Citat:
Ursprungligen postat av
Struntpratmannen
Jag tycker det har varit lite för mycket struntprat om Malmö stads arbetarklassområden dom senaste 6-7 åren, så jag har gjort en liten illustration som visar hur det ligger till rent geografiskt så folk får lite perspektiv på hur stora ytor det handlar om.
Innanför det gröna strecket ligger vad jag anser är Malmö´s lite mer smutsiga halva, detta är enbart en personlig känsla jag har.
Innanför dom gröna fälten är Malmös Arbetarklass områden, detta är baserat på bostadspriser, invandrartäthet, andel förvärvsarbetande och mycket annat smått och gott från scb.se bland annat.
Och dom 3 röda prickarna är dom 3 områden som blivit omtalade i medierna dom senaste åren p.g.a kravaller, öppen drogförsäljning och onormalt många uppbrända bilar.
Detta beror givetvis på flera saker men en hög andel nyanlända flyktingar på en liten yta vars hyresvärdar missköter sig tror jag inte hjälper situationen.
Nåja hoppas det sätter saker och ting i perspektiv.
http://www.scribblemaps.com/maps/view/Malml/Malml
Öhhhmmm...bara av att läsa din text så blir man ju en aning skeptisk.
Får jag börja med att fråga. Hur bra koll har du på stan egentligen? Hur länge har du bott i Malmö, har du besökt alla områden som har med i din karta?
Du har alltså markerat hela östra- och södra innerstaden samt delar av södra staden som Malmös "smutsiga halva" d v s inom det gröna strecket? Sen har du vissa gröna fläckar som visar lågstatusområden och de röda som visar de värsta skitområdena, har jag tolkat din karta rätt?
Du säger att kartan baseras på diverse statistik. Så alla villaområdena (Eriksfält, Håkanstorp, Kulladal) i mångmiljonklassen inom den gröna avgränsningen (utan gröna fläckar) är knegarområden?
Hur kan de charmiga 30-talsradhusen i Johanneslust som går på 3-3.5 milj ligga inom områden med gröna fläckar? Alt de charmiga gathusen i Södra Sofielund som går på några miljoner, visst området är ganska utsatt nära Seved o s v, men kan knappast räknas som ett skitområde.
Du har nog varit lite generell i din bedömning och statistiken.
Malmö är ju som känt extremt segregerat och det kan vara stora skillnader i socio-ekonomiskt status inom kvarter, delområden o s v i samma stadsdel.