2007-02-15, 20:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu str Atlantis p pad 39A. Om allt gr som planerat kommer Atlantis om en mnad vara den frsta rymdfrjan att lyfta frn 39A p fem r.

Bilder frn dagens resa.
Citera
2007-02-15, 21:00
Medlem
raskenss avatar
Vad r det fr skillnad p 39A och 39B fruton bokstverna.

En reflektion: Jag r lite frbrullad varfr amerikanarna valde att bygga denna "crawler" fr att frflytta raketerna. Tycker det naturliga valet borde ha varit jrnvgsrls som ryssarna gr. Borde vara bde billigare, tillfrlitligare tla strre laster, mindre komplicerat och bttre p alla stt och vis. Kan det ha varit lite under-bordet-pengar inblandat frn ngot fretag som byggde fordonen, eller byggde usa-nerna detta enkom fr att vara annorlunda mot ryssarna av pin kiv.
Citera
2007-02-16, 14:05
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Men det ser ju MYCKET coolare ut med en jttestor maskin p band som flyttar frjan :-).
Citera
2007-02-16, 18:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vad r det fr skillnad p 39A och 39B fruton bokstverna.

I grund och botten r de lika. Dock har de under rens lopp uppgraderas och frndras vilket gr att du inte r exakt lika. Detta r dock inget som gr ngon strre skillnad.

Citat:
En reflektion: Jag r lite frbrullad varfr amerikanarna valde att bygga denna "crawler" fr att frflytta raketerna. Tycker det naturliga valet borde ha varit jrnvgsrls som ryssarna gr. Borde vara bde billigare, tillfrlitligare tla strre laster, mindre komplicerat och bttre p alla stt och vis. Kan det ha varit lite under-bordet-pengar inblandat frn ngot fretag som byggde fordonen, eller byggde usa-nerna detta enkom fr att vara annorlunda mot ryssarna av pin kiv.

Nu vet jag inte den exakt orsaken. Dock ska man tnka p att de ryska raketerna ligger ner under transporten och reses upp vid startplattan medan USAs str upp under transporten. En orsak kan vara att man ansg det vara betydligt svrare att resa den ~100 meter hgs Saturn V raketen, som bestr av tre delar plus CSM/LM, n att montera den i en hall och sedan kra ut. ven om man skulle valt en jrnvgslsning tror jag inte att man hade tjnat ngot i tid om man nd var tvungen att kra ut den i upprtt stllning.

Sen ser det jo betydligt bttre ut p PR-bilderna

Edit: Fr er som lngtar efter en uppskjutning kan jag rekommendera kvllens/nattens begivenhet THEMIS som kommer lyfta ombord p en Delta II raket kl. 0005. NASA TV snder s klart.
Citera
2007-02-17, 00:26
Medlem
raskenss avatar
Jag ana att det finns en viss PR tanke bakom det hela. Jrnvgar utstrlar kanske kommunism men skulle jag byggt en ramp skulle jag definitivt satsa p jrnvg. Men hur gr europeerna i franska guiana och ariane? r det jrnvg? eller bygger dom raketen p plats?

hum, Delta II raketen verkar vara frsenad, kl r 00:26 och den str kvar. inget verkar hnda..
Citera
2007-02-17, 22:26
Medlem
Punchlines avatar
Mazel tov!

Kommer vl flja denna resa med, men inte lika "hrt" som herr Fuglesangs resa.
Citera
2007-03-16, 20:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Efter en liten hagelstorm i slutet av februari har man ftt kra tillbaka Atlantis till VAB fr att reparera den externa brnsletanken. Nytt uppskjutningsdatum r tidigaste den 22 april. mer troligt r dock den 11 maj.
Citera
2007-03-16, 20:40
Medlem
raskenss avatar
frstr inte varfr man mste rulla ut skytteln s lngt innan starten. Hade det inte varit bttre att rulla ut den, sg en vecka innan planerad start. St utomhus och lta den rosta och allt annat elnde som hr till, fgelskit osv.
Citera
2007-03-17, 00:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
frstr inte varfr man mste rulla ut skytteln s lngt innan starten. Hade det inte varit bttre att rulla ut den, sg en vecka innan planerad start. St utomhus och lta den rosta och allt annat elnde som hr till, fgelskit osv.

Det r en hel del saker som mste gras ute p plattan och jag utgr att NASA har gjort allt de kan fr att minska dessa. Med andra ord behver man de veckor som rymdfrjan str p plattan.
Citera
2007-03-30, 22:23
Medlem
raskenss avatar
Vad r det som hnder med atlantis? brjar det nrma sig eller har det blivit mer frseningar? Eller har jag helt missat uppskjutningen.
Citera
2007-04-01, 20:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Vad r det som hnder med atlantis? brjar det nrma sig eller har det blivit mer frseningar? Eller har jag helt missat uppskjutningen.

Reparationerna av brnsletanken pgr fortfarande. Tidigaste uppskjutningsdatum fr STS-117 r den 11 maj. Om man mste byta ut brnsletanken (beslutas senast den 10 april) kommer uppskjutningen frflyttas till tidigaste till mitten av juni.
Citera
2007-04-02, 13:55
Medlem
Tjohildas avatar
Har ni ocks ftt mejl frn Chrille idag? Hela STS-116 besttning kommer tydligen till Sverige i psk! (Utom Sunita antar jag...) Hoppas de fr det bemtande de frtjnar!

http://www.rymdstyrelsen.se/fuglesangnybrev_extra.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in