Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-16, 20:28
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Anledningen till varför tjejer går hem ensamma i Lund när de är fulla är förmodligen att de är studenter och inte har råd med taxi.

Och, ärligt talat, är man inte student så är Lund inte ett alternativ. (Fantastiskt studentliv i Lund, i övrigt är det dött.) Lund är ett universitet och ett sjukhus, Malmö är en stad.

Kan man tänka sig att bo inneboende hos någon så är det inte jättesvårt att fixa tak över huvudet i Malmö. Förstahandskontrakt däremot är knivigt. (Om du studerar kan du dock få en studentlägenhet inom ett år genom MKB.)

Skillnaden är dock att jag upplever att de tjejer som springer runt på nätterna i Lund inte verkar speciellt nervösa av sig.
Citera
2011-03-16, 20:30
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kanske stämmer, men jag lite lätt tveksam till att det fanns bostadsrättsföreningar vid St Knut 1985. Säker på årtalet?

Det är förvisso min kollegas uppgifter, men jag ser ingen anledning till att han skulle ljuga/överdriva ang. årtal. Det skall enligt honom vara en övernattningslägenhet som han köpte för att den var billig.
Citera
2011-03-16, 22:30
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Skillnaden är dock att jag upplever att de tjejer som springer runt på nätterna i Lund inte verkar speciellt nervösa av sig.

Kan ju bero på befolkningssammansättningen i Lund inte är lika ..ja, fylld av machokultur från sydligare länder ?
Citera
2011-03-17, 09:59
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Kan ju bero på befolkningssammansättningen i Lund inte är lika ..ja, fylld av machokultur från sydligare länder ?
Å andra sidan är lund fyllt av studenter strax över tjugo som bor utanför föräldrarhemmet för första gången, har insett att de kan festa när de vill och inte kommit ur adolescensen med effekten att deras impulskontroll och empatiskaförmåga inte är fullt utvecklade än. Det är ett bra recept för oprovocerat våld, lätta offer och allmänt idiotiskt beteende.
Sen att det åks färre taxiresor i lund om nätterna än i Malmö beror givetvis också på storleken på staden, att gå från centrala Lund till utkanten av Lund tar inte speceillt lång tid, dessutom är det nationer det festas på och många av de som festar där bor i samma hus eller i närheten.
Citera
2011-03-20, 18:16
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Å andra sidan är lund fyllt av studenter strax över tjugo som bor utanför föräldrarhemmet för första gången, har insett att de kan festa när de vill och inte kommit ur adolescensen med effekten att deras impulskontroll och empatiskaförmåga inte är fullt utvecklade än. Det är ett bra recept för oprovocerat våld, lätta offer och allmänt idiotiskt beteende.
Sen att det åks färre taxiresor i lund om nätterna än i Malmö beror givetvis också på storleken på staden, att gå från centrala Lund till utkanten av Lund tar inte speceillt lång tid, dessutom är det nationer det festas på och många av de som festar där bor i samma hus eller i närheten.

Finns det några jämförelser i brottsstatistik Lund kontra Malmö?
Citera
2011-03-20, 20:47
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Finns det några jämförelser i brottsstatistik Lund kontra Malmö?
Finns det säkert men inget jag har läst. Googla!
Citera
2011-04-20, 11:09
Medlem
Bara att göra dina egna sökningar. Lite halvtrubbigt instrument, men halvt dugligt för att få en inblick iaf.

http://statistik.bra.se/solwebb/action/index

Att Malmö troligen har en mer dyster statistik är inte helt osannolikt. Andelen som är yrkeskriminella till följd av missbruk är påtaglig i Malmö, och deras arbete med att finansiera tillvaron drygar ut statistiken en aning.

Vad gäller Lund så är den staden inte på något vis förskonat vad gäller kriminalitet. Misshandelsfall kl 03-05 på Knut den Stores torg är vardagsmat. Att Kalle Kula som ska få ihop pengar till smack smiter in i olåsta lägenheter på sommaren och plockar mobiler likaså. Sen tillkommer studentgruff på det.
Dock skulle det behöva göras en rejäl studie av utvecklingen vad gäller kriminalitet kopplat till boende på Norra Fäladen, för att klargöra om den "ökning" av våld och andra brott är ett faktum eller påtagliga undantag.
Sen måste jag nog tillstå att det går att skönja en "ökning" (vanskligt ordval, men det är min upplevelse av det iaf) av drogbruk bland yngre i Lund. Gärna heta blandmissbruk av benso, amfetamin, opiater och thc. Nu är jag inte lastgammal, men har iaf en goda 10 år som distans till min egen gymnasiegång och jag tycker mig nog kunna se olikheter.
Citera
2011-05-26, 02:03
Medlem
bajskorvssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
vem vill bo i malmö?

mer än 300 000 och en del studenter och en massa danskar så fuck you.
Citera
2011-05-26, 02:04
Medlem
bajskorvssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dzffe
Tack för upplysningarna! Har funderat lite på mer "ghetto-aktiga" områden såsom Sofielund, Hermodsdal och som du sa, Rosengård eftersom det verkar billigt och rätt praktiskt att bo där, nära till centrum på vissa ställen bland annat. Någon som bor i något av dessa områden som kan berätta lite om hur det är att bo där? Mycket kriminalitet osv... Är helsvensk, lite Svensson om det är någon avgörande faktor

hahaha....lycka till !
Citera
2011-05-26, 02:06
Medlem
bajskorvssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dzffe
Tack för upplysningarna! Har funderat lite på mer "ghetto-aktiga" områden såsom Sofielund, Hermodsdal och som du sa, Rosengård eftersom det verkar billigt och rätt praktiskt att bo där, nära till centrum på vissa ställen bland annat. Någon som bor i något av dessa områden som kan berätta lite om hur det är att bo där? Mycket kriminalitet osv... Är helsvensk, lite Svensson om det är någon avgörande faktor

hahaha.. lycka till!
Citera
2011-05-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajskorvsson
hahaha.. lycka till!

Tack så mycket, låter som du är en blatte men ändå.
Citera
2011-05-29, 11:25
Moderator
Diablo1118s avatar
Har kollat lite på boende i Malmö och undrar om någon kan bedöma följande område. Hur är det att bo i följande områden?

Estlandsgatan (Heleneholm)

Lönngatan

Söderkulla

Annebergsgatan (Borgmästargården)

Lorensborg

Dalaplan

Jag vill gärna ha åsikter från folk som bor/bott i något av dessa områden. Hur är där att bo? Vilken typ av människor bor där? Bra skolor? Utbud av butiker/service? Annat som är värt att veta? Vad skulle ni säga om dess framtidsutsikter?

Några krav jag har på eventuell lgh max 3000 i avgift max 1500000 men helst under 1000000.
Minst 2:a med balkong. Lägenheten skall helst vara i bra skick men målning osv är okej.
Tycker att priserna verkar på väg ner. Skall man avsakta eller slå till nu. Tar gärna mot strategi vid budgivning osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in