Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Vad säger ni om området runt den norra delen av Bergsgatan/Spångatans busshållplats?
Är 25 årig man som uppskattar det centrala läget. Jobbar i Lund dit jag tar bussen. Tänker mig en sjyst sekelskifteslägenhet.

helt perfekt för dig (skulle jag oironiskt säga). (men såg nu att det inte blivit av )
Senast redigerad av Akademian 2017-05-27 kl. 21:40.
Citera
2017-05-27, 21:41
Medlem
Är Östra Sorgenfri fortfarande ett no-no? Jag förstår i sådana fall inte varför. Alls. Verkar ju skitmysigt runt Torekovsplan - bara familjer och barn så långt ögat når.
Senast redigerad av Akademian 2017-05-27 kl. 21:43.
Citera
2017-05-28, 22:29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vilket lyft det gamla horstråket kommer få. Nya lägemheter på plats snart, fan det positiva kommer bog smitta av sig mot sorgenfri. Ser riktigt bra ut kring de nybyggda husen.
Citera
2017-05-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Är Östra Sorgenfri fortfarande ett no-no? Jag förstår i sådana fall inte varför. Alls. Verkar ju skitmysigt runt Torekovsplan - bara familjer och barn så långt ögat når.
Helt okej, har en polare som bor på bodekullsgatan och det är ändå godkänt. Skulle väl inte bosätta mig där med en familj, men som ungkarl, absolut.
Citera
2017-05-29, 20:43
Medlem
en bekant berättade om en familj som hade hus i limhamn. de tröttnande på alla problem i skolorna och livet runtomkring fritiden, tex att det tydligt var vanligt att kids i mellanstadiet (!!!) blir rånade på sina grejer, mobiltelefon och annat. Nu pratar vi ju inte malmös misärområden (lindängen, rosengård, seved osv) utan faktiskt det bästa området malmö har att erbjuda. synd eftersom limhamn är himla fint annars. familjen flyttade till höllviken och sa det var det bästa de gjort...
Citera
2017-05-29, 21:00
Medlem
CheddarOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
en bekant berättade om en familj som hade hus i limhamn. de tröttnande på alla problem i skolorna och livet runtomkring fritiden, tex att det tydligt var vanligt att kids i mellanstadiet (!!!) blir rånade på sina grejer, mobiltelefon och annat. Nu pratar vi ju inte malmös misärområden (lindängen, rosengård, seved osv) utan faktiskt det bästa området malmö har att erbjuda. synd eftersom limhamn är himla fint annars. familjen flyttade till höllviken och sa det var det bästa de gjort...

Att bli rånad på någonting är tyvärr något man får räkna med i alla Sveriges större städer. Nu är jag uppväxt i Malmö och har lyckligtvis aldrig blivit rånad. Höllviken låter ju trevligt, men det ligger ganska off och barnen där knarkar mer än någon annan.
Citera
2017-05-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Tack för svaret! Det jag tänkte mig var en köpelägenhet, hade hittat en mycket fin. Dock blev det inte den till slut ändå av andra orsaker. Nu letar jag efter något annat. Saken är den att jag har två ganska specifika krav:

1. Vill lätt kunna ta mig till Lund.
2. Älskar äldre hus: högt till tak, stuckaturer, takrosetter och andra detaljer. 30-tal eller äldre.

Dessa krav gör att majoriteten av alla områden försvinner; hästhagen och slottsstaden samt andra områden längre västerut innebär att det blir för omständigt att ta sig till Lund. Vad jag har sett av på Caroli är husen nyare.

