Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-12, 12:43
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ah. Ok. Det var såpass.
De där klockslagen får man nog ta med en nypa salt. Är det offentligt när han ringde sin tjej? Tog han korven innan samtalet?
Citera
2024-09-12, 12:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
De där klockslagen får man nog ta med en nypa salt. Är det offentligt när han ringde sin tjej? Tog han korven innan samtalet?
Samtalet måste väl ha spårats? Eller?
Citera
2024-09-12, 13:12
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Helena kom inte hem. Jag tar också det här igen: Det är väl självklart att polisen mycket noggrant sökte igenom hemmet i jakt på spår efter till exempel bråk, blod eller liknande - men utan att hitta något. Det är lika självklart att Ulrika har genomgått flera förhör, men också i det fallet utan att polisen har misstänkt Ulrika. (Jo, jag vet hur polisarbete fungerar i sådana här lägen.) Om hemmet skulle ha varit intressant för utredarna, hade det märkts och vi hade vetat det. Vi såg ju hur det gjordes avspärrningar med mera när polisen misstänkte CL. Samma sak om Ulrika hade varit misstänkt: Då hade vi vetat det. Så ja, vi kan avfärda hemmet!

Jag har pratat med "Hanna", Lockerudsvittnet och damen på Norra Kolarestigen (och varit i kontakt med Kalla fall angående det här). Jag var mycket noga med att inte "påverka" de här personerna, utan lät dem minnas och prata själva.

Nej, jag har inte pratat med Ulrika. Gränsen går vid Helenas närmaste familj. Den gränsen passerar jag inte. Jag tar tacksamt emot din eloge om att jag har pratat med "andra välinformerade i fallet", eftersom det visar att jag är mycket seriös.

Ok, det var jag som sa att U blev "grillad", men du är inte långt ifrån när du så självklart uttrycker dig om hur det gick till, utan att någonsin pratat med Ulrika.
Vi andra har ju förstått att polisarbetet inte blev gjort som det borde.
Citera
2024-09-12, 13:13
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Samtalet måste väl ha spårats? Eller?
Jo, säkert. Men det är väl inget som polisen gått ut med?
Så då är tiderna spekulationer.
Citera
2024-09-12, 17:48
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Antar att det är denna sekvens du syftar på.
https://youtu.be/gq4l1r0NQ2k?feature=shared&t=9

Tack skall du ha. En bild(film) säger mer än tusen ord.

Man ser här då att det inte finns någon gatubelysning alls i sikte och vid denna tiden på dygnet vid detta datum är det alltså mörk ute. En bil parkerad här kanske söder mot det närmaste träd som ses söder om skogstigens början kanske de höll med bilen är det kanske då inte det man tänker på då och kanske upptäcker i först taget...hm.

Jag får fortsatt helt sjuk puls av att lyssna på detta, för det är precis detta som hände.

Från Tina Frennstedts: Var är Helena ?:

"Åh det finns en till detalj med brovittnets version som är viktig, och det är enligt henne så går Helena inte alls den vägen hem som man hela tiden antagit. Alltså att hon skall ha fortsatt rakt fram efter bron på en stor gata som heter Marieforsleden."

Tina:
"Enligt vittnet så svänger hon ju av efter bron ner mot fängelset och skulle tagit en helt annan väg baksidan då mot hemmet. Men det går ju helt emot vad han(KM) själv säger och det är inga andra som har sett det här. Och jag tänker att det är väldigt mycket människor ute i Mariestad ändå i och för sig efter 2 börjar folk droppa av hemåt. Men det är ju anmärkningsvärt få som sett Helena gå hemåt. och har hon gått vägen rakt ut Marieforsleden så skulle definitivt fler...borde ha sett henne det kommer ju bilar då och då även vid den tiden."

"Ja det skulle ju förklara varför ingen sett Helena på Marieforsleden. Men som Tina säger: det är ingen som har sett henne efter bron gå någon annanstans heller."

Det är så här varför ingen har sett henne EFTER bron. Helena och KM gick denna mörka stig bakom fängelset och ända upp till Ekuddenvägen och skogsstigen. Det är HELT ENKEL DÄRFÖR ingen har sett Helena gå på Marieforsleden efter bron. Det fanns inte en kotte som gick denna stig bakom fängelset, detta VET jag. Det fanns inga andra personer här bakom, det är fullständigt klart. Helena gick säkert denna väg många gånger i dagsljus med sin hund, det kan jag helt klart tänka. Helena brukade heller aldrig gå denna mörka stigen hemåt i vanliga fall.

Detta gör hon av en anledning och det är just för att komma bort från den bil ,med GM i som frågar henne om hon vill ha lift hem som hon får obehagskänslor av och nobbar. detta Det är därför hon tar denna mörka stig ner här för hon tror att GM ej kommer att lämna henne ifred. Hon vet att de ej kan följa efter med bil ner här givetvis, men det visar sig vara en kortvarad falsk trygghet när GM redan står parkerad med sin bil i anslutning till skogsstigen uppe på cykelbanan dikt an mot det höga gräset.
Citera
2024-09-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Man ser här då att det inte finns någon gatubelysning alls i sikte och vid denna tiden på dygnet vid detta datum är det alltså mörk ute. En bil parkerad här kanske söder mot det närmaste träd som ses söder om skogstigens början kanske de höll med bilen är det kanske då inte det man tänker på då och kanske upptäcker i först taget...hm.

Jag får fortsatt helt sjuk puls av att lyssna på detta, för det är precis detta som hände.

"Åh det finns en till detalj med brovittnets version som är viktig, och det är enligt henne så går Helena inte alls den vägen hem som man hela tiden antagit. Alltså att hon skall ha fortsatt rakt fram efter bron på en stor gata som heter Marieforsleden."

