Bara att göra dina egna sökningar. Lite halvtrubbigt instrument, men halvt dugligt för att få en inblick iaf.
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
Att Malmö troligen har en mer dyster statistik är inte helt osannolikt. Andelen som är yrkeskriminella till följd av missbruk är påtaglig i Malmö, och deras arbete med att finansiera tillvaron drygar ut statistiken en aning.
Vad gäller Lund så är den staden inte på något vis förskonat vad gäller kriminalitet. Misshandelsfall kl 03-05 på Knut den Stores torg är vardagsmat. Att Kalle Kula som ska få ihop pengar till smack smiter in i olåsta lägenheter på sommaren och plockar mobiler likaså. Sen tillkommer studentgruff på det.
Dock skulle det behöva göras en rejäl studie av utvecklingen vad gäller kriminalitet kopplat till boende på Norra Fäladen, för att klargöra om den "ökning" av våld och andra brott är ett faktum eller påtagliga undantag.
Sen måste jag nog tillstå att det går att skönja en "ökning" (vanskligt ordval, men det är min upplevelse av det iaf) av drogbruk bland yngre i Lund. Gärna heta blandmissbruk av benso, amfetamin, opiater och thc. Nu är jag inte lastgammal, men har iaf en goda 10 år som distans till min egen gymnasiegång och jag tycker mig nog kunna se olikheter.