Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Ok. Jag brukar ge tipset att gå runt i området där ni vill bo och titta på anslagstavlorna i trappuppgången för att se vem som äger huset (privata ägare). Man brukar kunna ringa till ägaren vid månadsskiftet för att kolla om någon sagt upp sin lägenhet.
Hoppas att det löser sig för er.
Det är ett jättebra tips så tack, det gör vi litegrann nu och jag har gjort det flera omgångar i en annan del av Sverige förut!
Citera
2015-03-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
Exakt så gick jag tillväga när jag fick min nuvarande lägenhet i Malmö. Jag avsatte en hel helg till att gå omkring i områden jag kunde tänka mig att bo i, tittade på tavlan i trappan och skrev upp husägarens telefonnummer/namn. Sen satte jag mig och ringde, fick napp efter ca 2 månader. Jag ringde värdarna med 2 veckors mellanrum.

Tillägg: Ibland fick man vara kreativ, då många av portarna är låsta och man inte kommer in och kan läsa på tavlan. Då fick man vänta ett tag på att nån skulle komma in/ut ur porten och smita in. Nån gång ringde jag på porttelefonen och mumlade nåt, ibland öppnade nån.
Hehe. Alltid bra att vara kreativ.

Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Det är ett jättebra tips så tack, det gör vi litegrann nu och jag har gjort det flera omgångar i en annan del av Sverige förut!
Om ni inte har bestämt er för något specifikt område så vet jag att det finns många privata ägare på Ribersborg. En del av hyresvärdarna har sitt kontor i sitt hyreshus. Öppettiderna brukar inte vara så bra dock. Lycka till!
Citera
2015-03-04, 15:35
Medlem
Citat:
Hehe. Alltid bra att vara kreativ.

Om ni inte har bestämt er för något specifikt område så vet jag att det finns många privata ägare på Ribersborg. En del av hyresvärdarna har sitt kontor i sitt hyreshus. Öppettiderna brukar inte vara så bra dock. Lycka till!
Tack för tipsen!
Citera
2015-03-09, 13:52
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför du drar in mig i denna ekvationen? Jag letar inte efter en bostad. Som jag redan svarat dig så var det många år sedan jag sökte hyresrätt och då fick jag en lägenhet i ett hus som var ägt av en privat hyresvärd.
Jag hade då flera vänner som var tvungna att bo i andrahand pga att de inte fick något kontrakt med någon hyresvärd. Det verkar inte vara så stor skillnad idag när flera har skrivit om sina upplevelser här. Jag tror att det handlar om tur. Jag och mina vänner har fyllt dina kriterier på vem som ska få en hyresrätt men vi har fått olika resultat i vårt sökande.

På vilket sätt har jag tagit på mig offerkoftan? Jag är verkligen nyfiken på ditt svar...

Mitt tidigare inlägg var inte riktat till din livssituation, jag vet att du inte bor i hyresrätt.
Men jag skrev det till dig för att påpeka att det inte är så jäkla svårt att få hyresrätt i Malmö så som du och vissa andra påpekar.
Samma sak var det med "offerkoftan", inte heller riktat till dig som person, utan jag upplever att många som söker hyresrätt klagar över hur svårt det är att få lya, men sedan visar det sig att de inte gjort allt.
Har vi rett ut missförståndet?

Förresten på tal om Möllan. Var det inte du som hävdade att Möllan var en så säker stadsdel?
Var en stor artikel och en chatt i Sydsvenskan för någon månad sedan med polischefen där han hävdade att Möllan var kanske Malmös farligaste stadsdel. Då stadsdelen är utsatt för ett stort flöde av människor, då bl a kriminella kommer in och gör många "affärer" där.
Läst den?
Citera
2015-03-09, 13:53
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!

Fått lya än?

Rönneholm är ett jättebra område.
Citera
2015-03-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Mitt tidigare inlägg var inte riktat till din livssituation, jag vet att du inte bor i hyresrätt.
Men jag skrev det till dig för att påpeka att det inte är så jäkla svårt att få hyresrätt i Malmö så som du och vissa andra påpekar.
Samma sak var det med "offerkoftan", inte heller riktat till dig som person, utan jag upplever att många som söker hyresrätt klagar över hur svårt det är att få lya, men sedan visar det sig att de inte gjort allt.
Har vi rett ut missförståndet?
Missförstånd vet jag inte men jag har läst din text nu. Du kan ju kolla på Blocket hur många som söker bostad. Bara som en kul grej.

