• 3
  • 4
2007-02-27, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
En viss likhet finns med en provocernade tes som framförts i USA: Att abort leder till lägre brottslighet. Skälet är enkelt. De ungar (eller foster) som i första hand aborteras är de vars mamma är ung, outbildad, ensamstående och fattig. I just denna grupp finns de barn som löper störst risk att bli allmännt otrevlig. Alltså tar abort bort många potentiellt otrevliga ungar.

Jämför detta med adoption. Den unga, outbildade, ensamstående och fattiga mamman adopterar knappast en unge. Hon varken får eller har den energi eller de pengar detta kräver.
Du har missat nyckelfaktorn i den här undersökningen: hur gener påverkar jämfört med hur miljön påverkar. Ja, överklassföräldrar tenderar få ambitiösa och duktiga barn, men det är inte för att de är överklass, utan för att de är ambitiösa, duktiga människor som skaffar barn. Undersökningar har gjorts i detta och resultatet var, precis som du säger, att brottsligheten sjönk rejält efter att fri abort infördes (eller, ca 15-20 år efter, då de aborterade barnen annars skulle börjat begå brott). Ja, underklassbarn har en större tendens att bli kriminella, men detta beror på genetiska faktorer. En underklassmorsa är helt enkelt mindre ambitiös och ansvarsfull än en överklassmorsa, rent generellt. Undersökningen var mycket stor och resultaten var tydliga. På detta så upptäcktes det att de enda som tydligt skilde sig från de andra i samma sociala status var de adopterade, som ärvt de biologiska föräldrarnas tankegångar och inte var anpassade till den klass de uppfostrats i, sett till frekvens av kriminell aktivitet, benägenhet att lyckas i skolan osv. Klass och hur lyckad man blir är alltså korrelaterat, men det ena orsakar inte diret det andra.

Edit: längre inlägg om frågan finns här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=412028
Citera
2007-02-27, 12:47
Medlem
Squalos avatar
Inte för att det är ovanligt normalt sett, men depression och självmord (som någon nämnt) är vanligare bland adopterade. Ofta får man en identitetskonflikt i sig, någon gång i tonåren, som håller i sig länge i vissa fall.

En person som är deprimerad, eller har dålig självkänsla, framstår ofta som trevlig och lugn i formella sammanhang. Det kan vara en orsak, om jag ska leka Dr. Phil...

Att en adopterad neger kan spåra ur är inte konstigt. Man har både sin kultur, som för en adopterad blir den svenska, och sina gener. Negrer är oftast inte lika smarta som oss vita, så att det kan gå illa i skolan är inte konstigt. Vilket leder till skolk, rökning, etc...

Koreaner, vilket väl är en av dom större grupperna adopterade som blivit vuxna vid det här laget, är oftast minst lika smarta som vita, och det underlättar i skolan. ( http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations )
Citera
2007-02-27, 12:57
Medlem
onits avatar
Jag kan tanka mig att manga adopterade verkligen kanner sig efterlangtade av sina (adoptiv)-foraldrar, vilket sakert kan ge en del livskvalitet.

Men samtidigt har de ju blivit "lamnade" av sina biologiska foraldrar, och den tanken ar nog inte alltid sa kul.

De ar ocksa, i adoptiv-avseendet, "annorlunda" an manga av barnen de vaxer upp med, vilket kan vara svart i vissa aldrar.

Jag tror inte pa att "underklassbarn" ar mer kriminella p g a uteslutande genetiska faktorer. Jag anser att en viktig faktor na det galler kriminalitet ar kanslan av utanforskap och frustration, som kan uppkomma nar man lever i sammanhang dar folk omkring far och har mycket mer privilegier an man sjalv har mojlighet att komma over. Avundsjuka, tavlingsinstinkt, kansla av utanforskap. Allt detta leder till en inre stress, som kan ta sig uttryck pa manga satt.

Gar inte heller att bortse fran att pengar, status och "klass" ofta gar i arv, aven om inte alltid skicklighet gor det.

I de manga fall dar kriminalitet uppkommer till foljd av psykiska "besvar", kan det sakert vara arftligt men ar ocksa ofta drogrelaterat.

