• 1
  • 2
2007-02-07, 21:03
Medlem
Mr Babu: njae jag har rökt i några år nu men har inte varit i sverige på 20 månader och jag har en liten cannabiskulturchock.

WaR: Ptja jag gick med i NORMAL och ska solklart gå på marschen i Mars. Mer kan jag inte göra i dagsläget ifall jag är ensam. Det jag hoppades på är att någon annan också skulle vilja agera lite impulsivt och hoppa med i kampen.

Fatta vad schysst att bara känna den där söta lukten runt hörnet och inse att det är grannen. mmmmm...
Citera
2007-02-08, 10:28
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arapnoid
WaR: Ptja jag gick med i NORMAL och ska solklart gå på marschen i Mars. Mer kan jag inte göra i dagsläget ifall jag är ensam. Det jag hoppades på är att någon annan också skulle vilja agera lite impulsivt och hoppa med i kampen.

Precis, du orkar inte starta något och hoppas att andra ska göra något åt dig som du kan hoppa på och slippa engagera dig i. Problemet är att alla tänker så. Vill du få något gjort - gör det själv.
Citera
2007-02-08, 11:32
Medlem
Angrods avatar
Håller med dig helt! Sverige ska bli ungefär som Berlin eller gärna Amsterdam!

Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Jag hoppas verkligen på att våran generation blir den som gör en ofarlig drog laglig,

Cannabis är inte en ofarlig drog. Den borde bli laglig ändå om man ska jämföra med alkohol som är skadligare.

Cannabis (om man har rökt för ofta och vill sluta):
- Lite nedstämd i några veckor.
- Dålig minne.
- Sömnproblem om man haft en vana med godnattsröka.
- Ångest i en kort period. (ganska ovanligt)

Inte alla får dessa biverkningar. En sak som är säker att dessa biverkningar försvinner efter ett tag, beror lite på dig och hur länge du har rökt.

Nu behöver jag väl inte skriva alkohols biverkningar, när de flesta känner till det?
Citera
2007-02-08, 17:45
Medlem
D34thsculls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arapnoid
Vill bara se om det är någon här som har ett intresse av att reda ut några "misconceptions" kring rökande och rökare. Så att knappa ner ett manifest eller "organinsation" av någon sort.

Själv tycker jag att det är irriterande att folk inte vågar vara ärliga med sin favorithobby. I min situation är det så att en skara av mina närmaste vänner inte har en blekaste aning om att jag gillar att tända upp när dom inte tittar. Föräldrar, chefer och farbror blå är en skara som förtjänar att exkluderas men vettiga människor borde inse att det enda sättet som den negativa stämpeln på Cannabis bara kan suddas ut ifall man demonstrerar att det är en legitim subkultur - att rökare är en minoritetsgrupp - som förtjänar att inte förföljas och kallas för pundare bara för att man röker gräs. Ingen verkar klaga på alla bratpacks som snortar vitt på spybar eller hur.

Anledningarna till att Sverige skiljer sig mycket från USA och Holland är att Cannabis inte har en plats i "folkhemmet" eller popkultur för den delen (hippierörelser, reggae, hiphop samt alla jag inte nämnt här också). Det är inte många artister eller filmer som kommer ut ur vårt land som vågar säga "stay blazin'" eller dylikt. Men det är just den bilden vi borde ändra.

Sluta se rökande som knarkande och börja se det som frihetsutövande. Ett personligt val som är lika mycket förtjänt av respekt som religionsutövande eller drickande. Något som inte ska vara grunden för din person att dömmas. Ja, jag röker och jag är stolt. Vi är många - speciellt i storstäderna - och det finns ingen anledning till att gömma sig i rökdimman.

Dvs. det är dags att vi utnyttjar vår civila rätt till att samlas och lämnas ifred när vi röker.

Skulle det inte vara lättare om vi hade det så?

Röker du varje dag? Chill.
Röker du ibland? Schysst.
Har du bara rökt en gång? Underbart, får jag bjuda på nästa?
Har du någonsin haft en kass dag och bjudit dig själv på en spliff - lyssnat på en favoritplatta eller sett en film för att göra den bättre?
Har du haft en bra dag och gjort den bättre med en skön joint?
Skäms du när du tittar i High Times på Presstop? Gör inte det.
Vill du sluta röka? Kan jag få ditt stash =)

Alla är välkommna till detta.

Jag inser själv att detta låter lite utopiskt men det är en börda att det ska vara jobbigt att hitta en annan som förstår en, och enligt den risken så har det uppståt ett dödläge där rökare i Sverige springer och gömmer sig i tunnlar och skogar vilket slutar i ett en situation där bara du och några nära polare (rökare också) sitter i en liten och sluten social grupp där alla gnäller på hur jobbigt det är att få bra skit eller skäms för att fråga någon som puffar om ett bloss. Herregud jag har sett polare som varit nära att slänga bort spliffar bara för att dom ser en pensionär 200 meter längre ner på gatan.

