Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det innehåller ju om inte annat flera exempel på Nielsens förmåga att hitta på lysande skruvade idéer och inte bara ägna sig åt "vardagsrealism". Titelhistorien om de stackars hunsade turisterna på gruppresa som en dag gör uppror mot sin tidseffektive reseledare, kapar turistbussen och själva tar över reseledandet. Men självklart stannar det inte där, det hela utvecklas till en ideologi - "turismen" - och upprättandet av ett slags fristat där förrymda turistbussar står uppställda i ett ökenläger inför den stora slutstriden med resebyråerna.
Och Kung Alkohol slår till igen!, om mannen som vaknar upp en morgon och till sin förvåning får konstatera att alla, säger alla, andra människor är fullkomligt aspackade. Men när han försöker anpassa sig efter omständigheterna går det inte heller så bra.
Och så förstås den underbara
Den stora festen.
Andra liknande pärlor är ju den där infernoliknande skildringen som jag tror heter bara
Rulltrappan - ett antal människor befinner sig i en nedåtgående rulltrappa utan synlig början eller slut, och får under evigt gräl och grubbel försöka bestämma sig om de bör kämpa sig uppåt under ständigt slit, och vilken "taktik" som i så fall är den mest effektiva - eller bara sätta sig och följa med neråt. En lysande bild, fast jag vet inte riktigt för vad. Den finns i
Propaganda och på svenska även i någon av
Allt för konsten-volymerna från Optimal.
Måste bara få uttrycka min beundran för den serien. Hade
Blitz Tours för länge sedan - borta nu - men den är ju en av de bästa serierna ever.
Två trötta typer är precis lika bra.
Nielsens serier gick väl först på svenska i Epix eller Pox på 90-talet om jag inte minns fel.