Citat:
Du kan bo resten av ditt liv i Malmö utan att bli påverkad av brottslighet. Om man bara vet vilka områden/gator som inte är bra. Det är väldigt klara gränser. Det finns vissa gator som jag inte går på men man kan utan problem gå runt på Rosengård utan att något händer. Bara som ett exempel.
Ursprungligen postat av Vinterskata
Att polisen håller brottslingar om ryggen låter inte bra! Men å andra sidan när det gäller brottsligheten i en stad så är det nog så att den drabbar väldigt olika. Bilägare utan garage kan nog oroa sig en del. Här i Årsta strax utanför Södermalm (Stockholm) upplever jag det som lugnt och skönt, utom vid Gullmarsplan i ena änden av stadsdelen, ca 1,5 km från där jag bor. Jag bor ca 300m från ett litet torg och fick plötsligt läsa i lokaltidningen att det varit stora problem med bråkiga ungdomsgäng där ett tag. Jag har aldrig sett röken av ungdomsgäng där och hade inte märkt någonting!
Det verkar annars som om det är mycket lättare att ringa in bra och dåliga områden i Stockholm jämfört med Malmö. De allra flesta stadsdelarna i Stockholm är helt ok och tillräckligt trygga utifrån mitt perspektiv, även när man kommer långt ut från stadskärnan. Det är nog bara stadsdelarna på Järvafältet (Rinkeby tex) och Hässelby jag inte skulle vilja bo i. Resten av stöket har flyttat ut till vissa kranskommuner som Södertälje och Botkyrka, men de ligger 2-3 mil från Stockholms city.
Det allra mest centrala Malmö har jag tänkt bort pga priserna och Rörsjöstaden och verkar idealisk ur trivselsynpunkt förmin del, men om jag ändå skulle vilja komma undan billigare kanske Kirseberg skulle vara ett alternativ? Det verkar ligga bra till om man ska till Alnarp också. Sorgenfri har fina lägenheter med härliga balkonger ( om man ska tro Hemnet) och har lägre pris än Rörsjöstaden. Kan man bo i Sorgenfri?
Det verkar annars som om det är mycket lättare att ringa in bra och dåliga områden i Stockholm jämfört med Malmö. De allra flesta stadsdelarna i Stockholm är helt ok och tillräckligt trygga utifrån mitt perspektiv, även när man kommer långt ut från stadskärnan. Det är nog bara stadsdelarna på Järvafältet (Rinkeby tex) och Hässelby jag inte skulle vilja bo i. Resten av stöket har flyttat ut till vissa kranskommuner som Södertälje och Botkyrka, men de ligger 2-3 mil från Stockholms city.
Det allra mest centrala Malmö har jag tänkt bort pga priserna och Rörsjöstaden och verkar idealisk ur trivselsynpunkt förmin del, men om jag ändå skulle vilja komma undan billigare kanske Kirseberg skulle vara ett alternativ? Det verkar ligga bra till om man ska till Alnarp också. Sorgenfri har fina lägenheter med härliga balkonger ( om man ska tro Hemnet) och har lägre pris än Rörsjöstaden. Kan man bo i Sorgenfri?
Sorgenfri skulle jag inte rekommendera. Det är isf om du bor nära Föreningsgatan. Mot sankt knuts väg blir det sämre. Den gatan och Industrigatan var förr avstängd kvällstid pga prostitution. Något som fortfarande förekommer i stor utsträckning. Om du korsar Föreningsgatan så är du genast i ett mycket bättre område med många hundägare Där finns ett litet grönt stråk där du kan rasta hunden.
Kirseberg är ett område som jag aldrig tyckt om. Jag tycker det ligger för långt ifrån stan. Jag har hört både positivt och negativt om området.
Jag tror att det kommer vara mycket lättare när du ser staden och får en känsla för områdena. Man känner ju ganska snart om man gillar ett område eller inte