• 1
  • 2
2010-08-15, 15:30
Medlem
Zigzagzoes avatar
Humanism i typ Kina & humanism i sverige r helt olika.
Citera
2016-07-01, 10:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vad menar Said att humanism r? Jag har brjat lsa hans beryktade bok 'Orientalism' och mste sga att den ser ut att mest vara bullshit. Men ngon kanske kan tolka.

"I have called what I try to do "humanism," a word I continue to use stubbornly despite the scornful dismissal of the term by sophisticated post-modern critics. By humanism I mean first of all attempting to dissolve Blake's mind-forg'd manacles so as to be able to use one's mind historically and rationally for the purposes of reflective understanding and genuine disclosure."
Citera
2016-07-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Det r snarare s att jag vet att det finns humanister i alla partier frutom Kd. Hur det str till med dem vet jag inte, och drfr vill jag inte uttala mig om det. Det skulle visserligen frvna mig om ngon som sitter i riksdagen fr kristdemokraterna tycker att humanisternas (nu talar jag om den svenska freningen Humanisterna) ider stmmer vl verens med deras egna, men sker r jag s klart inte. Spontant knns det dock som att de tv vertygelserna r svra att kombinera.

Den svenska freningen Humanisterna r frmst en religionskritik frening.

I andra lnder har man t.ex. kristen humanism, s ngot motsatsfrhllande behver inte rda.
Citera
2016-07-02, 10:40
Medlem
Jag kan tycka att om man sger att humanism handlar om mnniskan, som ovan nmnts, s hamnar man ganska rtt.

1. Humaniora handlar om snt som finns i vrt inre, till skillnad frn naturvetenskapen som tittar p vrlden utanfr(dr vi i och fr sig r med)

2. Att man r Human brukar ju betyda ungefr att man bryr sig om hur andra mnniskor tnker och har det, man stter mnniskan i fokus. Intressant r att det kanske r viktigare med sjuka sjlar n med sjuka slar.(Provocerar lite)

3. Att vnstermnniskor, dvs mnniskor av "bttre bakgrund" som skms lite fr de pengar de inte frtjnat, hittar p ngon slags "humanitet", dvs gr sig en vrldsbild av de "sm som det r synd om" kan ju mycket vl sgas vara ngon form av fokus p mnniskan, lt vara att de flesta av oss som kommer frn arbetande bakgrund har lite svrt att knna sympati fr ett sdant synstt. De som verkligen haft det tufft och hanterar det, har humanismen lite mer praktiskt klar fr sig, n den esoteriska bild 68'orna och deras nu aktiva barn har drmt ihop.

4. Liberalisterna sger sig stta "Individen i fokus", skulle ju kunna uppfattas humant, men det r i praktiken endast den mnniska som ftts till att bli egen fretagare, och det r bara de ytterst f av dessa som lyckas som fr ngot av det gttiga fr personen sig till livs. De andra fr skylla sig sjlva, att de ftts till arbete och kan gott slita.

5. Faktum r att religionerna hamnar bttre, i ngon mening, n de mer politiska ismerna, de fokuserar ju verkligen p individerna, och hur de skall n ngon slags bra situation. Vad det sedan bygger p och hur det frverkligas r en annan historia...

6. De som nu verkligen hamnar rtt r vl personer som i sitt vrv verkligen vill fokusera p mnniskor. Lkare och sjukvrdsfolk. Och n mer kanske de som fokuserar p psykologi, mindfulness eller liknande, och frsker gra det p ett s "vetenskapligt" stt som mjligt. Hayes, sa Nilsonne, Anna Kver och Russ Harris r mnniskor som har min djupaste respekt, och som verkligen fngar det goda i vad som handlar om mnniskan.

7. Att det krvs stor kunskap om vrlden och hur man driver och realiserar ett vl fungerande samhlle, att det r sdant som krvs fr att mjliggra ett bra grogrund fr mnniskorna att leva sina liv, det stmmer givetvis, det ocks.
Senast redigerad av Kokoluring 2016-07-02 kl. 10:42.
Citera
2016-07-07, 18:50
Medlem
Renssansens humanism frvxlas ofta med sekulr humanism. Den frsta har ingen speciell status till religisa strmningar.

Renssansens och humanism uppstod under samma period. Tack vare gynnsamma frhllanden exploderade befolkningen och matproduktionen. Detta ledde till att mnniskorna fick mer fritid och kunde gna sig t intellektuella verksamheter. I samma veva frmedlades antika texter, Gutenbergs tryckpress med lstagbara bokstver introducerades och upptckten av den nya vrlden. Allt bidrog med att helt revidera vrlden och den kunskap man besatt. Ur detta vxte en framtidsoptimism fram samtidigt som man tergick till de grekisk-romerska idealen.

Det kanske blev OT, men tidig humanism hnger samman med renssansen, som hnger samman med ovanstende hndelser. Renssans betyder just pnyttfdelse. En pnyttfdelse av antiken. Det r ocks under denna tid som "The dark ages" introducerades. Skolastiken ersattes med den grekisk-romerska bildningen.
Citera
2017-01-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den svenska freningen Humanisterna r frmst en religionskritik frening.

I andra lnder har man t.ex. kristen humanism, s ngot motsatsfrhllande behver inte rda.

Nej, men i Sverige gr det det. Som troende protestant sedan 14 r (bara sdr faktiskt, innan var jag absolut knappt agnostiker) lirar jag ibland med pstendet grna till sderhipsterbekanta av manligt kn att "jag r inte feminist, r ni?"

De blir helt frstrda. Hur kan man bo i Stockholm (jag bor inte i innerstan och definitivt inte p Sder, men nd) som kvinna och INTE vara feminist. Skggkillarna jag snackar med r ju fullblodsfeminister. Sger de.
Och d drar jag harangen om att alla mnniskor r lika mycket vrda (allts ven mn), varp de rynkar p gonbryna och betvivlar sanningshalten i att de, med skgg och surdeg, verkligen r lika mycket vrda som deras, ska vi kalla dem, dominanta kvinnliga sambos.
De fr f-n inte ihop det.

Sen avslutar jag med att jo, jag r humanist. Och d flinar de intvnt och sger att humanister, det r ju motsatsen till de troende. Som Bjrn Ulvaeus t ex.
Varp jag sger att ok, kristen humanist, d.
Men d har de redan vnt p stegen och gtt hem fr att skta surdegen, skggoljan och hmta lilla Kim och Ronnie p dagis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in