• 1
  • 2
2007-01-31, 22:25
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Gör så, det är alltid intressant att följa en Journal.

Kolla i min signatur ifall du vill ha lite tips på vägen.
Känns som att träningsjournalerna blivit ditt lilla skötebarn
(I positiv bemärkelse)
Citera
2007-02-01, 13:50
Medlem
Farfarsfars avatar
Nu har jag grundat med en hemmagjord burgare med ost, majonnäs och annat godis, så nu känns kroppen riktigt bra.
Drar till gymmet snart för bröst/biceps, det kommer gå bra idag känns det som.
Citera
2007-02-01, 16:44
Medlem
Farfarsfars avatar
Hmmm, kände mig seg och svag trots att jag trodde det skulle gå fint.
Kanske har jag bara lite för höga förhoppningar...har ju trots allt precis satt igång att träna.

Nåväl, här är de bedrövande vikterna:

3 set på varje övning, 8-10 reps.

Hantelpress plan/lutande:
25 kilo

PecDec: 30 kilo

Stående hantelcurl: 15 kilo

Preachercurl: 25 kilo

Körde några övningar till också, men det var inget att hurra för direkt.
Förstår inte varför jag är så satans klen i pressövningarna? Är det tekniken eller styrkan som är bristande, eller både och? Jag blir trött i triceps, inte i bröstet. Känns som jag pressar enbart med armarna.

Nästa pass blir axlar/triceps och förhoppningsvis lite mer positivt.
Citera
2007-02-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Kanske har jag bara lite för höga förhoppningar...har ju trots allt precis satt igång att träna.

25 kilo

Förstår inte varför jag är så satans klen i pressövningarna? Är det tekniken eller styrkan som är bristande, eller både och? Jag blir trött i triceps, inte i bröstet. Känns som jag pressar enbart med armarna.

låter som att tekniken felar eller så är bröst överlägset starkare än triceps ?
Citera
2007-02-02, 12:54
Medlem
Citat:

25 kilo

Du kanske inte håller tillräckligt brett? Testa också att tänkta "det är bröstet som trycker...det är bröstet som trycker" när du kör. Det sista låter fånigt men det brukar funka rätt bra faktisk!
Citera
2007-02-02, 13:51
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l4rz3h
låter som att tekniken felar eller så är bröst överlägset starkare än triceps ?

Tekniken är helt säkert åt helvete.
Jag är rätt stark i triceps så det kan inte bero på det. Kanske nåt med mina axlar, de är rätt breda...jaja, får väl öva, öva och öva så löser det sig kanske.
Citera
2007-02-02, 13:52
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarSnefot
Du kanske inte håller tillräckligt brett? Testa också att tänkta "det är bröstet som trycker...det är bröstet som trycker" när du kör. Det sista låter fånigt men det brukar funka rätt bra faktisk!

Nu körde jag ju hantelpress, känns som att hantlarna måste ligga nära kroppen då, annars "ramlar" de ut i nåt slags flyes verkar det.

Jo, jag brukar tänka så där. Men inte fan lyssnar bröstet inte....

Men du har en poäng i det där med att hålla brett. Funderar på att skippa hantelpressarna ett tag och köra bänkpress (skivstång) istället, med extremt brett grepp. Då går det ju knappast att blanda in triceps alltför mycket, rent anatomiskt och fysiologiskt, hehe.

I morgon kör jag nästa pass! Kom gärna med förslag på övningar, då jag inte själv bestämt program än. Triceps/axlar är alltså det som gäller!
Citera
2007-02-02, 15:27
Medlem
Farfarsfars avatar
Lägger nog till underarmar och greppstyrka i axlar/triceps-passen, eftersom det är så jävla manligt med grova underarmar. Omvänd hantelcurl tänkte jag köra för underarmarna, men har ni förslag på andra bra övningar för underarmar+grepp är jag tacksam!
Citera
2007-02-02, 17:02
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Lägger nog till underarmar och greppstyrka i axlar/triceps-passen, eftersom det är så jävla manligt med grova underarmar. Omvänd hantelcurl tänkte jag köra för underarmarna, men har ni förslag på andra bra övningar för underarmar+grepp är jag tacksam!
Tänk bara på att underarmar även tränas en del där du kör rygg samt biceps.
Så att du inte lägger alla dessa muskler dagarna efter varandra, lite återhämtning är alltid bra.

Men annars är du inne på helt jävla rätt spår.
Citera
2007-02-02, 18:01
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Tänk bara på att underarmar även tränas en del där du kör rygg samt biceps.
Så att du inte lägger alla dessa muskler dagarna efter varandra, lite återhämtning är alltid bra.

Men annars är du inne på helt jävla rätt spår.

Jo, har du rätt i. Känns dessutom som de tränas när jag kör pressar för bröstet, triceps och underarmar verkar tyvärr göra det mesta av jobbet.

Mitt schema ser ut såhär för tillfället:

Rygg/Ben/Mage

Bröst/Biceps/Mage

Axlar/Triceps/Underarmar

En dags vila mellan varje träningspass. Känns lite tufft att köra både rygg och ben på samma pass, men det får bli såhär de första veckorna iaf, tills jag kommer på nåt bättre. Möjligen lägger jag in en del ryggövningar i nåt av de andra passen, får se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in