• 1
  • 2
2000-09-12, 16:55
Medlem
Röka som fan = Lättare sjuk ?

Bubblo skrev faktiskt bara att daglig rökning sämker immunförsvaret.
Han skrev inte att det handlade om cannabis. (vet inte om han menade det)

Cannabis går ju att få i sig oralt också.

Rökning (tobak) påverkar varenda organ i din kropp negativt och min läkare rekommenderade mig inte att röka cigaretter när jag hade en ÖLI (Övre Luftvägs Infektion) - dock vet jag inte om det var p.g.a. rökens irriterande egenskaper på luftrören eller om det var p.g.a. att det satte ner immunförsvaret.

- Lill -
Citera
2000-09-12, 18:48
Medlem

"Röka brass sänker immunförsvaret - rökare är oftare sjuka än andra (eller folk som använder droger dagligen överhuvudtaget - det gäller nog alkohol och tobak också, speciellt alkohol) "
- skrev jag.

alltså daglig rökning av tobak eller cannabis eller dagligt intag av andra droger som alkohol t ex. tror jag sänker immunförsvaret

Jag har tyvärr inga källor som säjer att man blir lättare sjuk om man är t ex alkoholberusad varje dag, vet bara att JAG dagen efter en rejäl fylla känner mig kass och trött och ur form, och att hela kroppen påverkas negativt. Och att hos mig i alla fall, förkylningar och dylikt lättare bryter ut då jag är lite nedbryten av något sorts rus. Att Cannabisrökning sänker immunförsvaret har jag läst i ett flertal böcker om droger som verkat någorlunda seriösa (alltså inte kortfattat på någon anti-drog-sajt) och jag tycker inte det verkar helt otroligt att det skulle stämma.

Citera
2000-09-12, 20:56
Medlem

det där med att cannabis sänker immunförsvaret får nog stå för dej bubblo. Själv röker jag dagligen och har inte varit sjuk på _väldigt_ länge. Min familj är sjukare oftare än jag själv.
Cannabis = medicin, rök på och må bra.
Citera
2000-09-12, 21:05
Medlem

Äh, det är ju förkylningstider nu. Nästan alla jag känner är förkylda.
Citera
2000-09-13, 10:34
Medlem

Cannabis förmåga att försämra immunförsvaret är en av de svåraste problemen läkemedelsforskarna har att kämpa med då de försöker utveckla läkemedel av cannabis. Det är ju ingen smart idé att göra redan sjuka ännu ömtåligare.

Engelska läkaresällskapet har skrivit en forskningsöversik om cannabis som läkemedel där just immunförsvaret tar stor plats. Det holländska läkaresällskapet anser att bl a detta problem är så stort att det inte är befogat att lägga ned forskningspengar på cannabis som läkemedel.

Någon som tror att medicinarna inte vet vad de talar om?
Citera
2000-09-13, 11:57
äldre konto (old)
Ej medlem

en sak till Ronsan. Ett tips.

Jag har varit i samma situation med att man får många ideer och känner sig kreativ utav bara faan när man röker. Men det är oftast ganska förrädiskt eftersom det oftast blir "imorgon" och sen blir det inte av alls...
Att skjuta upp saker till morgondagen är inte förbehållet folk som röker cannabis utan de flesta människor har den läggningen, det tror jag ligger i den mänskliga naturen, så det vill jag inte ha i ryggen av någon anti-människa.

Mitt råd är bara (till alla) att om du vill ha ut någonting konkret av din röka-upplevelse så får du JOBBA på det. 10% inspiration, 90% transpiration som med allt annat. Det är väl kanske bara det att man höjer inspirationen med ett tiotal procent, medans "transpirationsdelen" inte för den skull minskar även om det kanske är lätt att tro det..

Vad gäller cannabis och immunförsvaret tror jag lätt att det sänker immunförsvaret. All rökning gör detta. Sen kan man diskutera hur mycket som är tobakens fel. Tar man cannabis oralt så tror jag snarare att det kan fungera som medicin.

/CK

Citera
2000-09-13, 16:25
Medlem

Ronsan ,Jag är intresserad av att läsa dina texter, pysslar själv med liknande saker och ligger i startgropparna för ett större projekt.
Mejla gärna...
Citera
2000-09-16, 12:37
Medlem

Hur rökar man om inte oralt?
Citera
2000-09-16, 15:41
Medlem

MAn käkar det ;))
Citera