2024-08-31, 10:16
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFloppaFlipper
ST sljer San-Pedro kaktusar, r det ngon som vet hur mycket som "krvs"? Och om de ens r lmpade fr komsumption. Allts de som sljs. De skriver att de r 25-29cm styck. Rcker en? Eller mste man ta tv tre eller fler?

Tveksamt om en i den storleken rcker. Kolla p Zam istllet. De sljer betydligt strre (50-60 cm) fr ett bttre pris.
Citera
2024-10-04, 21:21
Medlem
Jag har en kaktus p 40 cm och r rtt stor. Brukar det rcka?

Tnker att jag skr av o lmnar 3-4 cm kvar att vxa?
Varfr kasserar man pulpen? Innehller den inte meskalin?

Har aldrig testat men ordnat en stooor kaktus fr att testa. Tnker att testa gra te/ brygd
Citera
2024-10-05, 14:48
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celias
Jag har en kaktus p 40 cm och r rtt stor. Brukar det rcka?

Tnker att jag skr av o lmnar 3-4 cm kvar att vxa?
Varfr kasserar man pulpen? Innehller den inte meskalin?

Har aldrig testat men ordnat en stooor kaktus fr att testa. Tnker att testa gra te/ brygd

Pulpan innehller meskalin, men ganska lite. Det r ocks den som gr att man kan m riktigt illa. De flesta tycker inte att den lilla mngden meskalin r vrt illamendet och slnger bort den. Fila din kaktus och ta bort s mycket vitt fruktktt du kan.
Citera
2024-12-26, 14:36
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFloppaFlipper
ST sljer San-Pedro kaktusar, r det ngon som vet hur mycket som "krvs"? Och om de ens r lmpade fr komsumption. Allts de som sljs. De skriver att de r 25-29cm styck. Rcker en? Eller mste man ta tv tre eller fler?
30 cm brukar angers som en lagom start fr nybrjare..
De tar ganska mycket betalt, fr en snlt tilltagen kaktus.

Var har de importerat kaktusen ifrn? I USA r ltt att kpa PC-varianten som r verkningsls vid 60 cm. PC liknar bridgesii och pachanoii.
Citera
2024-12-26, 14:43
Medlem
semizones avatar
Konstnren och poeten Henri Michaux med mera anvnde Meskalin nr han utfrde sina mlningar. Fick det i sm doser av en lkare. ven i sina texter. Han utforskade det undermedvetna. Hade ocks nra kontakt med indianer i Sydamerika. Dr han fick kontakt med drogen.
Citera
2024-12-27, 03:10
Medlem
DrComforts avatar
Sgs att man kan bli jvligt illamende av meskalin. Srskilt om ens hjrta inte r rent, enligt indianerna. Stmmer det? M pyton i flera timmar samtidigt som man far omkring i hyperrymden lter inte som ngon hjdare.
Citera
2024-12-27, 03:17
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
Konstnren och poeten Henri Michaux med mera anvnde Meskalin nr han utfrde sina mlningar. Fick det i sm doser av en lkare. ven i sina texter. Han utforskade det undermedvetna. Hade ocks nra kontakt med indianer i Sydamerika. Dr han fick kontakt med drogen.

Den gamla goda tiden nr Meskalin var king ver svamp och LSD inte fanns och man kunde g till doktorn och f pulver om man inte ville trycka i sig halvt verkningslsa FB-dassar till kaktusar fr en stunds ksjuka till tripp.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-27 kl. 03:20.
Citera
2024-12-30, 20:03
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
I USA r ltt att kpa PC-varianten som r verkningsls vid 60 cm. PC liknar bridgesii och pachanoii.

Har du lust att utveckla? Menar du att de innehller s lite meskalin att inte ens 60 cm rcker, eller att kaktusarna r mer potenta nr de r mindre och att mngden meskalin blir mindre per "lngdenhet" nr de blir lngre?
Citera
2024-12-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Har du lust att utveckla? Menar du att de innehller s lite meskalin att inte ens 60 cm rcker, eller att kaktusarna r mer potenta nr de r mindre och att mngden meskalin blir mindre per "lngdenhet" nr de blir lngre?

Sen det med lngd, pratar man 5cm diameter eller 25cm diameter?

