Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-29, 15:17
Medlem
trickydicks avatar
Gr i Airfryer. Blir inte lika bra som friterat men jkligt mycket bttre n i ugn.
Citera
2024-09-29, 22:00
Medlem
BackToHegels avatar
Dubbelfriterat i fritsen om det ska vara pommes, helst p egen potatis. Eller klyftpotatis i airfryern, men det r inte samma sak.
Citera
2024-09-30, 10:13
Medlem
Sladdarens avatar
Mnga som r sugna p fet olja iom djupfritering

Det gr sklart inte hrma smaken p det exakt, men ska ni ta pommes s varje gng ni gr pommes eller klyftpotatis eller nt annat med potatis ?

r det oljan ni r ute efter d r det ju bara tcka med olja

Jag skulle hellre ta klarifierat smr eller bara smlt smr

https://www.myfussyeater.com/airfrye...-butter-fries/

N jag r definitivt ala svenne stil nr det kommer till pommes.. med airfyer
Jag r inte ute efter fet olja i potatisen utan ute efter potatissmaken med krunsch och smr frstrker det

Alla r vi olika men frga en som r fdd som 60 talist och 50 talist ang djupfriterat flottig pommes
De kommer troligen sga att det r inget de ter ofta och troligen ogillar det ochs och refererar det till nt som ungdomar gillar i mnga fall och att de fredrar pommes utan massa olja men lite olja eller smr p ytan
Citera
2024-10-01, 15:08
Medlem
Jag kryddar alltid min pommes innan jag slnger in den i ugnen, gr det nn strre skillnad att krydda efter tillagning eller r det typ samma sak?
Citera
2024-10-02, 08:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanobjorn
Jag kryddar alltid min pommes innan jag slnger in den i ugnen, gr det nn strre skillnad att krydda efter tillagning eller r det typ samma sak?

Ska man salta pommes fre eller efter ugnen?

Jag rekommenderar att du inte saltar pommes fritesen frrn de kommer ut ur fritsen / ugnen och ven d vntar p en bestllning innan de saltas eftersom pommes fritesen kan bli slappa i frtid om de saltas fr tidigt.
Citera
2024-10-03, 09:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mnga som r sugna p fet olja iom djupfritering

Det gr sklart inte hrma smaken p det exakt, men ska ni ta pommes s varje gng ni gr pommes eller klyftpotatis eller nt annat med potatis ?

r det oljan ni r ute efter d r det ju bara tcka med olja

Jag skulle hellre ta klarifierat smr eller bara smlt smr

https://www.myfussyeater.com/airfrye...-butter-fries/

N jag r definitivt ala svenne stil nr det kommer till pommes.. med airfyer
Jag r inte ute efter fet olja i potatisen utan ute efter potatissmaken med krunsch och smr frstrker det

Alla r vi olika men frga en som r fdd som 60 talist och 50 talist ang djupfriterat flottig pommes
De kommer troligen sga att det r inget de ter ofta och troligen ogillar det ochs och refererar det till nt som ungdomar gillar i mnga fall och att de fredrar pommes utan massa olja men lite olja eller smr p ytan
Men fr de som vxte upp under 50- och 60-talet var det ju en alldeles srskild variant av fritering som de fick smaka av - nmligen en sdan som involverades stora isterbad i baljorna.

Inte ngon rapsolja allts, utan just ister.
Animalisch fett med andra ord.

Sjlv har jag inte smakat, och har inget strre behov av att prova heller.
Men jag har hrt beskrivningar, och det sgs att ister-friterad mat ger ett bttre "fras" till de ytor som kommer i kontakt med fettet.

McDonalds had emu ocks ister, som de brukade bada sina ppelkakor i.

---

Jag funderar om det inte hade funkgerat ungefr lika bra att fritera i kokosfett d ocks.
Bara att lta smlta ner tv, tre sdana block i en kastrull, och s vnta tills rtt temperatur uppntts.
Sen r det ju bara att fritera loss, fr allt vad tygen hller.

Finns det ingen tapper man hr som vill agera testobjekt??

Det finns ju olika sorters kokosfett, men jag tnker vl mest p det dr traditionella fabriks-blocket stort som ett smrpaket.
Inte det som finns i glasburk - som nog hade varit lit vl dyrt att fritera lite pommes i.

--

Fr att alltid vara sker p man alltid fr sina Pommes friterade enligt de hgt satta krav du givetvis efterstrvar s har mnga finare Pommes-krogar brjat uppmana sina matgster att bra med sig sina egna favoritgrytor, som d alttid r rtt impregnerade med den personliga smak man fredrar (det kan ju skiljas t mycket beroende p personlighet och karaktr).
Jag tycker iaf det r ett bra initiativ, ven om det kan vara lite bkigt att slpa med sig stora gjutjrnsgrytan p bussen varje gng det vankas bra fin-pommes.

