2007-01-31, 21:38
Medlem
medelklassmans avatar
Ngon som hrt ngot om / frn J. Wambaugh.

Det burleska msterverket "Korgossarna" (Choirboys) som medelklassmannen
satt och lste p bussen in till gymnasiet vckte mitt intresse och efter det s har vl "Finnegans Week" och "Floaters" avhandlats p engelska.

Smroliga och drpliga intriger varvas med det fr Wambaughs karaktristiska raljerande sprket.

Fr vrigt s visade han med "The Onion field " att han ven kan skriva djupare bcker, med mer dokumentra inslag och beskrivningar.

Ingen tung litterturskapare, men en ordtrollare och humrhjande yrkesman.

Har han ngot nytt p gng?
Vad tycker ni andra som lst honom om hans stil?
Citera
2007-01-31, 22:17
Medlem
Hlsan Sjlvs avatar
Wambough r nog viktigare och definitivt slitstarkare n man kan tro. En stor influens fr James Ellroy
De bcker jag lst r samtidsskildringar ver amerikanskt 60-70-80-90 tal. och de verkar vara tmligen autentiska och trovrdiga.

Jag fyller p trden med att rekommendera "The blue knight "frn 1972. En story om en fotpatrullerande tuffings sista arbetsvecka i " the underbelly of Los angeles vice " samt boken Fire lover en skildring
( true crime) av pyromanen och brandmannen John Orrs liv och brott samt det framgngsrika gripandet av-, och fllande domen mot, denne.
Citera
2007-02-01, 18:43
Medlem
medelklassmans avatar
QUOTE=Hlsan Sjlv]Wambough r nog viktigare och definitivt slitstarkare n man kan tro. En stor influens fr James Ellroy
De bcker jag lst r samtidsskildringar ver amerikanskt 60-70-80-90 tal. och de verkar vara tmligen autentiska och trovrdiga.

Jag fyller p trden med att rekommendera "The blue knight "frn 1972. En story om en fotpatrullerande tuffings sista arbetsvecka i " the underbelly of Los angeles vice " samt boken Fire lover en skildring
( true crime) av pyromanen och brandmannen John Orrs liv och brott samt det framgngsrika gripandet av-, och fllande domen mot, denne.[/quote]

Tack fr tipset - antager att "The Blue Knight" inte givits ut p svenska?
Sista Amazon USA paketet torskade i tullen s moms och tull blev pslaget - belv 500:- mer n tnkt, s det vore kul att hitta den i Sverige?

Har f Choir Boys p bde svenska och engelska - hyffsad versttning av
den hrliga jargonen i orginalet.

Har ocks sett filmen frn -77 eller 78 p VHS ngon gng i mitten av -80talet
En ung Louis Gosset Junior spelade den alkoholiserade Calvin Potts, en knappt igenknnbar Randy Quaid spelade den infantile Dean Proust och hrliga James Woods som den snurriga Harold Bloomguard.
Charmiga 70tals miljer med stora jnkare, smog, solkiga och nersprutade kvarter p Hollywoods bakgator, gabardinbrallor, polisonger, pastellfrgade och burleska fritidsklder m.m.
Kommer ihg att slutet var betydligt mer positivt n bokens - ndring av storyline helt enkelt.

Filmen regiserades av avlidne Robert Aldrich
som vl mest r knd fr "Dirty Dozens" med Lee Marwin och "The Longest yard" som (tror jag )heter "Benknckargnget" med svensk titel och med Burt Reynolds.
Citera
2007-05-29, 10:32
Medlem
medelklassmans avatar
Bumpar min egen trd!

Har infrskaffat J W:s senaste bok - Hollywood Station, p engelska.

Mstaren av burlesk svart humor som egentligen ven rymmer en vldigt klar samhllsanalys och skildringar av storstder, politik och rttsvsende r tillbaka.

Under ytan av drplig vardagshumor, situationskomedi och alla de missfrstnd som kulturella och sociala skillnader kan uppbringa s r det faksiskt en hel del samhllsanalys och trffskra skildringar av en mngfacetterad storstad och den politiska och sociala milj som terfinns dr.

Stationssergeanten p Hollywood Station kallas frsts "Oracle" och r den enda i LA som br en revolver frn hedenhs i sitt sidohlster, agressiva pitbullterriers jagas med polisbilar i en parodisk efterapning av snobbsporten hstpolo - transvestiter, skdisar och utbrnda poliser interagerar under den smogdrnkta solen - mstaren r tillbaka!
Citera
2012-04-09, 15:22
Medlem
Jag sg Wambaughs Hollywood Station p bibliotekshyllan och slog till. Blev mycket tveksam d jag sg att det var Mats Olsson frn expressen som versatt den till Svenska. Hur r versttningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in