Citat:
Ursprungligen postat av Pri3st
Fick inte jobbet, så nu ska jag börja gå och snacka med en psykolog där, den läkare jag haft innan "allmän"-Läkare var motståndare till benso-preparat för att lindra min ångest, han öste antihistaminer över mig i stället, vilket jag också sa att jag tyckte de var helt värdelösta att ta fram när det känns som man kvävs eller som om när man inte kan ta sig upp ur sängen
Stilnoct och Efexor skriver han ut regelbundet till mig.
Vad kan jag förvänta mig första gången där? Receptblock? Ska jag ta med flickvännen som en liten trygghet.. känns ju jobbigt att gå och träffa en sån första gången
Förstår inte riktigt om du menar första gången du träffar en psykolog. Men om det är en psykolog du menar så behöver du inte oroa dig över att du får möta receptblock. Psykologer har i dagsläget ingen förskrivningsrätt. Första gånger brukar syfta till att bedöma klientens problematik och situation. Du kommer säkert att få berätta om dig själv, din uppväxt och liv fram tills idag. Vissa lägger mycket tid och energi på det, medan andra inte gör så. Ett par tre gånger brukar bedömningsfasen vara, därefter läggs fokus på behandling. Mycket av behandling avgörs av terapeutens inriktning, samt vilken typ av depression och ångest du har, likaså om det framkommer att depressionen/ångesten beror på nåt speciellt, ex trauman eller dylikt.
Att ta med flickvännen. Tja, jag skulle nog rekommendera att du försöker gå själv, att han en annan person med på en träff kan påverka hela situationen. Men om du anser att du har det så pass besvärligt att du inte klarar gå dit utan stöd, då tycker jag du ska ta med henne.
I övrigt kan man också säga att rent behandlingsmässigt så brukar medicin kombinerat med samtal anses vara den bästa insatsen mot depression och ångest.
Jag hoppas det går bra för dig.