Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Mnga som r sugna p fet olja iom djupfritering
Det gr sklart inte hrma smaken p det exakt, men ska ni ta pommes s varje gng ni gr pommes eller klyftpotatis eller nt annat med potatis ?
r det oljan ni r ute efter d r det ju bara tcka med olja
Jag skulle hellre ta klarifierat smr eller bara smlt smr
https://www.myfussyeater.com/airfrye...-butter-fries/
N jag r definitivt ala svenne stil nr det kommer till pommes.. med airfyer
Jag r inte ute efter fet olja i potatisen utan ute efter potatissmaken med krunsch och smr frstrker det
Alla r vi olika men frga en som r fdd som 60 talist och 50 talist ang djupfriterat flottig pommes
De kommer troligen sga att det r inget de ter ofta och troligen ogillar det ochs och refererar det till nt som ungdomar gillar i mnga fall och att de fredrar pommes utan massa olja men lite olja eller smr p ytan
Men fr de som vxte upp under 50- och 60-talet var det ju en alldeles srskild variant av fritering som de fick smaka av - nmligen en sdan som involverades stora isterbad i baljorna.
Inte ngon rapsolja allts, utan just ister.
Animalisch fett med andra ord.
Sjlv har jag inte smakat, och har inget strre behov av att prova heller.
Men jag har hrt beskrivningar, och det sgs att ister-friterad mat ger ett bttre "fras" till de ytor som kommer i kontakt med fettet.
McDonalds had emu ocks ister, som de brukade bada sina ppelkakor i.
---
Jag funderar om det inte hade funkgerat ungefr lika bra att fritera i kokosfett d ocks.
Bara att lta smlta ner tv, tre sdana block i en kastrull, och s vnta tills rtt temperatur uppntts.
Sen r det ju bara att fritera loss, fr allt vad tygen hller.
Finns det ingen tapper man hr som vill agera testobjekt??
Det finns ju olika sorters kokosfett, men jag tnker vl mest p det dr traditionella fabriks-blocket stort som ett smrpaket.
Inte det som finns i glasburk - som nog hade varit lit vl dyrt att fritera lite pommes i.
--
Fr att alltid vara sker p man alltid fr sina Pommes friterade enligt de hgt satta krav du givetvis efterstrvar s har mnga finare Pommes-krogar brjat uppmana sina matgster att bra med sig sina egna favoritgrytor, som d alttid r rtt impregnerade med den personliga smak man fredrar (det kan ju skiljas t mycket beroende p personlighet och karaktr).
Jag tycker iaf det r ett bra initiativ, ven om det kan vara lite bkigt att slpa med sig stora gjutjrnsgrytan p bussen varje gng det vankas bra fin-pommes.
Ja, det finn singen nde p dagens Hipster-kultur.
Vissa gr ibland ltt t verdrift i sin jakt efter den perfekta smaken, oavsett det handlar om kaffe eller, som hr, friterade Pommes Frites.
Men gldjande nd att dessa specialrestauranger brjat bli vanligare, iaf i storstderna.
Fin-Pommes r en stor njutning. Eller Kan iaf vara det ...