Resultat: Flashback - Bättre förr eller nu?
Förr
64,74%
2055 röster
Nu
13,33%
423 röster
Vet ej
21,93%
696 röster
2025-04-21, 09:28
Medlem
TheGretaResets avatar
Att kvinnorna blivit fler märks av tv-forumet. Listorna är fulla av meningslösa dokusåpor som enbart vänder sig till kvinnor.
Citera
2025-04-21, 10:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
När det gäller Ukraina-Ryssland har dramaturgin varit en annan. Bisarra förklaringar om hur saker fungerar och falska påståenden om vad som hänt läggs ut i inlägg. Dessa bemöts och falsifieras, antingen av andra användare eller av att tiden ger facit, ibland efter mindre än ett dygn. (Politiker X är inte död, Staden Y är inte intagen öht...)
Sedan går inte de "bisarra postarna" i svaromål utan återkommer med nya påståenden, och t o m med samma påståenden efter några veckor/månader. Detta får andra användare att tappa tålamodet att "debunka" lögnerna, resultatet blir istället oneliners/pajkastningar. Detta sprider sig till till fler postare, alla tappar tålamodet med alla meningsmotståndare.

Reaktionen blir med tiden inte "Vilken oväntad info du har, förklara mer". Reaktionen blir "Du försöker lura läsarna igen, ett varv till".

Helt sant. Även läsningen blir sämre av att besöka forumet med telefonen. Man orkar inte läsa längre inlägg, de läses slarvigare. Man läser inte lika många inlägg längre innan man själv postar.
Generaliserat förstås.

Fram till fyra år sedan har jag väldigt sällan stött på autoöversatta inlägg, postat utan att avsändaren själv lyckats bedöma svenskan i texten. Nu förekommer det ofta.
Om jag förstått det rätt så finns det forum som t,ex reddit, som kan översätta hela forumet till det språk du vill läsa. Du kan även skriva på det språket du vill, det översätts ändå till det språk läsaren behagar. I och med det så inkluderar man många fler användare.
Det är helt enkelt modernt, och rätt i tiden.
Flashback ligger långt efter där.
Men det kan vara trivsamt och hemtrevligt med ett lite mindre forum som flashback är, men många ämnen drabbas tyvärr innehållsmässigt av att inte försöka inkludera fler användare som kan lyfta diskussionsklimatet, det blir lätt en bubbla, ekokammaren med en klick trångsynta förståsigpåare.
Citera
2025-04-21, 10:41
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om jag förstått det rätt så finns det forum som t,ex reddit, som kan översätta hela forumet till det språk du vill läsa. Du kan även skriva på det språket du vill, det översätts ändå till det språk läsaren behagar. I och med det så inkluderar man många fler användare.
Det är helt enkelt modernt, och rätt i tiden.
Flashback ligger långt efter där.

Jag håller inte med. Jag tror tvärtom att det nuvarande upplägget är bättre.
Ifall en betydande del av inläggen postades av medlemmar från Belgien, Indien, Kina, Bulgarien osv så kunde vi möjligen ha fler inlägg. Men vore kvaliteten bättre?
Beror givetvis på vem du frågar, men jag tror denna lösning skulle vara sämre.
Kulturellt så ligger vi rätt nära Norge, och jag kan möjligen se vissa fördelar med att kunna välja om inläggen visas på norska eller svenska. Jag har inga större problem med att förstå norska, men jag vet att vissa har det. Finns säkert vissa svenska och norska användare som skulle föredra att inläggen visades på ett språk.
Vi har även en del användare från Finland, och detta är noll problem då de skriver på svenska. Med "ditt" upplägg så skulle vi möjliggöra så att även finsktalande kunde vara delaktiga.
Men att bredda forumet ytterligare tror jag skulle ge motsatt effekt. Funkar möjligen på Reddit, men tror inte att det skulle funka på Flashback.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in