Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterskata
Att polisen håller brottslingar om ryggen låter inte bra! Men å andra sidan när det gäller brottsligheten i en stad så är det nog så att den drabbar väldigt olika. Bilägare utan garage kan nog oroa sig en del. Här i Årsta strax utanför Södermalm (Stockholm) upplever jag det som lugnt och skönt, utom vid Gullmarsplan i ena änden av stadsdelen, ca 1,5 km från där jag bor. Jag bor ca 300m från ett litet torg och fick plötsligt läsa i lokaltidningen att det varit stora problem med bråkiga ungdomsgäng där ett tag. Jag har aldrig sett röken av ungdomsgäng där och hade inte märkt någonting!

Det verkar annars som om det är mycket lättare att ringa in bra och dåliga områden i Stockholm jämfört med Malmö. De allra flesta stadsdelarna i Stockholm är helt ok och tillräckligt trygga utifrån mitt perspektiv, även när man kommer långt ut från stadskärnan. Det är nog bara stadsdelarna på Järvafältet (Rinkeby tex) och Hässelby jag inte skulle vilja bo i. Resten av stöket har flyttat ut till vissa kranskommuner som Södertälje och Botkyrka, men de ligger 2-3 mil från Stockholms city.

Det allra mest centrala Malmö har jag tänkt bort pga priserna och Rörsjöstaden och verkar idealisk ur trivselsynpunkt förmin del, men om jag ändå skulle vilja komma undan billigare kanske Kirseberg skulle vara ett alternativ? Det verkar ligga bra till om man ska till Alnarp också. Sorgenfri har fina lägenheter med härliga balkonger ( om man ska tro Hemnet) och har lägre pris än Rörsjöstaden. Kan man bo i Sorgenfri?
Du kan bo resten av ditt liv i Malmö utan att bli påverkad av brottslighet. Om man bara vet vilka områden/gator som inte är bra. Det är väldigt klara gränser. Det finns vissa gator som jag inte går på men man kan utan problem gå runt på Rosengård utan att något händer. Bara som ett exempel.

Sorgenfri skulle jag inte rekommendera. Det är isf om du bor nära Föreningsgatan. Mot sankt knuts väg blir det sämre. Den gatan och Industrigatan var förr avstängd kvällstid pga prostitution. Något som fortfarande förekommer i stor utsträckning. Om du korsar Föreningsgatan så är du genast i ett mycket bättre område med många hundägare Där finns ett litet grönt stråk där du kan rasta hunden.

Kirseberg är ett område som jag aldrig tyckt om. Jag tycker det ligger för långt ifrån stan. Jag har hört både positivt och negativt om området.

Jag tror att det kommer vara mycket lättare när du ser staden och får en känsla för områdena. Man känner ju ganska snart om man gillar ett område eller inte
Citera
2016-01-31, 08:25
Medlem
Hej Klaragatan,
Ja det området som du ringar in har jag också tänkt mig att jag troligen skulle trivas allra bäst i, tillsammans med Rörsjöstaden. Men jag trodde att det området mer var St Knut. En sak som verkar fin med några kvarter av Sorgenfri längre bort är stora parkliknande innergårdar (om man ska tro Hemnet) och stora härliga balkonger. Du har helt rätt i att jag ska åka ner och promenera runt och titta på områdena. Man kan prata lite med folk man möter också och höra hur det är.

Det är märkligt låga lägenhetspriser i Malmö! Det skulle inte förvåna mig om det ändras ganska snart. Malmö borde vara högre värderat med tanke på läget och att det ändå är en liten "storstad".
Citera
2016-02-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterskata
Hej Klaragatan,
Ja det området som du ringar in har jag också tänkt mig att jag troligen skulle trivas allra bäst i, tillsammans med Rörsjöstaden. Men jag trodde att det området mer var St Knut. En sak som verkar fin med några kvarter av Sorgenfri längre bort är stora parkliknande innergårdar (om man ska tro Hemnet) och stora härliga balkonger. Du har helt rätt i att jag ska åka ner och promenera runt och titta på områdena. Man kan prata lite med folk man möter också och höra hur det är.

Det är märkligt låga lägenhetspriser i Malmö! Det skulle inte förvåna mig om det ändras ganska snart. Malmö borde vara högre värderat med tanke på läget och att det ändå är en liten "storstad".
Jag hoppas att du stannar ett par dagar så att du hinner se hela staden och får en känsla för områdena. Väldigt bra idé att prata med de som bor i området.

Vad bra att du tycker att priserna är låga. Då har du råd att vara kräsen

Det hade varit kul om du uppdaterar vad du bestämmer dig för och vad du tycker om staden Lycka till!
Citera
2016-02-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Jag hoppas att du stannar ett par dagar så att du hinner se hela staden och får en känsla för områdena. Väldigt bra idé att prata med de som bor i området.

Vad bra att du tycker att priserna är låga. Då har du råd att vara kräsen

Det hade varit kul om du uppdaterar vad du bestämmer dig för och vad du tycker om staden Lycka till!

På våren brukar de ha en dag med öppet hus på Alnarp. Jag tänkte passa på att åka ner då och stanna ett par dagar i Malmö.