Citat:
Förresten på tal om Möllan. Var det inte du som hävdade att Möllan var en så säker stadsdel?
Var en stor artikel och en chatt i Sydsvenskan för någon månad sedan med polischefen där han hävdade att Möllan var kanske Malmös farligaste stadsdel. Då stadsdelen är utsatt för ett stort flöde av människor, då bl a kriminella kommer in och gör många "affärer" där.
Läst den?
Nä, jag brukar inte läsa skrämselpropaganda. Det jag har skrivit är att det händer saker överallt och att jag aldrig känner mig osäker när jag rör mig i området kring Möllan. Märk väl att jag inte går på Kristianstadgatan. Jag är inte korkad.
Även om du skriver detta så håller jag fast vid att det är ett trevligt område men man får räkna med en massa människor som vill vara unika men som alla ser likadana ut.
Citera
2015-03-09, 15:50
Medlem
Citat:
Missförstånd vet jag inte men jag har läst din text nu. Du kan ju kolla på Blocket hur många som söker bostad. Bara som en kul grej.

Nä, jag brukar inte läsa skrämselpropaganda. Det jag har skrivit är att det händer saker överallt och att jag aldrig känner mig osäker när jag rör mig i området kring Möllan. Märk väl att jag inte går på Kristianstadgatan. Jag är inte korkad.
Även om du skriver detta så håller jag fast vid att det är ett trevligt område men man får räkna med en massa människor som vill vara unika men som alla ser likadana ut.

Varför skulle detta vara skrämselpropaganda? Du har alltså inte ens läst artikeln och ändå så påstår du att detta är skrämselpropaganda....hmm.
En polischef borde ju vara mån om att lugna allmänheten snarare än att måla upp en nattsvart bild.
Sen tyckte inte jag att sydsvenskan har försökt att vinkla den här artikeln/chatten som de annars kan göra. Läs och återkom.

Det är skillnad på statistik och upplevd trygghet. Men jag har hela tiden påtalat att Möllan är ett statiskt farligt område och det visade sig att jag hade rätt....
Citera
2015-03-09, 16:48
Medlem
Citat:
Varför skulle detta vara skrämselpropaganda? Du har alltså inte ens läst artikeln och ändå så påstår du att detta är skrämselpropaganda....hmm.
En polischef borde ju vara mån om att lugna allmänheten snarare än att måla upp en nattsvart bild.
Sen tyckte inte jag att sydsvenskan har försökt att vinkla den här artikeln/chatten som de annars kan göra. Läs och återkom.

Det är skillnad på statistik och upplevd trygghet. Men jag har hela tiden påtalat att Möllan är ett statiskt farligt område och det visade sig att jag hade rätt....
Någonting att notera är ju att nöjesområden alltid är statistiskt farliga områden av naturliga skäl. Centrala Stockholm runt klubbarna är statistiskt väldigt farliga områden, men det är knappast farligt att bo där. Våldet som visar sig i statistiken handlar ju om unga män som ryker ihop under påverkan av olika psykoaktiva ting, vilket knappast drabbar en vanlig svensson på grund av att den bor där. Men med det sagt så har Malmö enorma sociala problem vilket alla objektiva bedömare kan se om man studerar frågan.
Citera
2015-03-09, 19:54
Medlem
Citat:

Jag förutsätter det enligt hur du summerar artikeln. Då du inte har länkat till något så jag har lite svårt att läsa texten. Jag läser den gärna när du länkat den
Så när det passar dig så har tidningen inte vinklat artikeln men i andra fall har det skett? Ska ha det i åtanke.

