2007-02-07, 19:48
Medlem
Deleriums avatar
Behöver man hjälp för "cannabismissbruk" är man fan riktigt sinnessvag.

Nikotin är bra mycket svårare att sluta med!

Testa gå på benzo och/eller opiater, sen kan du söka hjälp..

Fjant
Citera
2007-02-07, 20:02
Medlem
Vilsens avatar
Dess:

Nu förstår jag ingenting.
Kan du tänka i fler än 1 steg överhuvudtaget?
Först trodde jag du förstod mitt inlägg eftersom du svarade ganska resonligt, sen ändrar du dig och känner dig påhoppad och försöker hoppa på mig.
Mitt inlägg nr2 i tråden som du stör dig på, det citerar dig och ett kort stycke i början är riktat till dig och jag menar att din fråga inte kunde besvaras på ett seriöst sätt eftersom frågeställningen är felaktig.
och ......... sen påstår jag att om man tynger ner myndigheter med missbrukare som inte har problem gör man i förlängningen att människor dör.
Bara för att missbrukarnas sängar inte står på lasarettet betyder det inte att de inte kostar pengar, pengar som tas från andra behövande i form av neddragningar i vård osv.
Jag använde ett väldigt målande exempel, och du verkade inte kunna koppla längre än till "du är dum i huvudet".
Sen tar du tillbaka allt du tidigare sagt om att "det finns dem som har problem och behöver hjälp" och helt plötsligt finns det bara 2 sjuka av cannabis i hela landet, och de har schizofreni?
Vad jag försökte skriva i inlägg 2 som inte kommer fram lika bra i inlägg 3 var att jag tror inte det finns någon alls som är sjuk av cannabis, däremot finns det många med psykiska problem som tar cannabis.
Att den 75-åriga kvinnan dog av cannabismissbruk var inte alls vad jag menade, jag menade att ungdommar som behandlas på ett eller annat sätt av socialen, på lvu-hem eller vad du vill för ett beroende lika harmlöst som mitt beroende att klia mig i arslet när det kliar bränner bort pengar som behövs för gamla och sjuka.
och obs obs obs! jag har inget emot cannabis.
Ju förr det släpps fritt desto bättre, sen kan man ge riktigt höga straff till de som säljer till barn och informera människor objektivt och riktigt.
Lär aldrig hända i det här landet dock.
Citera
2007-02-07, 21:08
Medlem
Saint_Hucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hookah
Finns det någon här som har sökt hjälp p.g.a CB-missbruk och fått vård?

Isåfall:

Hjälpte det dig ur problemen?
Blev du ens tagen på allvar?
Om du träffade andra missbrukare av andra substanser, hur reagerade de på att du sökt hjälp för just CB?

Även om många som skrev i tråden bara menade att klaga på trådskaparen har ni ju iallafall gett honom svar på två av frågorna, blev du tagen på allvar och hur missbrukare av andra substanser reagerade, nämligen genom att visa att ni tycker att man är en jävla tönt om man söker hjälp för cannabismissbruk(jag skiter i om ni faktiskt tar andra substanser, ni jämförde med opiater/benzo osv själva). Man erbjuder hjälp för nikotinmissbruk & alkoholmissbruk, även om det kan vara med nikotintuggumin eller behandlingshem, och man kan få hjälp av en dietist om man äter för mycket. Att hitta någon sådan form av hjälp för cannabismissbruk är svårare, då man inte bara kan gå till apoteket och fråga om de kan skriva ut något mot det.
Därför verkar det ju varken dumt eller konstigt att söka hjälp för det?
Citera
2007-02-07, 21:16
Medlem
expanders avatar
Då vår mentalitet i detta land jämtemot cannabis är så usel som den är, så gör det säkerligen sitt till att många väljer att genomgå en behandling för missbruk bara för att vara lydig och inte få några suspekta ögon över nacken.
Dessutom skulle jag gissa på att tvångsvården, både med tvång och frivilligt, får folk att ta in på behandling trots att det inte handlar om något reelt missbruk.
Missbruk i detta land är att röka cannabis mer än en gång.
Så i jämförelsen mellan sverige och frankrike i den där rapporten så tror jag sveriges höga antal säkert kan tillskrivas hjälp från en missbrukarvård som även i viss bemärkelse behandlar icke-missbrukare pga av att juridiken kört över definitionen av ordet missbruk och format om det efter egen ideologi.
Citera
2007-02-07, 21:28
Medlem
Dess-s avatar
@ VILSEN

helt seriöst, vi lägger ner den här diskutionen, märker att du missupfattar mig väldigt mycket, och ja gör antagligen detsamma mot dig...
så sorry för de där med "DUM i huvudet" gick lite väl långt...

ja tycker bara att man skall kunna söka hjälp utan att nån tycker man är sinnessvag etc, bara för att vissa blandmissbrukare tycker att benzo är svårare att sluta med, så betyder ju inte de att vissa fortfarande kan ha psykiska/fysiska besvär under en kortare period på CB..och för vissa är detta skitjobbigt, och för vissa går de hur fint som helst, men de har inte me sinnesvag att göra, utan att kroppen är mottaglig på olika sätt för olika droger.

men men, de verkar inte va många som inser att de faktist kan vara ett problem för vissa människor.

