Jag kan tänka med ganska gott humör att "nu jäklar tar jag hand om disken" och beger mig in i köket, men i samma veva som jag ser disken kommer ångesten som en stor knytnäve i magen och jag sätter mig uppgivet framför datorn istället. På bråkdelen av en sekund känns ett projekt jag tänkte göra som något lika ouppnåeligt som att klättra upp för Mount Everest utan syrgas.
Ibland får jag faktiskt ändan ur vagnen och diskar maniskt tills allt är borta och händerna ser ut som likbleka russin. Det känns bättre då. När jag sedan möts av ett likvärdigt diskberg några dagar senare känns min uppoffring helt förgäves och den där molande känslan i magen förstärks. Varför ens försöka liksom?
Nånstans inom mig känner jag att det inte handlar om någon vanlig lathet, även om det uppenbarar sig så självklart. Jag sköter till exempel mitt jobb exemplariskt, dock känner jag mig oftast uttömd på energi efter jobbet.
Under dom lediga dagarna på helgen kommer alkoholen fram, när det börjar snurra till i huvudet försvinner all ångest jag har, men istället slutar jag bry mig om sakerna som ångesten har sitt ursprung i. Alltså är det bara en högst temporär lösning. Tyvärr har jag svårt att låta bli den lösningen då jag mår bättre under några timmar. Är jag dessutom ute med kompisar och dricker brukar jag supa tills jag stupar. Somnar antingen på toaletten eller i sängen fullt påklädd.
Avfärda det inte som lathet snälla.. jag har redan försökt..