Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-18, 18:34
Medlem
silverblues avatar
Brukar plocka ut alla dom röda kärnorna till en glaskaraf/tillbringare, i med vatten och mixar allt med stavmixer. En annan bra variant är att dela ett äpple i fyra klyftor och handpressa ur saften till en glasskål sen sila det till ett glas eller karaff.

Vart kan man köpa koncentrat nånstans? det används ofta för smaksättning/färgning av drinkar.
Citera
2007-01-18, 19:34
Medlem
Fragar samma sak som personen innan mig :-) Vart kan man fa tag i granatappelsaft for ex matlagning.Det verkar va svart att fa tag i.
Har ju det dar persiska receptet jag vill testa.
Just nu bor jag i spanien o spanjorer ater mkt granatappel men hittade ingen saft eller liknande i affaren idag.Saljs det i vanliga affarer i sverige??
Ar det sasong for granatapplet kan man sjalvklart kopa applena o pressa saften.
Citera
2007-01-18, 20:42
Medlem
On Steroidss avatar
Vissa Rätt pris har även Ica Kvantum Det är ren granat juice som är drickbar direkt ur förpackning. 1L för ca 20:- och är riktigt Gott!!! Vit förpackning med granatäpplen på.
Coop har en ren koncentrat som man blandar ut själv med vatten och heter Fontana. (smakar lite surt) Nu vet jag ej om alla butiker jag nämnt saluför detta? Men jag har handlat av dom! Dom tar även hem om man säger till!
Finns även hos vissa hälsokost affärer och även på Blocket men kostar då skjortan

OBS!
Vissa butiker saluför granatäpple juice som inte är i koncentrerad form utan utblandad med tex vindruvor och är mest för att släcka törsten el måltidsdryck.
Citera
2007-01-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Vissa Rätt pris har även Ica Kvantum Det är ren granat juice som är drickbar direkt ur förpackning. 1L för ca 20:- och är riktigt Gott!!! Vit förpackning med granatäpplen på.
Coop har en ren koncentrat som man blandar ut själv med vatten och heter Fontana. (smakar lite surt) Nu vet jag ej om alla butiker jag nämnt saluför detta? Men jag har handlat av dom! Dom tar även hem om man säger till!
Finns även hos vissa hälsokost affärer och även på Blocket men kostar då skjortan

OBS!
Vissa butiker saluför granatäpple juice som inte är i koncentrerad form utan utblandad med tex vindruvor och är mest för att släcka törsten el måltidsdryck.

Oki.Sa med andra ord bor den va ganska latt att fa tag i.
Jag tackar for svaret :-)
Citera
2007-01-19, 23:13
Medlem
Giggis avatar
Granatäpple passar väldigt bra ihop med ost typ chevré, feta eller halloumi.
Här använder du kärnor och fruktkött och blandar i tillsammans med tex ruccola. Du kan med fördel ringla över lite honung och kanske pinjenötter som är så inne idag (jag gillar inte pinjenötter!).

Gott tillsamman med tonfisk eller kycklingfilé.
Citera
2010-11-16, 19:11
Medlem
Ett annat sätt att få ut kärnorna på är genom att rulla äpplet mot en bordskiva och halvera det. Håll en halva över en skål och banka hårt med en träslev på skalet. Alla kärnor trillar ner i skålen och skiljeväggarna stannar kvar.
Citera
2015-01-26, 19:27
Medlem
JustZlatans avatar
Vet någon var man kan köpa granatäpplen som inte ser helt livlösa ut? På Ica och Konsum ser dom ut som katastrofer.
Citera
2015-01-27, 13:29
Medlem
ollapadubaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilax
Ett annat sätt att få ut kärnorna på är genom att rulla äpplet mot en bordskiva och halvera det. Håll en halva över en skål och banka hårt med en träslev på skalet. Alla kärnor trillar ner i skålen och skiljeväggarna stannar kvar.

Yes, mycket effektivt! Och om man vill ha kärnorna lite mosade (alternativt ifall frukten är relativt omogen) så kan man banka på frukten med en hammare/slev innan man skivar upp den. Funkar toppen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in