Tror skrare utg frn volym/vikt. Tror torkad vikt r det som r vanligast, och att ldre exemplar r potentare n nr samma kaktus var yngre.
Citera
2025-01-09, 12:29
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Det finns hur mycket info som helst om PC varianten, Predominant Clone, i USA om du googlar.
Den r vanligast dr och ges bort gratis. Den r overksam ven vid 60 cm lngd.

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Sen det med lngd, pratar man 5cm diameter eller 25cm diameter?

Tror skrare utg frn volym/vikt. Tror torkad vikt r det som r vanligast, och att ldre exemplar r potentare n nr samma kaktus var yngre.
Ingen som odlar egen kaktus torkar den.

Alla de vanliga Trichocereus arterna som anvnds r smala, alla tre pashanoi, peruvianus och bridgesii/scopulicola.
De blir sllan bredare n 10 cm, i kruka nnu smalare.

Trichocereus terscheckii blir tjockare, men den vxer s fruktansvrt lngsamt att den inte r populr.

P senare r har terschechii (och validus) korsats med de smala snabbvxande sorterna och vissa av hybriderna r lite kraftigare och vxer snabbare.
S...I framtiden kanske vikt r bttre n lngd.

Vlj en kaktus stickling frn en poppulr klon, s r sannolikheten stor att f en aktiv kaktrus.

Sr man frn fr r korsningar mellan de populra klonerna bst, men har man otur r den kaktus man odlat frn fr svag, ven om alla dess "syskon" r starka.

Fr-odlade kaktusar r individer, som syskon. Vissa har mer mescalin n frldrarna, andra mindre.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2025-01-09 kl. 12:34.
Citera
2025-01-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Det finns hur mycket info som helst om PC varianten, Predominant Clone, i USA om du googlar.
Den r vanligast dr och ges bort gratis. Den r overksam ven vid 60 cm lngd.

Ingen som odlar egen kaktus torkar den.

Alla de vanliga Trichocereus arterna som anvnds r smala, alla tre pashanoi, peruvianus och bridgesii/scopulicola.
De blir sllan bredare n 10 cm, i kruka nnu smalare.

Trichocereus terscheckii blir tjockare, men den vxer s fruktansvrt lngsamt att den inte r populr.

P senare r har terschechii (och validus) korsats med de smala snabbvxande sorterna och vissa av hybriderna r lite kraftigare och vxer snabbare.
S...I framtiden kanske vikt r bttre n lngd.

Vlj en kaktus stickling frn en poppulr klon, s r sannolikheten stor att f en aktiv kaktrus.

Sr man frn fr r korsningar mellan de populra klonerna bst, men har man otur r den kaktus man odlat frn fr svag, ven om alla dess "syskon" r starka.

Fr-odlade kaktusar r individer, som syskon. Vissa har mer mescalin n frldrarna, andra mindre.

Tack fr upplysning.

Jag har ett gng peruvian, i kruka s klart, de grvsta mtte jag nu till 8cm i diameter, tycker mig sett mycket grvre p bilder i det vilda, men sker jag p bilder r det dligt med objekt att jmfra med fr faktiska mtt s fr anta att du har rtt.

Jag vet att det ofta sljs torkat, och ofta lst doseringar baserat p torkad vikt, sjlv har jag torkat (filat och fint) istllet fr att slnga nr det blivit fr mnga/tippat/fula exemplar. Jag r ganska sker p att de inte tappar potens p att torkas, men jag kanske r ganska ensam om att torka frutom frsljare.

Vet inte om potenta, jag har stt frn och tror det r 7 olika frn alla bygger p, lite oskert, haft de lnge och gett bort och slngt mnga. Tnker att jag mixar alla om jag vl testar nn gng.

Du kanske har svar, stllt frgan i odlingstrden utan svar, finns det verkligen ngon pong att ta bort taggarna, (och ven "skinnet") om man nd kokar och silar? Det r ju mycket jobb, och skinnet ska ju ocks vara potent.
Senast redigerad av hodde 2025-01-10 kl. 01:39.
Citera
2025-03-30, 19:35
Medlem
BigFloppaFlippers avatar
Kan ngon ge rd p stt att konsumera kaktusen om man inte vill gra te p det? Jag tnker spontant att frska skra upp den i skivor och torka den i ugn och sedan ta de torkade skivorna/mindre bitar kan vara lttast om man anvnder ngot som motverkar smaken som chaser. Har ngon ngra bra tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in