Ja, det finn singen nde p dagens Hipster-kultur.
Vissa gr ibland ltt t verdrift i sin jakt efter den perfekta smaken, oavsett det handlar om kaffe eller, som hr, friterade Pommes Frites.
Men gldjande nd att dessa specialrestauranger brjat bli vanligare, iaf i storstderna.
Fin-Pommes r en stor njutning. Eller Kan iaf vara det ...
Citera
2024-10-03, 09:19
Medlem
I ugnen absolut godast. Brjat anvnda grillkrydda som frr. Otroligt gott med lite korv.
Citera
2024-10-03, 09:45
Medlem
Hr antingen friteras det i frits eller i airfryern, beror p humret, hnder vldigt sllan att det grs i ugn.
Citera
2024-10-03, 20:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men fr de som vxte upp under 50- och 60-talet var det ju en alldeles srskild variant av fritering som de fick smaka av - nmligen en sdan som involverades stora isterbad i baljorna.

Inte ngon rapsolja allts, utan just ister.
Animalisch fett med andra ord.

Sjlv har jag inte smakat, och har inget strre behov av att prova heller.
Men jag har hrt beskrivningar, och det sgs att ister-friterad mat ger ett bttre "fras" till de ytor som kommer i kontakt med fettet.

McDonalds had emu ocks ister, som de brukade bada sina ppelkakor i.

---

Jag funderar om det inte hade funkgerat ungefr lika bra att fritera i kokosfett d ocks.
Bara att lta smlta ner tv, tre sdana block i en kastrull, och s vnta tills rtt temperatur uppntts.

Finns det ingen tapper man hr som vill agera testobjekt??

Det finns ju olika sorters kokosfett, men jag tnker vl mest p det dr traditionella fabriks-blocket stort som ett smrpaket.
Inte det som finns i glasburk - som nog hade varit lit vl dyrt att fritera lite pommes i.

--

Fr att alltid vara sker p man alltid fr sina Pommes friterade enligt de hgt satta krav du givetvis efterstrvar s har mnga finare Pommes-krogar brjat uppmana sina matgster att bra med sig sina egna favoritgrytor, som d alttid r rtt impregnerade med den personliga smak man fredrar (det kan ju skiljas t mycket beroende p personlighet och karaktr).
Jag tycker iaf det r ett bra initiativ, ven om det kan vara lite bkigt att slpa med sig stora gjutjrnsgrytan p bussen varje gng det vankas bra fin-pommes.

Ja, det finn singen nde p dagens Hipster-kultur.
Vissa gr ibland ltt t verdrift i sin jakt efter den perfekta smaken, oavsett det handlar om kaffe eller, som hr, friterade Pommes Frites.
Men gldjande nd att dessa specialrestauranger brjat bli vanligare, iaf i storstderna.
Fin-Pommes r en stor njutning. Eller Kan iaf vara det ...

Trevlig anekdot och historikberttelse :-)

Jag r nog helt fel person att prata om med djupfritering som kanske framkommit
Jag njer mig med att frsa i en cm olja eller airfryern eller ugnen

Djupfritering kkar man i farten p gatukken eller KFC liksom fr mig
Tyvrr kommer jag med massor med tillfllen inte vlja djupfritering i mitt kk
Anser att det inte ger s mycket bttre resultat n 1 cm olja i stekpanna liksom
Och anser att jag behver inte djupdyksmarinera min mat i frsande fet frityrolja fr att det ska
smaka fantastiskt. Tnk p hlsan ochs om vissa har fr vana att fritera flera ggr i veckan

Riktigt vrdelst r det fr hlsan, mysigt med transfetter och akrylamid
Gillar dock chips men ter med mtta
Citera
2024-10-03, 20:17
Medlem
Galejans avatar
I ugnen, med grillkrydda. Det duger gott och vl och fr oss som inte har det som hobby att laga mat s motiverar inte arbetsinsatsen utkomsten genom att komplicera saker och ting.
Citera
2024-10-03, 21:39
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ister r vl en ren naturprodukt medans de dr blocken av kokosfett r fullhrdat. Ister fr mig tack.
Citera
2024-10-03, 21:47
Medlem
S hr gr du riktigt goda pommes utan fritering.
Skr fast potatis i klyftor.
Koka dem ca 8 minuter och tillstt lite bakpulver.
Sila bort vattnet och ryst ordentligt potatisen i silen s det blir lite yta.
Lgg potatisen p en plt helst inte fr ttt. Tillstt lite olivolja. Lt potatisen vara i ugnen ca 40 minuter. Rr om ett par gnger.
Du fr en krispig och matig pommes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in