Kvarteren som finns kvar är väl då: Rörsjöstaden, Värnhem, Möllan och st:knut? Kanske Davidshall
Hoppas du kommer att trivas i Malmö Precis som ovan har skrivit så har du bra koll på vilka områden som har denna typ av hus. Finns några på ribersborg med men där är ganska dyrt för tillfället.
Citera
2017-06-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Kulladal är ganska utsatt rent geografiskt mellan miljonprogramsområden som Holma (värst) och Söderkulla (flerbostadselen sådär).
Men min erfarenhet och efter att ha pratat med folk som bott där och med en tidigare kollega som jobbat med fastigheter i Malmö så funkar Kulladal lite som en isolderad ö. Jag skulle själv kunna tänka mig bo där. Kulladalskolan F-6 ska vara utmärkt. Fantastiskt läge, bra kollektivtrafik, Hyllie,triangeln, busstrafik.

De friliggande villorna går ju ändå på 4-7 miljoner. Radhusen är uppe i nästan 3-4 miljoner beroende på storlek och om det är tomträtt eller inte.
Erikfsfält skulle jag nog inte vilja köpa hus i, känns ännu mer utsatt i. Närheten till Söderkulla, Erikfsfältsgatan, Nydala m.m. Den fula industriskorstenen (värmeverket) ger ju en Bronxkänsla...
Eriksfält skulle jag absolut kunna tänka mig att bo i, där är lugnt. Har bott i HSB-delen av Nydala också, och där var inga större problem heller. Bor i Söderkulla nu, har inget att klaga på där heller.
Citera
2017-06-14, 21:40
Medlem
Dostoyevskys avatar
Tittar lite på lägenhet i Malmö (Erikslust, Hästhagen, Dammfri, Slottsstaden, Västra Hamnen, Limhamn, Ribban). Slås av att priserna känns närmast humana, är det mest lockpriser eller har folk tröttnat på stan?
Citera
2017-06-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Tittar lite på lägenhet i Malmö (Erikslust, Hästhagen, Dammfri, Slottsstaden, Västra Hamnen, Limhamn, Ribban). Slås av att priserna känns närmast humana, är det mest lockpriser eller har folk tröttnat på stan?

Det är inte samma desperation inblandat(för medelklass, that is) på bostadsmarknaden kring Malmö som i Stockholmsområdet. Man kan välja landsbygd, småort eller mitt i smeten och ändå ha enkelt att ta sig till områden där arbetsplatser ofta ligger. "Innerstan" är inte heller lika eftertraktat som i Stockholm, bland annat antagligen på grund av att "förortsproblematik" snarare finns mitt i stan i Malmö än i kranskommunerna som i det stora hela är mycket homogena. Många bor hellre utanför stan än i den.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-06-14 kl. 22:03.
Citera
2017-06-14, 22:13
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är inte samma desperation inblandat(för medelklass, that is) på bostadsmarknaden kring Malmö som i Stockholmsområdet. Man kan välja landsbygd, småort eller mitt i smeten och ändå ha enkelt att ta sig till områden där arbetsplatser ofta ligger. "Innerstan" är inte heller lika eftertraktat som i Stockholm, bland annat antagligen på grund av att "förortsproblematik" snarare finns mitt i stan i Malmö än i kranskommunerna som i det stora hela är mycket homogena. Många bor hellre utanför stan än i den.

Hur ser utvecklingen ut idag? Är förortsproblematiken påväg bort från innerstan? Egentligen hade jag nog hellre bott ut mot Klagshamn eller Bunkeflo men det är tyvärr inte ett alternativ.
Citera
2017-06-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Hur ser utvecklingen ut idag? Är förortsproblematiken påväg bort från innerstan? Egentligen hade jag nog hellre bott ut mot Klagshamn eller Bunkeflo men det är tyvärr inte ett alternativ.

Nej, det tror jag knappast. Malmö är helt olikt andra svenska städer. Det är stora skillnader mellan olika gator i samma stadsdel. Ibland till och med stora skillnader på samma gata och från fastighet till fastighet. Även ökända Rosengård är ju i avstånd ganska nära betydligt mer attraktiva stadsdelar. Triangeln/Rådmansvången är en ganska bra utgångspunkt i Malmö. Därifrån och västerut är generellt ganska safe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in