Psykisk sjukdom kan uppkomma pa flera satt. En psykiskt instabil manniska har inte alltid en instabil slakt/familj. Sarbarheten och mottagligheten ar daremot ofta arftlig Men det ar ofta omstandigheterna som ger utslaget.
Citera
2007-02-27, 16:40
Medlem
I Savants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganguro
Ja, underklassbarn har en större tendens att bli kriminella, men detta beror på genetiska faktorer.
Citat:
På detta så upptäcktes det att de enda som tydligt skilde sig från de andra i samma sociala status var de adopterade, som ärvt de biologiska föräldrarnas tankegångar och inte var anpassade till den klass de uppfostrats i, sett till frekvens av kriminell aktivitet, benägenhet att lyckas i skolan osv. Klass och hur lyckad man blir är alltså korrelaterat, men det ena orsakar inte diret det andra.
Så det finns en "kriminell gen?" Det jag skulle kunna tänka mig är att underklass generellt sätt är mindre intelligent begåvade men har kriminallitet och intelligens med varandra att göra?

Om man bor i ett "ghetto" tenderar man att begå fler brott men har dessa brott med intelligensen att göra eller är det istället relaterat med fattigdomen? Fattigdommen i sin tur har säkert en del med begåvningen och intelligensen att göra så jag tvivlar inte på att man lider av viss dumhet i "ghetton" men är det verkligen denna dumhet som påverkar en när man gör brott? Jag tror inte det.

Därför ser jag det som lite konstigt att adopterade i fina områden begår fler brott just på grund av sina "kriminella gener". Det skulle istället kunna bero på utanförskap eller att man är såpass dum att man inte klarar av att ta sig vidare utifrån den grund man har i en rik familj utan istället trillar ner till samhällets botten igen. Inte så troligt kanske ?

Dessutom adopteras väl de flesta barn i Sverige från Korea och Kina och deras föräldrar har ju ofta det dåligt ställt inte för att de är dumma utan istället för situationen i deras länder.
Citera
2007-02-27, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I Savant
Så det finns en "kriminell gen?" Det jag skulle kunna tänka mig är att underklass generellt sätt är mindre intelligent begåvade men har kriminallitet och intelligens med varandra att göra?

Om man bor i ett "ghetto" tenderar man att begå fler brott men har dessa brott med intelligensen att göra eller är det istället relaterat med fattigdomen? Fattigdommen i sin tur har säkert en del med begåvningen och intelligensen att göra så jag tvivlar inte på att man lider av viss dumhet i "ghetton" men är det verkligen denna dumhet som påverkar en när man gör brott? Jag tror inte det.

Därför ser jag det som lite konstigt att adopterade i fina områden begår fler brott just på grund av sina "kriminella gener". Det skulle istället kunna bero på utanförskap eller att man är såpass dum att man inte klarar av att ta sig vidare utifrån den grund man har i en rik familj utan istället trillar ner till samhällets botten igen. Inte så troligt kanske ?

Dessutom adopteras väl de flesta barn i Sverige från Korea och Kina och deras föräldrar har ju ofta det dåligt ställt inte för att de är dumma utan istället för situationen i deras länder.
Intelligens, hur ambitiös man är samt en mängd andra personlighetsdrag påverkar tendensen att begå kriminella handlingar. Dessa egenskaper fås ofta av biologiska föräldrar, inte adoptivföräldrar. Givetvis påverkar också miljö, men inte lika mycket som folk tror. Och ja, barn som adopteras från t ex Korea har inte lika stor tendens att begå kriminella handlingar som barn som adopteras från mer välutvecklade länder där anledningarna till att barnet adopterats bort inte varit att föräldrarna lever i ett land där standarden är för låg rent generellt. Jämför också genomsnittsintelligensen i olika länder, det kan ge lite information. Människor som har högre IQ tenderar också att vara mer ambitiösa osv.

Ja, människor som bor i ghetton är mer kriminella, enligt statistiken. Men de är inte kriminella för att de bor i ghetton, de bor i ghetton för att de har vissa egenskaper som gör att de inte är särskilt ambitiösa och lyckade. Lär dig se skillnad på kausalitet och korrelation.
Citera
2007-02-27, 23:43
Medlem
vackers avatar
Citat:
Intelligens, hur ambitiös man är samt en mängd andra personlighetsdrag påverkar tendensen att begå kriminella handlingar. Dessa egenskaper fås ofta av biologiska föräldrar, inte adoptivföräldrar. Givetvis påverkar också miljö, men inte lika mycket som folk tror. .
Jag anser att miljö påverkar människors egenskaper precis så "mycket som folk tror". Om föräldrarna till ett barn är intelligenta så formar deras uppfostran så klart barnet, det är naturligt att de lär barnet mer saker än genomsnittet, och ställer högre krav på barnet osv. Barnet får då liknande egenskaper, lika mycket på grund av miljö som på grund av arv.
Citat:
Ja, människor som bor i ghetton är mer kriminella, enligt statistiken. Men de är inte kriminella för att de bor i ghetton, de bor i ghetton för att de har vissa egenskaper som gör att de inte är särskilt ambitiösa och lyckade. Lär dig se skillnad på kausalitet och korrelation.
Jag kan en hel del om orsakssamband och korrelation. Jag kan dock fortfarande inte förstå hur du kan påstå att de som bor i ghetton bor där för att de är oambitiösa och olyckade. Antagligen bor de flesta i ghetton på grund av att deras släkt och medborgare från deras ursprungliga länder bor där, och för att de inte har råd att bo i finare bostäder pga att de flytt till Sverige från krig. Givetvis har de då inte så god ekonomi att de kan bosätta sej i innerstan. Så var hamnar de? Jo, i ghetton. Bor du i ett ghetto spelar det ingen roll hur ambitiös du är för du får oftast ändå inte ett jobb om du heter Achmed eller bor i Rinkeby.