Tina:
"Enligt vittnet så svänger hon ju av efter bron ner mot fängelset och skulle tagit en helt annan väg baksidan då mot hemmet. Men det går ju helt emot vad han(KM) själv säger och det är inga andra som har sett det här. Och jag tänker att det är väldigt mycket människor ute i Mariestad ändå i och för sig efter 2 börjar folk droppa av hemåt. Men det är ju anmärkningsvärt få som sett Helena gå hemåt. och har hon gått vägen rakt ut Marieforsleden så skulle definitivt fler...borde ha sett henne det kommer ju bilar då och då även vid den tiden."

"Ja det skulle ju förklara varför ingen sett Helena på Marieforsleden. Men som Tina säger: det är ingen som har sett henne efter bron gå någon annanstans heller."

Det är så här varför ingen har sett henne EFTER bron. Helena och KM gick denna mörka stig bakom fängelset och ända upp till Ekuddenvägen och skogsstigen. Det är HELT ENKEL DÄRFÖR ingen har sett Helena gå på Marieforsleden efter bron. Det fanns inte en kotte som gick denna stig bakom fängelset, detta VET jag. Det fanns inga andra personer här bakom, det är fullständigt klart. Helena gick säkert denna väg många gånger i dagsljus med sin hund, det kan jag helt klart tänka. Helena brukade heller aldrig gå denna mörka stigen hemåt i vanliga fall.

Detta gör hon av en anledning och det är just för att komma bort från den bil ,med GM i som frågar henne om hon vill ha lift hem som hon får obehagskänslor av och nobbar. detta Det är därför hon tar denna mörka stig ner här för hon tror att GM ej kommer att lämna henne ifred. Hon vet att de ej kan följa efter med bil ner här givetvis, men det visar sig vara en kortvarad falsk trygghet när GM redan står parkerad med sin bil i anslutning till skogsstigen uppe på cykelbanan dikt an mot det höga gräset.

Men herregud IB, det går ju i brallan för dig varje gång du hittar på någon ny teori. Och du VET varje gång hur det gick till…. Lite science fiction men kul är det att läsa
Citera
2024-09-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men stigen gick inte så. Jag har visat tidigare en gammal orienteringskarta hur stigen gick på den tiden. Den mynnade norr om lekplatsen.

Det var länge sedan jag bodde där. Stigen kan ha varit lite mer norr ut. Det fanns dessutom flera mynningar ut till lekplatsen. Nån som var närmare Helenas gata.
Citera
2024-09-12, 19:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

[---]

Nej, en vecka före den ljusaste natten på hela året är det inte mörkt vid denna tid på dygnet, soluppgång 03.54.
Citera
2024-09-12, 19:53
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Tina Frennstedt blandar fiktion med verklighet i ny Cold Case-serie

https://www.alskapocket.se/nyheter/t...ld-case-serie/
Om trådens spekulationer från och med nu också skall baseras på ytterligare en usel författarinnas skönlitteratur vore det bättre att låsa tråden. IB03 har givetvis redan gått i spinn och nått nya insikter som ingen annan.
Citera
2024-09-12, 21:05
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag får en mycket stark puls fylld av OBEHAG av egentligen EN SPECIELL DETALJ som nämns i den alldeles nyss släppta ljudboken på Storytel (endast): Var är Helena ?, av journalisten Tina Frennstedt som har bevakat detta fall i många år och haft kontakt med både anhöriga och polisens utredare, samt skrivet en fiktiv bok baserad på detta fall: Försvunnen.

Hon får dock med en del sakfel i boken som te x då hon sade att vittnet vid sjukhusparkeringen sett bilen parkeras där "halv fyra" istället för 4.20 o sv, sådana grejjor absolut inget medvetet.

Citat:
Tina Frennstedt blandar fiktion med verklighet i ny Cold Case-serie

https://www.alskapocket.se/nyheter/t...ld-case-serie/

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om trådens spekulationer från och med nu också skall baseras på ytterligare en usel författarinnas skönlitteratur vore det bättre att låsa tråden. IB03 har givetvis redan gått i spinn och nått nya insikter som ingen annan.

Nej, nej , nej självklart är den boken "Försvunnen" en fiktiv berättelse baserad på bl a Helena-fallet, som jag också skrev i inlägget ovan. Glöm den.

Detta skrev jag ju också och det gjorde jag ju bara för att ni skulle bättre känna igen vem denna journalisten var ,som skrev denna alldeles nysläppta dokumentära ljudbok på storytel: Var är Helena ?, som jag endast refererar till.

Den innehåller dock en mängd slarvande av Tina med faktauppgifter såsom t e x felaktiga tidsuppgifter. Men goda kontakter har hon haft med både anhöriga och polisens utredare samt även Anders Eriksson på KF som hon även berättar om.
Citera
2024-09-12, 21:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, en vecka före den ljusaste natten på hela året är det inte mörkt vid denna tid på dygnet, soluppgång 03.54.

Fel ordval av mig, "skumt" är mer rätt. Juninatt blir aldrig av. Jo, jag har allt hållit mig vaken en natt på denna tid , vid detta datum i år faktiskt och tittat ut ,så jag har nog bilden framför mig lite här då med denna bil stående så här då...hm.
Citera
2024-09-12, 23:26
Medlem
Citat:

Tina:

Hon går alltså ner bakom fängelset för att undvika en bil som redan står parkerad en kilometer fram och väntar på henne. Brovittnet har alltså sett henne och KM vika av, men inte bilen de försökte undvika?

Du VET också att inte en kotte gick den stigen, du var alltså där då, för hur kan du annars VETA det? Fast då ljuger du ju om det för det fanns en kotte där då om du VET att det inte fanns det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in