2007-01-16, 20:49
Medlem
Jag vill gra ett antal saker med min DataGridView, men som jag inte lyckas lsa sjlv.

1. Sortera ColumnHeaders i ascending.

2. Uppdatera en cells vrde i (x,y), allts row 25 och col 4 tex. Mste ju finnas nn smart metod?
Citera
2007-01-16, 22:32
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zman
Jag vill gra ett antal saker med min DataGridView, men som jag inte lyckas lsa sjlv.

1. Sortera ColumnHeaders i ascending.

2. Uppdatera en cells vrde i (x,y), allts row 25 och col 4 tex. Mste ju finnas nn smart metod?

Sortering:

Sorting Data in the Windows Forms DataGridView Control
http://msdn2.microsoft.com/en-us/lib...07(VS.80).aspx

How to: Set the Sort Modes for Columns in the Windows Forms DataGridView Control
http://msdn2.microsoft.com/en-us/lib...tw(VS.80).aspx
Citera
2007-01-16, 22:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om datagridviewen r databunden mot t.ex. en databindingsource s r det vl bara att ndra datat i databindingsourcen fr att det ska uppdateras i gridviewen?

Sen kan man vl stlla in griden/kolumnerna att vara editerbara vid dubbelklick/F2/eller programmeringsmssigt. Varvid man bara skriver in datat i griden s uppdateras databindingsourcen.

Men du kanske r ute efter frsta alternativet, att programmeringsmssigt ndra i datat?
Citera
2007-01-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om datagridviewen r databunden mot t.ex. en databindingsource s r det vl bara att ndra datat i databindingsourcen fr att det ska uppdateras i gridviewen?

Sen kan man vl stlla in griden/kolumnerna att vara editerbara vid dubbelklick/F2/eller programmeringsmssigt. Varvid man bara skriver in datat i griden s uppdateras databindingsourcen.

Men du kanske r ute efter frsta alternativet, att programmeringsmssigt ndra i datat?

Programmeringsmssigt och jag anvnder ingen datasource.. Jag frsker ndra rowheaders s hr dv.AutoResizeRowHeadersWidth(DataGridViewRowHeader sWidthSizeMode.AutoSizeToAllHeaders); men det verkar inte funka de heller...
Citera
2007-01-18, 19:48
Medlem
Citat:
dv.AutoResizeRowHeadersWidth(DataGridViewRowHeader sWidthSizeMode.AutoSizeToAllHeaders); men det verkar inte funka de heller...

Kompilerar det dr ver huvud taget?

Fr att ndra data i en given cell:
Kod:
dv.Rows[25].Cells[4].Value = "foo";

Det frutstter att vrdet ska vara en strng naturligtvis. En cell tar nog Object som typ, s om du skulle peta in ngot annat fr du bergis en exception, eller strngvrdet om typen r en strng. Var ett tag sen jag jobbade med obunden data s jag r inte helt hundra p det.
Citera
2007-01-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fopixel
Kompilerar det dr ver huvud taget?

Fr att ndra data i en given cell:
Kod:
dv.Rows[25].Cells[4].Value = "foo";

Det frutstter att vrdet ska vara en strng naturligtvis. En cell tar nog Object som typ, s om du skulle peta in ngot annat fr du bergis en exception, eller strngvrdet om typen r en strng. Var ett tag sen jag jobbade med obunden data s jag r inte helt hundra p det.

Ja det kompilerade, hittade det faktiskt p msdn!

Perfekt, det var detta jag letade efter!
Citera
2007-01-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ja det kompilerade, hittade det faktiskt p msdn!

Ahh, sg nu att det var ett felplacerat space i den kod du skrivit i det inlgget. Tar man bort spacet s ser det genast mycket mer friskt ut =)

Men r inte det dr en property?

Kod:
dv.AutoResizeRowHeadersWidth = DataGridViewRowHeadersWidthSizeMode.AutoSizeToAllHeaders;

Snt hr kan du ndra i design-lge, helt aprop.
Citera
2007-01-21, 22:03
Medlem
Skulle vilja ha en event listener fr en cell i datagridview. Nr jag selectar en viss cell, vill jag anropa en metod. Hur r detta mjligt? Har anvnt events och delegates tidigare, men har nd begrnsad kunskap om dessa. Tycker det r lite rrigt p nt stt.. Ngon som kan komma med lite tips p kod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in