• 6
  • 7
2013-04-19, 01:28
Medlem
Har inte orkat läst hela tråden så det kanske någon som redan nämnt det jag ska skriva.Var på visning i käppalaverket då berättade guiden att det gick en avloppstunnel enda ut till Arlanda flygplats.
Citera
2022-10-12, 12:06
Medlem
exe.es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackclad
Badade mycket ute vid Arlanda när jag var liten. Kommer ihåg att det fanns en port in i berget precis vid badplatsen.
Den var stor nog att kunna köra in i med bil men knappast lastbil. Det fanns en strömbrytare utanför som man kunde tända/släcka lyset i tunneln med. Portarna var bara vanliga ståldörrar så det var knappast nåt skyddsrum så troligen bara nåt förråd eller underhålls gång.

Alldeles intill lär det dock ha funnits en luftvärnsposition. Det var en kulle som inte såg ut att vara annat än granbevuxen men dem hade dragit perimeterstängslet i alla fall ett par hundra meter längre ut från banan än på övriga ställen.

Porten finns nog kvar men kullen känner man knappt igen numera.
Dem fyllde nog nästan igen en tredjedel av sjön när dem byggde tredje banan.
Inte mycket är sig likt.

Det är nämligen så att jag hittat den här porten in till berget och undrar om det är den port du också syftade på. Det ligger precis under Arlandas utkiksplats där man har en stor överblick av bana 3 tror jag det är. Den som ligger där vid halmsjön, och det är den sjön jag misstänker att du också badade i när du var liten. Trots att du varit reggad i över 18 år har du bara skrivit 8 inlägg. Du verkar som en person som hellre läser trådarna än att kommentera i dem. Dum som jag är försökte jag mig på ett PM men såg nu att du bara har 8 inlägg, trots din regg för över 18 år sedan. Antar att du hellre läser trådarna än att kommentera i dem. Så tänkte bara kolla om du har någon mer information om stället. Tacksam för ett svar! Då det verkar som en intressant plats. Har försökt hitta annan information om stället men finns inte så mycket att gå på.

Mvh exe.e
Citera
2022-10-12, 18:55
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Yepp, men gräskullarna finns kvar.
(eller fanns senast jag tänkte på dem iaf)
I lumpen, 90-talet, skulle vi lära oss försvara flygplats, vi grupperade Lv-eldenheter, väl synliga för passagerarna, vid en av landets mest trafikerade banor.
Citat:
Ursprungligen postat av Blackclad
Badade mycket ute vid Arlanda när jag var liten. Kommer ihåg att det fanns en port in i berget precis vid badplatsen.
Den var stor nog att kunna köra in i med bil men knappast lastbil. Det fanns en strömbrytare utanför som man kunde tända/släcka lyset i tunneln med. Portarna var bara vanliga ståldörrar så det var knappast nåt skyddsrum så troligen bara nåt förråd eller underhålls gång.

Alldeles intill lär det dock ha funnits en luftvärnsposition. Det var en kulle som inte såg ut att vara annat än granbevuxen men dem hade dragit perimeterstängslet i alla fall ett par hundra meter längre ut från banan än på övriga ställen.

Porten finns nog kvar men kullen känner man knappt igen numera.
Dem fyllde nog nästan igen en tredjedel av sjön när dem byggde tredje banan.
Inte mycket är sig likt.
På flygvapnets vägbaser ute i skogen kunde man hitta förberedda grupperingsplatser med värn, trådsamband osv färdigt. Motsvarande bör ha funnits även på vanliga flygplatser.
Citera
2022-10-17, 01:10
Medlem
Blackclads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Det är nämligen så att jag hittat den här porten in till berget och undrar om det är den port du också syftade på. Det ligger precis under Arlandas utkiksplats där man har en stor överblick av bana 3 tror jag det är. Den som ligger där vid halmsjön, och det är den sjön jag misstänker att du också badade i när du var liten. Trots att du varit reggad i över 18 år har du bara skrivit 8 inlägg. Du verkar som en person som hellre läser trådarna än att kommentera i dem. Dum som jag är försökte jag mig på ett PM men såg nu att du bara har 8 inlägg, trots din regg för över 18 år sedan. Antar att du hellre läser trådarna än att kommentera i dem. Så tänkte bara kolla om du har någon mer information om stället. Tacksam för ett svar! Då det verkar som en intressant plats. Har försökt hitta annan information om stället men finns inte så mycket att gå på.

Mvh exe.e

Hejsan. Stämmer väl att jag hellre läser än skriver men för att återgå till ämnet: Japp, det låter som att du hittat samma port. Min amatörmässiga gissning nu är att det en gång var en kraft/transformatorstation.

Mvh. Blackclad
Citera
2022-11-12, 19:46
Medlem
svampnegers avatar
Är det denna port ni snackar om?

https://www.youtube.com/watch?v=RjLjFqg_zY8

Videon är ju relativt ny
Citera
2022-11-15, 20:28
Medlem
brianmolkos avatar