Komigen nu, ärligt talat ska det inte behöva vara såhär.

Rökare på alla fronter, förena er.

Legetim subkultur, acceptera oss för det vi finner intressant och roligt. Har många vänner som mer eller mindre sagt upp sin bekantskap med en p g a man är en rökare. Och dem jag umgås mest med är rökare för vi känner likadant gentemot "andra" icke rökare. Är trött på att smyga och ljuga för det är ju det som får en att känna sig som en "knarkare".
Ta hänsyn till VÅR inställning för en gång skull.
Citera
2007-02-08, 21:27
Medlem
Cathariasiss avatar
hm. Det är en bra idé i grund, men det krävs att folk faktiskt agerar på det också. Precis som piratkopieringen. Det är fan ingen som smyger med att de laddar ned musik, film och spel från internet. Varför skall man då smyga med att man röker ibland. Båda delarna är olagliga.

För att få fram förändring måste vi börja förändra saker.
Citera
2007-02-08, 22:59
Medlem
D34thsculls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathariasis
hm. Det är en bra idé i grund, men det krävs att folk faktiskt agerar på det också. Precis som piratkopieringen. Det är fan ingen som smyger med att de laddar ned musik, film och spel från internet. Varför skall man då smyga med att man röker ibland. Båda delarna är olagliga.

För att få fram förändring måste vi börja förändra saker.

Men vad är det första steget då? Kan vara att man är öppen med att man gör det för människor som inte vet om att man gör det. Diskutera och ha jävligt bra argument i bakfickan. Jag vet inte, en tanke bara.
Citera
2007-02-09, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Jag hoppas verkligen på att våran generation blir den som gör en ofarlig drog laglig, eller iallafall legaliserar den.

Känns som alla här i Stockholm är sugen på att röka låda så fort de får chansen.

Hehe, mjo, hoppas den blir laglig, men den är ju inte ofarlig :P Tror du det är du fan riktigt korkad. =) no offence men alltså, tror ju inte det kommer bli lagligt dom närmsta 20 åren iaf.. Dock tror jag att dom kommer ändra lagstiftningen, eftersom Sverige är väl det enda landet där det är olagligt att ha det i kroppen, aka Ringa narkotikabrott
Citera
2007-02-09, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Angrod
Håller med dig helt! Sverige ska bli ungefär som Berlin eller gärna Amsterdam!

Cannabis är inte en ofarlig drog. Den borde bli laglig ändå om man ska jämföra med alkohol som är skadligare.

Cannabis (om man har rökt för ofta och vill sluta):
- Lite nedstämd i några veckor.
- Dålig minne.
- Sömnproblem om man haft en vana med godnattsröka.
- Ångest i en kort period. (ganska ovanligt)

Inte alla får dessa biverkningar. En sak som är säker att dessa biverkningar försvinner efter ett tag, beror lite på dig och hur länge du har rökt.

Nu behöver jag väl inte skriva alkohols biverkningar, när de flesta känner till det?

Hehe, dåligt minne Har ett lite roligt minne (otroligt men sant!). Jag var med farssan å brossan å satt å lira kort å drack lite öl å sprit. Hade kanske inte rökt på 2-3 dagar men man är som ändå ganska bränd vare gäller minnet. Också sitter vi där å lirar, och jag frågar typ 3 gånger i rad exakt samma fråga med 2minuters mellanrum utan att komma ihåg det själv så dåligt minne är väl kanske lightversionen, men jag kan ändå skratta åt mig själv såhär i efterhand Det är väl det enda jag kommer ihåg.. vart som lite smånojigt när man satt där och dom ba "fan va dåligt minne du har, har du fått alzeimers eller?" Räkna kort när man bakbäng och typ onykter är ingen bra kombenation
Citera
2007-02-09, 13:56
Medlem
White Whidows avatar
www.cannabisera.se

Ett projekt som drogs igång för ett tag sen, vet inte riktigt hur det gick med det dock
Citera
2007-02-09, 18:26
Medlem
Mr Babus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schruum
Hehe, dåligt minne Har ett lite roligt minne (otroligt men sant!). Jag var med farssan å brossan å satt å lira kort å drack lite öl å sprit. Hade kanske inte rökt på 2-3 dagar men man är som ändå ganska bränd vare gäller minnet. Också sitter vi där å lirar, och jag frågar typ 3 gånger i rad exakt samma fråga med 2minuters mellanrum utan att komma ihåg det själv så dåligt minne är väl kanske lightversionen, men jag kan ändå skratta åt mig själv såhär i efterhand Det är väl det enda jag kommer ihåg.. vart som lite smånojigt när man satt där och dom ba "fan va dåligt minne du har, har du fått alzeimers eller?" Räkna kort när man bakbäng och typ onykter är ingen bra kombenation
Jag tror inte att det är cannabis som har orsakat detta problem, dessutom tror jag att du har en hjärnskada och borde söka hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in