Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Har fått ett jobberbjudande i Malmö. Har endast passerat den staden 1 gång i mitt liv, kan alltså inget om den..

Jag vill gärna bo i centrum, med närhet till allt. Vad heter områdena som gäller?

En vilsen tackar er stort!

Rosengård.
Citera
2012-11-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det där är rent skitsnack. Malmö har bra och dåliga områden. Det som skiljer Malmö från exempelvis Stockholm är att stan är ganska mycket mindre och förorterna ligger närmare stadskärnan.

Vill man bo bra och "invandrarfritt", som så många önskar på FB, kan man bosätta sig i Limhamn, Ön eller västra hamnen/dockan.

Vill man verkligen vara säker på att inte ens behöva se en invandrare kan man alltid flytta till Lomma, en av Sveriges bästa kommuner bara en mil norr om Malmö.

Visste inte att Malmö hade infört gated communities och att de har skolor med enbart Svenskar. Håller man Orcherna i deras egna stadsdelar eller låter man dem åka över hela malmö?
Citera
2012-11-16, 15:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Visste inte att Malmö hade infört gated communities och att de har skolor med enbart Svenskar. Håller man Orcherna i deras egna stadsdelar eller låter man dem åka över hela malmö?

Det finns även varianter på det i Limhamn vet jag med reception och grejer. Men smakar det så kostar det.

http://www.victoriapark.se

Vad jag vet har Malmö både "bra" och "dåliga" skolor. Folk med svensk bakgrund och bra betyg brukar hålla sig till de skolar som anses vara "bra" och sedan sker en naturlig uppdelning.
Citera
2012-11-16, 15:15
Medlem
Citat:
Det finns även varianter på det i Limhamn vet jag med reception och grejer. Men smakar det så kostar det.

http://www.victoriapark.se

Vad jag vet har Malmö både "bra" och "dåliga" skolor. Folk med svensk bakgrund och bra betyg brukar hålla sig till de skolar som anses vara "bra" och sedan sker en naturlig uppdelning.

Ja victoriapark ja, totalt misslyckad gated community som bygger hyreshus eller hur var det?

Märkligt då man i resten av landet försöker få invandrarelever att gå med svenska barn även om det innebär att man skeppar invandrarna över en hel stad. Att Malmö inte har det så låter lite väl...
Citera
2012-11-16, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja victoriapark ja, totalt misslyckad gated community som bygger hyreshus eller hur var det?
Det verkar bli både och enligt hemsidan. Tvivlar dock på att det kommer vara billigt att bo där hur man än väljer att göra med köpandet/hyrandet.

Citat:
Märkligt då man i resten av landet försöker få invandrarelever att gå med svenska barn även om det innebär att man skeppar invandrarna över en hel stad. Att Malmö inte har det så låter lite väl...

Det är väl en god tanke men Malmö är förtfarande en mycket segregerad stad, vilket i sin tur skapar de problem vi ser.

Jag tror tyvärr inte skolan är ett undantag...
Citera
2012-11-16, 15:35
Medlem
Citat:
Vill man bo bra och "invandrarfritt", som så många önskar på FB, kan man bosätta sig i Limhamn, Ön eller västra hamnen/dockan.

Västra hamnen är verkligen inte kul på sommaren, då är halva rosengård där för att bada och bära sig allmänt stökigt åt. Nej, det kan jag inte rekommendera, det är dyrt och blåsigt också.
Citera
2012-11-16, 15:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inglasad
Västra hamnen är verkligen inte kul på sommaren, då är halva rosengård där för att bada och bära sig allmänt stökigt åt. Nej, det kan jag inte rekommendera, det är dyrt och blåsigt också.

tycker man västra hamnen är blåsigt kan man välja dockan istället. Lite mer läsida där.

