på sig dricksen själva? Vi tar inte heller emot kontanter just nu.
Och lite off topic: Ni som jobbar/har jobbat som diskare - vänjer kroppen sig vid det fysiska arbetet? Efter bara en vecka har jag riktigt ont i handleder, rygg och ben. Vi får springa som as mellan baren, köket, soprummet, toaletterna och förrådet och göra allt tungt skitjobb. Sedan alla dessa mystiska skärsår på händer och armar som märks först efter dagens slut
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
.