• 3
  • 4
2007-08-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Ett mobboffer ska vara eget i sitt tnkande. Ska inte ha ngon naturlig koppling till andra tankemssigt. Det skulle gra honom samhrig med andra, och fler = stark.

Personen i frga ska grna vara vldigt sjlvkritisk. Han gr allts halva jobbet t dig. Introverta personer r nog bra offer med. Istllet fr att ifrgastta utt vad mobbaren hller p med, frgar dom sig sjlv, "r jag shr dlig, r det fel p mig?".

Allts. Bra mobboffer = tystlten, lite egen, f kompisar och grna smart med, s att personen kan g runt och fundera som fan ver varfr folk behandlar denne p detta vis. Smarta personer snappar lttare upp dolda pikar ocks. r dom tillrckligt smarta, brjar dom eventuellt gra felaktiga associationer. T. ex. att dom missuppfattar vardagliga hndelser som hugg/mobbing mot sig sjlva. S fort ngon viskar i personens nrhet, s fort ngon skrattar i personens nrhet, s fort ngon sger ngot som skulle kunna missuppfattas och tolkas som mobboffrets namn, s tar personen t sig och tror att dom skrattar/skmtar om personen i frga.

Hller med det dr exakt, stmmer mycket bra in p dom dr, d nr jag har dligt sjlvfrtroende. Jag gr igenom perioder d jag blir mobbad
Citera
2007-08-16, 13:50
Medlem
Sl0bbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vad krvs egentligen fr att ngon skall platsa som det perfekta mobboffret ? Det vore bde kul och intressant att hra den kunniga Flashbackpanelens syn p mobbningsbegreppet.

Tror detta r ngot fr Strife att reda ut. Strife r utan tvekan den bsta mobbaren jag sttt p i mina dagar.
Citera
2007-08-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Ett mobboffer ska vara eget i sitt tnkande. Ska inte ha ngon naturlig koppling till andra tankemssigt. Det skulle gra honom samhrig med andra, och fler = stark.

Personen i frga ska grna vara vldigt sjlvkritisk. Han gr allts halva jobbet t dig. Introverta personer r nog bra offer med. Istllet fr att ifrgastta utt vad mobbaren hller p med, frgar dom sig sjlv, "r jag shr dlig, r det fel p mig?".

Allts. Bra mobboffer = tystlten, lite egen, f kompisar och grna smart med, s att personen kan g runt och fundera som fan ver varfr folk behandlar denne p detta vis. Smarta personer snappar lttare upp dolda pikar ocks. r dom tillrckligt smarta, brjar dom eventuellt gra felaktiga associationer. T. ex. att dom missuppfattar vardagliga hndelser som hugg/mobbing mot sig sjlva. S fort ngon viskar i personens nrhet, s fort ngon skrattar i personens nrhet, s fort ngon sger ngot som skulle kunna missuppfattas och tolkas som mobboffrets namn, s tar personen t sig och tror att dom skrattar/skmtar om personen i frga.

Bra skrivet!
Citera
2007-08-16, 19:42
Medlem
Dr Bylunds avatar
Citat:
Vad krvs egentligen fr att ngon skall platsa som det perfekta mobboffret ? Det vore bde kul och intressant att hra den kunniga Flashbackpanelens syn p mobbningsbegreppet.

Frgorna jag sker svar p r frmst:

1) Hur ser det perfekta mobboffret ut ?

2) Hur r det perfekta mobboffret i sin personlighet ?

3) r mobbandet i sig en frsvarsmekanism fr att sjlv slippa bli mobbad ?

Fr att platsa som det perfekta mobbofftret mste personen besitta en sdan personlighet att det blir legitimt att mobba denne.

1) Bonnraggare eller nazist.

2) Dryg och verlgsen. Grna med drag av storhetsvansinne och vldigt hga tankar om sin intelligens. (Ett ltt offer )

3) Nej, att mobbing existerar beror p att vi har en alldeles fr snv norm fr vad som r "normalt", som man mste agera och se ut efter fr att inte betraktas som onormal.
Lste det hr citatet ngonstans;
"Det r okey att vara annorlunda s lnge man r som alla andra..."

True, true...
Citera
2007-08-18, 02:04
Medlem
MrTambourineMans avatar
  1. 1. Mobboffret ska skilja sig frn mngden i utseendet.
  2. 2. Mobboffret r ofta en svag mnniska som inte vgar st upp fr sig sjlv, det r s dem vljs ut. Fast det intresanta r hur mnniskors personligheter kan frndras av mobbing. Offret bygger upp massa hat mot mobbaren som sedan projekteras mot nnting annat eller s exploderar dem liksom. Bra exempel p det r Virginia Tech dden.
  3. 3. Nej, jag tror inte att folk gr det fr att slippa bli mobbade. Antingen vill dem trycka ner ngon fr att dem njuter av det eller s vill de f sig sjlva att vrka starka genom att ge sig p de svaga.
Citera
2007-08-20, 19:04
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Knappast. En stark och intelligent man skiter vl fullstndigt i sjlva skriften, utan bryr sig mer om lynchmobben som tror p det som skrivits eller ryktats.
En solskensaga r ju nr Mikael Persbrandt lyckades f uppbackning frn dramaten nr han anklagades fr alkoholism och olmplighet som offentlig person.
Det som plgade Persbrandt var lynchmobben som trodde p artiklarna och inte sjlva exkrementet som skrevs i tidningen. Han hade tur.

Ett annat exempel dr det gick mindre bra r fittstimsdebatten p 90-talet, dr den dmjuke Stig Malm lynchades av en fuktig hjord av rabiata feminister. Han sg ut som en anorektiker efter den mobbingrundan.

Nu gllde fittstimsdebatten kvinnofraktet inom LO och det behvde debatteras. Om det bara gllde Stig Malm personligen hade det inte varit s intressant. Om tidningarna fokuserade fr mycket p honom, s hnger det ihop med det s k drevet. Drabbar ju alla knda personer som sagt el gjort nt dumt, inte bara mn.

Vanligtvis mobbas folk helt anonymt p arbetsplatsen. De vet inte vad de gjort fr fel men lngsamt bryts de ner.

Enligt en underskning r de mobbade i 2/3 av fallen helt vanligt personer. En minoritet r ovanligt nervsa och misstnksamma, men dr r frgan om hnan och gget. Blev de mobbade fr att de var sna, el blev de sna fr att de blev mobbade?
http://www.duochjobbet.com/repo/0706_mobbning.asp
Citera
2007-08-21, 04:04
Medlem
Nagaxs avatar
Han ska vara: (Ja, det mste vara en han)

Dvrg, svart, jude, homosexuell, harmynt och vldigt skelgd med glasgon.

Han ska ha starka drag av narcissism samtidigt som han inte alls r srskilt smart. Detta tycker jag personligen r det personlighetsdraget som kan f mig att bara vilja rmobba en person utan ngon som helst medknsla - nr man mrker att ngon r fullkomligt vertygad om sin verlgsenhet nr han egentligen r vldigt patetisk.
Citera
2007-08-21, 05:14
Medlem
SonicBooms avatar
Personen mste ocks visa att han blir srad. Allts att han blir arg, ledsen, grter eller skmms. Folk retade mig lite nr jag var ung, men jag brydde mig inte. S folk slutade snabbt, det var helt enkelt inte kul att mobba mig, det gav inget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in