Att bero på rosengårdskids kan jag inte hålla med. Har varit en hel del i Malmö under sommaren och inte märkt av några speciella problem i västra hamnen med stök. Det tenderar att lugna ner sig ju finare ett område är.
Citera
2012-11-18, 20:04
Medlem
Shafts avatar
Vad tror ni om en bostadsrätt (<500kkr) i de mer centrala delarna i Malmö? Det mest intressanta är ju varför priserna skiljer sig så kraftigt mellan t.ex Malmö och Göteborg, eller annan valfri storstad?
Är Malmö verkligen så oattraktivt att bo i, rent generellt? Det bor väl inte bara slödder i Sveriges tredje största tätort?
Citera
2012-11-18, 20:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
Vad tror ni om en bostadsrätt (<500kkr) i de mer centrala delarna i Malmö? Det mest intressanta är ju varför priserna skiljer sig så kraftigt mellan t.ex Malmö och Göteborg, eller annan valfri storstad?
Är Malmö verkligen så oattraktivt att bo i, rent generellt? Det bor väl inte bara slödder i Sveriges tredje största tätort?

Nej Malmö är en mycket bra stad att bo i bara man bor i rätt delar... Om man tänker bo i stan ett tag gör man nog en rätt hygglig bostadsaffär, då det ofta är billigare att köpa än att hyra.
Citera
2012-11-18, 20:57
Medlem
Shafts avatar
Citat:
Nej Malmö är en mycket bra stad att bo i bara man bor i rätt delar... Om man tänker bo i stan ett tag gör man nog en rätt hygglig bostadsaffär, då det ofta är billigare att köpa än att hyra.

Man gör ju det, med tanke på att bolåneräntan nästintill kan försummas om man har en hygglig kontantinsats. Detta förutsätter ju givetvis att man slipper bosätta sig bland proletärer och raketforskare, något Malmö är känt för att innehålla.

Men varför hundratusentals kronor billigare i Malmö?
Citera
2012-11-19, 11:53
Medlem
Citat:

Var hittar du en bostadsrätt i centrala Malmö för under 500 000kr?

Malmö kan vara trevligt att bo i, det hänger på var man bor och i vilka kretsar man rör sig. Om man bor i t.ex. Slottstaden, är 30+ med familj och jobb så stöter man i princip aldrig på något jobbigt i staden, eftsom man aldrig rör sig på stan på natten och aldrig befinner sig ute i förorterna. Det är när man är yngre, inte har råd att bo i de finare delarna och jämt ska hålla på att supa på krogar och hak (t.ex. på möllan där fattigt folk super) som det känns sunkigt och man stöter på mycket bråkiga invandrare och svennar.
Citera
2012-11-19, 12:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man gör ju det, med tanke på att bolåneräntan nästintill kan försummas om man har en hygglig kontantinsats. Detta förutsätter ju givetvis att man slipper bosätta sig bland proletärer och raketforskare, något Malmö är känt för att innehålla.

Men varför hundratusentals kronor billigare i Malmö?

Det finns en inbyggd rädsla i Malmös bostadsmarknad som ger en viss rabatt. Det är inte så att folk inte har råd att betala, det är snarare att utbudet är relativt stort och folk blir mycket kräsna i sitt val av bostad.

Det kan ha att göra med att Malmö kom från en mycket låg nivå till att gå upp väldigt kraftigt i pris. Om jag inte minns fel så har Malmö ökat mest procentuellt i hela landet sedan bron kom till.

Folk som varit med ett tag och följt marknaden kommer ihåg att man kunde köpa en bostadsrätt för så lite som 50 000 kr för inte allt för länge sedan (90-talet). Detta är dock ett minne blott eftersom Malmö numera har en av Sveriges största högskolor och relativt långa köer till hyresbostäder.

Att priserna skulle rasa så mycket mer verkar smått osannolikt med tanke på vad det kostar att hyra en lägenhet via MKB kontra att köpa en bostadsrätt.

Att det dessutom är lång kö till dessa lägenheter bekräftar också min tro att priserna inte går ner så mycket mer i Malmö. Särskilt inte i Malmös bättre delar.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-11-19 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in