Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Den svenska freningen Humanisterna r frmst en religionskritik frening.
I andra lnder har man t.ex. kristen humanism, s ngot motsatsfrhllande behver inte rda.
Nej, men i Sverige gr det det. Som troende protestant sedan 14 r (bara sdr faktiskt, innan var jag absolut knappt agnostiker) lirar jag ibland med pstendet grna till sderhipsterbekanta av manligt kn att "jag r inte feminist, r ni?"
De blir helt frstrda. Hur kan man bo i Stockholm (jag bor inte i innerstan och definitivt inte p Sder, men nd) som kvinna och INTE vara feminist. Skggkillarna jag snackar med r ju fullblodsfeminister. Sger de.
Och d drar jag harangen om att alla mnniskor r lika mycket vrda (allts ven mn), varp de rynkar p gonbryna och betvivlar sanningshalten i att de, med skgg och surdeg, verkligen r lika mycket vrda som deras, ska vi kalla dem, dominanta kvinnliga sambos.
De fr f-n inte ihop det.
Sen avslutar jag med att jo, jag r humanist. Och d flinar de intvnt och sger att humanister, det r ju motsatsen till de troende. Som Bjrn Ulvaeus t ex.
Varp jag sger att ok, kristen humanist, d.
Men d har de redan vnt p stegen och gtt hem fr att skta surdegen, skggoljan och hmta lilla Kim och Ronnie p dagis.