Har du själv kollat upp människors egenskaper, intelligens, sociala förmåga i ghetton eftersom du verkar så säker på att de är oambitiösa? Eller finns det studier i ghetto-folks personligheter? Jag tror inte det.
Citera
2007-02-28, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vacker
Jag anser att miljö påverkar människors egenskaper precis så "mycket som folk tror". Om föräldrarna till ett barn är intelligenta så formar deras uppfostran så klart barnet, det är naturligt att de lär barnet mer saker än genomsnittet, och ställer högre krav på barnet osv. Barnet får då liknande egenskaper, lika mycket på grund av miljö som på grund av arv.

Jag kan en hel del om orsakssamband och korrelation. Jag kan dock fortfarande inte förstå hur du kan påstå att de som bor i ghetton bor där för att de är oambitiösa och olyckade. Antagligen bor de flesta i ghetton på grund av att deras släkt och medborgare från deras ursprungliga länder bor där, och för att de inte har råd att bo i finare bostäder pga att de flytt till Sverige från krig. Givetvis har de då inte så god ekonomi att de kan bosätta sej i innerstan. Så var hamnar de? Jo, i ghetton. Bor du i ett ghetto spelar det ingen roll hur ambitiös du är för du får oftast ändå inte ett jobb om du heter Achmed eller bor i Rinkeby.

Har du själv kollat upp människors egenskaper, intelligens, sociala förmåga i ghetton eftersom du verkar så säker på att de är oambitiösa? Eller finns det studier i ghetto-folks personligheter? Jag tror inte det.
Inga studier har, såvitt jag vet, gjorts i Sverige, men det har gjorts omfattande sådana i USA, där intelligens och framgång i skolor osv har kartlagts väldigt länge. Du får gärna sitta och anse vad du vill.

En grej som du verkar missa är att det är svårt att jämföra invandrare med infödda, just eftersom de har andra förutsättningar. Fokusera istället på att jämföra infödda med infödda och invandrare (första och andra generationen alltså) med invandrare. Då får du mer givande resultat. Det finns många svenskar som bor i ghetton, och såvitt jag vet har inte de tvingats dit på grund av krig. Studier som gjorts i USA har visat att människor i ghetton har en viss typ av drag, medan människor i överklassområden har andra typer av drag. Adopterade i överklassområden har inte samma drag som genomsnittsöverklasspersonen. Ergo gör inte området så mycker när det kommer till att påverka en person. En ambitiös, intelligent och begåvad person i ett ghetto har givetvis inte lika många möjligheter (på grund av pengabrist, t ex) som en likasinnad i ett överklassområde. Men en sådan person tar alla möjligheter den kan för att göra någonting bättre. En person som inte har de här egenskaperna kommer inte göra någonting speciellt av sitt liv oavsett var personen växer upp.
Studier har också gjorts i hur barns utveckling påverkas av vilken skola de går på. Ett barn som gått på en dålig skola halva livet men som är intelligent, ambitiös och begåvad gör bra ifrån sig i skolan ändå, och om personen byter till en bättre skola förbättras inte resultatet. Anledningen till att det går bättre för barn som går i vissa skolor (när föräldrarna har möjlighet att välja skola åt dem) är att föräldrar som väljer bra skolor är ambitiösa och tenderar att få ambitiösa barn. På samma sätt är ett barns framgång korrelaterat till antalet böcker i föräldrarnas hem. Det innebär inte att barn blir intelligentare av att det finns fler böcker, bara att böckerna indikerar ambitiösa och intelligenta föräldrar..

Så fortsätt anse du.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in