Om du läst mina tidigare inlägg i denna tråd så vet du vad jag anser om statistik. Det är så bra när någon annan skriver vad man tänker. Jag stjäl en del av svaret från användaren nedan.
Citat:
Någonting att notera är ju att nöjesområden alltid är statistiskt farliga områden av naturliga skäl. Centrala Stockholm runt klubbarna är statistiskt väldigt farliga områden, men det är knappast farligt att bo där. Våldet som visar sig i statistiken handlar ju om unga män som ryker ihop under påverkan av olika psykoaktiva ting, vilket knappast drabbar en vanlig svensson på grund av att den bor där.
Citera
2015-03-20, 21:25
Medlem
Struntpratmannens avatar
Jag tycker det har varit lite för mycket struntprat om Malmö stads arbetarklassområden dom senaste 6-7 åren, så jag har gjort en liten illustration som visar hur det ligger till rent geografiskt så folk får lite perspektiv på hur stora ytor det handlar om.

Innanför det gröna strecket ligger vad jag anser är Malmö´s lite mer smutsiga halva, detta är enbart en personlig känsla jag har.

Innanför dom gröna fälten är Malmös Arbetarklass områden, detta är baserat på bostadspriser, invandrartäthet, andel förvärvsarbetande och mycket annat smått och gott från scb.se bland annat.

Och dom 3 röda prickarna är dom 3 områden som blivit omtalade i medierna dom senaste åren p.g.a kravaller, öppen drogförsäljning och onormalt många uppbrända bilar.
Detta beror givetvis på flera saker men en hög andel nyanlända flyktingar på en liten yta vars hyresvärdar missköter sig tror jag inte hjälper situationen.

Nåja hoppas det sätter saker och ting i perspektiv.

http://www.scribblemaps.com/maps/view/Malml/Malml
Citera
2015-03-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Struntpratmannen
Jag tycker det har varit lite för mycket struntprat om Malmö stads arbetarklassområden dom senaste 6-7 åren, så jag har gjort en liten illustration som visar hur det ligger till rent geografiskt så folk får lite perspektiv på hur stora ytor det handlar om.

Innanför det gröna strecket ligger vad jag anser är Malmö´s lite mer smutsiga halva, detta är enbart en personlig känsla jag har.

Innanför dom gröna fälten är Malmös Arbetarklass områden, detta är baserat på bostadspriser, invandrartäthet, andel förvärvsarbetande och mycket annat smått och gott från scb.se bland annat.

Och dom 3 röda prickarna är dom 3 områden som blivit omtalade i medierna dom senaste åren p.g.a kravaller, öppen drogförsäljning och onormalt många uppbrända bilar.
Detta beror givetvis på flera saker men en hög andel nyanlända flyktingar på en liten yta vars hyresvärdar missköter sig tror jag inte hjälper situationen.

Nåja hoppas det sätter saker och ting i perspektiv.

http://www.scribblemaps.com/maps/view/Malml/Malml

Öhhhmmm...bara av att läsa din text så blir man ju en aning skeptisk.
Får jag börja med att fråga. Hur bra koll har du på stan egentligen? Hur länge har du bott i Malmö, har du besökt alla områden som har med i din karta?

Du har alltså markerat hela östra- och södra innerstaden samt delar av södra staden som Malmös "smutsiga halva" d v s inom det gröna strecket? Sen har du vissa gröna fläckar som visar lågstatusområden och de röda som visar de värsta skitområdena, har jag tolkat din karta rätt?

Du säger att kartan baseras på diverse statistik. Så alla villaområdena (Eriksfält, Håkanstorp, Kulladal) i mångmiljonklassen inom den gröna avgränsningen (utan gröna fläckar) är knegarområden?

Hur kan de charmiga 30-talsradhusen i Johanneslust som går på 3-3.5 milj ligga inom områden med gröna fläckar? Alt de charmiga gathusen i Södra Sofielund som går på några miljoner, visst området är ganska utsatt nära Seved o s v, men kan knappast räknas som ett skitområde.

Du har nog varit lite generell i din bedömning och statistiken.
Malmö är ju som känt extremt segregerat och det kan vara stora skillnader i socio-ekonomiskt status inom kvarter, delområden o s v i samma stadsdel.
Citera
2015-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Länge sen Klaragatan! Jag ska fixa en länk till chatten. Det var en chatt med polischefen, inte en artikel.
Statistik säger mer än vad du tror . Dina subjektiva uppfattningar ger jag inte mkt för, då du ofta är ute och cyklar
Medan jag väntar på länken från dig så ska du få en av mig Lite folk som blivit stoppade på stan och som har fått berätta om dom råkat ut för brott i Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/har-...r-nagot-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in