// D
Citera
2007-02-07, 21:35
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Lastly, we can examine dependence indirectly through requests for treatment.
Obviously, this is a very indirect and definitely very imperfect means for several
reasons. The very great majority of cannabis users use it irregularly and stop when they
reach their twenties. Of those who continue and become regular users, we have just
seen that between 10% and 20% will present the criteria for dependence. Most users do
not think they need help, which their ability to stop without outside assistance would
confirm. Lastly, those who ask for help could be influenced simultaneously by the
availability of services as well as the interaction of other problem substances, alcohol,
medication or other drugs, or other mental disorders. In fact, it seems that in a
significant proportion of cases, requests for treatment related to cannabis come from
people with multiple disorders.

s. 176

In Europe, requests for treatment where the main problem is cannabis-related
vary widely from country to country, ranging from 6% in Spain (one of the countries
where use is most widespread and most tolerated) to 25% in Belgium. Sweden, which
however has a relatively low rate of use, is at 14%, comparable to France (16%) which,
however, has a much higher rate of use. In the United States, demand is just as variable
depending on the state, from 5% to 30%. (ref. 90)
s. 177

Kanadensiska senatsrapporten.

Världens mest irrelevanta inlägg, direkt klippt ur en cannabisförespråkares bibel, den kanadensiska senatsrapporten..
Citera
2007-02-07, 21:48
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Världens mest irrelevanta inlägg, direkt klippt ur en cannabisförespråkares bibel, den kanadensiska senatsrapporten..
På vilket sätt är det irrelevant? Trådskaparen frågar om vård av cannabismissbruk och jag citerar en del av en stor, ny, seriös forskningsrapport som tar upp detta.

Jag hade kunnat googla lite och hitta massor av sidor där det skrivs att cannabis fördärvar individen efter en joint, och andra sidor som säger att cannabis är en helig ört och kan därav inte vara ond, men jag tänkte att denna typ av sidor varit helt irrelevanta och citerade därför Kanadensiska senatens rapport.

Du får gärna hänvisa till någon annan läsvärd källa så skall jag ta en titt.
Citera
2007-02-07, 22:03
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dess-
@ VILSEN

helt seriöst, vi lägger ner den här diskutionen, märker att du missupfattar mig väldigt mycket, och ja gör antagligen detsamma mot dig...
så sorry för de där med "DUM i huvudet" gick lite väl långt...

ja tycker bara att man skall kunna söka hjälp utan att nån tycker man är sinnessvag etc, bara för att vissa blandmissbrukare tycker att benzo är svårare att sluta med, så betyder ju inte de att vissa fortfarande kan ha psykiska/fysiska besvär under en kortare period på CB..och för vissa är detta skitjobbigt, och för vissa går de hur fint som helst, men de har inte me sinnesvag att göra, utan att kroppen är mottaglig på olika sätt för olika droger.

men men, de verkar inte va många som inser att de faktist kan vara ett problem för vissa människor.

// D

Ja jag uttryckte mig kanske inte så bra heller, vi låter det vara glömt.

Satt här och filade på nått jag skulle skriva om topic men jag vet inte vad jag ville få sagt riktigt.
Det får blir en annan gång i en mer passande tråd.
Citera
2007-02-08, 00:07
Medlem
hookahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium

Fjant

Vem är fjanten? Läs frågeställningen å svara sen

Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Att söka "behandligt" för att man inbillat sig att man missbrukar cannabis är som att ta in på behandlingshem för att man vill sluta med nikotin...
Lika idiotiskt dvs, jag hade ett 6 mån långt uppehåll från cannabis i höstas UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM, och då har jag rökt 10+ gånger i månaden i 3 år.

Du har inte tillfört ett skit, du verkar mest vilja förolämpa.

Jag frågade om någon "sökt hjälp och fått vård". Det betyder inte nödvändigtvis att man lagt in sig på ett hem eller dylikt.

Många spelmissbrukare, sexmissbrukare etc. går till hjärnskrynklare för att få hjälp, vad är skillnaden? Man kan väl även som CB-missbrukare göra det?

Sen frågade jag om någon hade erfarenhet av detta, inget annat.

10+ gånger i månaden i tre år...
Citera
2007-02-08, 00:09
Medlem
hookahs avatar
Passar på att tacka alla ni som gett seriösa svar. Bra läsning.
Citera
2007-02-08, 00:28
Medlem
Gonzo 1s avatar
det bästa behandlingen måste var den man använder till nikotin!!
drog behandling
nikotin = nikotin
thc = thc
heroin = heroin
alla problem lösta...
Citera
2007-02-08, 00:59
Medlem
Oskarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium

Fjant

Jag ser det som mer sinnessvagt och fjantigt att skapa sig ett seriöst beroende av ngt överhuvudtaget - benso och opiater inräknat - något du verkar ha klarat av gott och väl herr/fru Tuffingknarkare.

Yonnys inlägg summerar det hela bra tycker jag - frekvent bruk kan leda till ett missbruk och oavsett vad folk säger så har vissa människor svårare att sluta röka än andra.

Precis som med de flesta andra ovanor man vill bryta så handlar det ofta om att bryta mönster. Gör något nytt helt enkelt - börja träna, skaffa dig en hobby som inte har något med knark att göra, träffa folk som gör annat än att sitta o röka dagarna i ända osv. Motivera dig genom att använda pengar du annars skulle ha köpt röka för på något annat du har velat ha; kläder, CD-skivor, ett instrument eller vad du nu känner för.

Var även beredd på en sjujävlars massa fritid och överskottsenergi som du kan utnyttja på ett positivt sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in