Nja ganska begränsad är jag ändå prismässigt. 1 milj är Max och helst vill jag inte betala mer än
800 000 (det beror förstås också på vad jag får för den jag har nu, jag tänkte lösa mina lån och få en liten slant över). Samtidigt vill jag inte bo för trångt, inte mindre än 40 kvm.

Jag berättar vad som händer Planen är att flytta på höstkanten. Det jag ska göra nu är att renovera min lilla tvåa i Sthlm. När jag hörde hur mycket grannarna fick för sin lägenhet (likadan som min) svimmade jag nästan. Men deras var tipptopprenoverad.
Citera
2016-02-04, 23:20
Medlem
Steff83s avatar
Kollade på Malmös priser. Överraskade mig lite. Det är prisvärt får man säga. Om man nu ska jämföra med tex Göteborg, vilket känns mest relevant.
Citera
2016-02-05, 09:54
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Du kan bo resten av ditt liv i Malmö utan att bli påverkad av brottslighet. Om man bara vet vilka områden/gator som inte är bra. Det är väldigt klara gränser. Det finns vissa gator som jag inte går på men man kan utan problem gå runt på Rosengård utan att något händer. Bara som ett exempel.

Sorgenfri skulle jag inte rekommendera. Det är isf om du bor nära Föreningsgatan. Mot sankt knuts väg blir det sämre. Den gatan och Industrigatan var förr avstängd kvällstid pga prostitution. Något som fortfarande förekommer i stor utsträckning. Om du korsar Föreningsgatan så är du genast i ett mycket bättre område med många hundägare Där finns ett litet grönt stråk där du kan rasta hunden.

Kirseberg är ett område som jag aldrig tyckt om. Jag tycker det ligger för långt ifrån stan. Jag har hört både positivt och negativt om området.

Jag tror att det kommer vara mycket lättare när du ser staden och får en känsla för områdena. Man känner ju ganska snart om man gillar ett område eller inte

Det känns som en ganska stor överdrift angående prostitutionen. Bor där själv, och ser väldigt sällan något sådant på St Knuts väg. Industrigatan har också lugnat sig betänkligt på den fronten. Nu kanske man inte ska gå där nattetid ändå (av andra orsaker), men just prostitutionen bör inte vara ett stort problem.
Citera
2016-02-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Kollade på Malmös priser. Överraskade mig lite. Det är prisvärt får man säga. Om man nu ska jämföra med tex Göteborg, vilket känns mest relevant.

Ja för en utifrånkommande verkar det väldigt billigt! Sen har jag lärt mig att vara misstänksam och tänka att det finns en orsak till att det är så pass låga priser, jämförelsevis. Eller också är det helt enkelt väldigt prisvärt och då varar det säkert inte hur länge som helst. Jag håller med om att jämförelsen med Göteborg är relevant. Där skulle jag inte ha råd att köpa lägenhet. Men det lockar mig inte heller.
Bor du i Malmö Steff83?
Citera
2016-02-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSjukJaevel
Det känns som en ganska stor överdrift angående prostitutionen. Bor där själv, och ser väldigt sällan något sådant på St Knuts väg. Industrigatan har också lugnat sig betänkligt på den fronten. Nu kanske man inte ska gå där nattetid ändå (av andra orsaker), men just prostitutionen bör inte vara ett stort problem.
Hur menar du att det är en överdrift? Det har varit en del prat i media om att prostitutionen i detta område ökat de senaste åren.
Citera
2016-02-15, 12:23
Medlem
Lägenheter i Malmö

Hej!

Ska börjar plugga på Malmö Högskola till våren -17 och söker nu efter lägenheter i och omkring Malmö. Jag bor för långt ifrån Malmö för att kunna kolla in lägenheter direkt.

Hur ser bostadsmarknaden ut? Vars bör jag vända mig för att lyckas hitta en 1:a? Vilka områden bör man undvika?

Hade tänkt mig en hyra på cirka 4000kr och så nära till skolan som möjligt.
Citera
2016-02-15, 12:49
Medlem
Med en månadsbudget på 4000kr så ska du nog inte räkna med att kunna bo i centrum eller nära skolan.
Mycket möjlig att det finns "dorms" men gemensamt kök/badrum osv för den pengen.
Citera
2016-02-15, 13:46
Medlem
Hur långt ifrån skolan kan man tänka sig hamna på en budget för 4-4500kr?
Citera
2016-02-15, 19:09
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Hej!

Ska börjar plugga på Malmö Högskola till våren -17 och söker nu efter lägenheter i och omkring Malmö. Jag bor för långt ifrån Malmö för att kunna kolla in lägenheter direkt.

Hur ser bostadsmarknaden ut? Vars bör jag vända mig för att lyckas hitta en 1:a? Vilka områden bör man undvika?

Hade tänkt mig en hyra på cirka 4000kr och så nära till skolan som möjligt.

Vad vill du bo i för typ av område? Ett lugnt? Ett med mer nattliv?
Malmö är i och för sig ganska litet till ytan så inget problem att ta sig runt med ex cykel eller kollektivtrafik.
Senast redigerad av Gabrio 2016-02-15 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in