• 1
  • 2
2009-01-19, 07:39
Medlem
Schnauzers avatar
Usch, jag tyckte verkligen inte om den serien. Läste den mest bara för att jag betalade för Rocky. Jag tycker iofs att alla serierna i den tidningen förutom Rocky var helt värdelösa.
Citera
2009-01-19, 13:20
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Filmen heter Slipp Jimmy fri eller Free Jimmy. Vet ej om serierna finns online men på svenska har Christopher Nielsen även publicerats i Galago, samlingsalbumet Blitz Tours på Tago Förlag och i förlaget Optimals Allt för konsten-antologier. Synnerligen läsvärda.

Haha! En kompis tipsade för ett tag sen om "Rädda Jimmy, det är en norsk animerad komedi om några knarkare och en elefant", men jag kopplade inte med Två Trötta Typer. Fan vad coolt, nu måste jag ju se den!
Citera
2009-01-19, 18:41
Medlem
Pubertals avatar
Bara jag tänker på "Hold brillan" så börjar jag asgarva.
Citera
2009-01-26, 14:23
Medlem
homan3s avatar
Jag har letat efter Blitz tours men ej hittat. Homo Norvegicus är en utmärkt seriebok. Högkultur med historiskt värde!
Citera
2010-11-02, 21:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det innehåller ju om inte annat flera exempel på Nielsens förmåga att hitta på lysande skruvade idéer och inte bara ägna sig åt "vardagsrealism". Titelhistorien om de stackars hunsade turisterna på gruppresa som en dag gör uppror mot sin tidseffektive reseledare, kapar turistbussen och själva tar över reseledandet. Men självklart stannar det inte där, det hela utvecklas till en ideologi - "turismen" - och upprättandet av ett slags fristat där förrymda turistbussar står uppställda i ett ökenläger inför den stora slutstriden med resebyråerna. Och Kung Alkohol slår till igen!, om mannen som vaknar upp en morgon och till sin förvåning får konstatera att alla, säger alla, andra människor är fullkomligt aspackade. Men när han försöker anpassa sig efter omständigheterna går det inte heller så bra. Och så förstås den underbara Den stora festen.

Andra liknande pärlor är ju den där infernoliknande skildringen som jag tror heter bara Rulltrappan - ett antal människor befinner sig i en nedåtgående rulltrappa utan synlig början eller slut, och får under evigt gräl och grubbel försöka bestämma sig om de bör kämpa sig uppåt under ständigt slit, och vilken "taktik" som i så fall är den mest effektiva - eller bara sätta sig och följa med neråt. En lysande bild, fast jag vet inte riktigt för vad. Den finns i Propaganda och på svenska även i någon av Allt för konsten-volymerna från Optimal.

Måste bara få uttrycka min beundran för den serien. Hade Blitz Tours för länge sedan - borta nu - men den är ju en av de bästa serierna ever. Två trötta typer är precis lika bra.

Nielsens serier gick väl först på svenska i Epix eller Pox på 90-talet om jag inte minns fel.
Citera
2015-03-12, 12:40
Medlem
mrtowlies avatar
Här kommer en rejäl jävla bump. Någon som vet om denna brilianta serie går att få tag på?
Citera
2015-05-23, 23:53
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Här kommer en rejäl jävla bump. Någon som vet om denna brilianta serie går att få tag på?

Tronsmo i Oslo kanskje? http://www.tronsmo.no/
Citera
2015-05-24, 13:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Bara jag tänker på "Hold brillan" så börjar jag asgarva.
Samma här, håll brillan är en av de absolut roligaste karaktärerna någonsin.
Citera
2016-03-04, 04:44
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
http://www.kartago.se/bocker/homo-norvegicus/
Det fanns ju flera Håll Brillan-serier iofs, ingen aning om det här är en "complete editions"-bibel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in