2007-03-12, 18:34
Medlem
lurifaxxs avatar
Jag satte in en DVD+R-skiva för bränning. Märkte att det var lite segare än vanligt men trodde inte att det var något speciellt. Märkte sedan att skivan inte drogs in av läsaren så jag pushade in den tills den gick in. Då kände datorn inte igen att det var en skiva, så jag försökte mata ut den. Det gick inte heller utan datorn surrade som den brukar göra när en skiva matas ut, men sen lät det som läsaren dog och skivan "matades in" igen. Då blev den läslig och sen dess har skivan inte gått att ut. Varje gång har det blivit som det står ovan. Jag har ringt Apple Support och testat alla tips de gav mig men de verkar inte vara så uppdaterade på troubleshooting. Jag har en MacBook av senaste modell (bifogar länk med specifikationer) och behöver använda datorn dagligen för arbetet. Hjälp!

Länken: http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

MVH lurifaxx!
Citera
2007-03-12, 19:13
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurifaxx
Jag satte in en DVD+R-skiva för bränning. Märkte att det var lite segare än vanligt men trodde inte att det var något speciellt. Märkte sedan att skivan inte drogs in av läsaren så jag pushade in den tills den gick in. Då kände datorn inte igen att det var en skiva, så jag försökte mata ut den. Det gick inte heller utan datorn surrade som den brukar göra när en skiva matas ut, men sen lät det som läsaren dog och skivan "matades in" igen. Då blev den läslig och sen dess har skivan inte gått att ut. Varje gång har det blivit som det står ovan. Jag har ringt Apple Support och testat alla tips de gav mig men de verkar inte vara så uppdaterade på troubleshooting. Jag har en MacBook av senaste modell (bifogar länk med specifikationer) och behöver använda datorn dagligen för arbetet. Hjälp!

Länken: http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

MVH lurifaxx!

Hejsan

Testa: MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, iBook G4: Troubleshooting the slot load disc drive

Är inte så mycket mer man kan göra, eftersom inte MB har Open Firmware, så går det inte att köra eject cd osv.

Går den fortfarande inte ut, så får du nästan ta in den till en AASP.
Citera
2007-03-12, 22:23
Medlem
lurifaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hejsan

Testa: MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, iBook G4: Troubleshooting the slot load disc drive

Är inte så mycket mer man kan göra, eftersom inte MB har Open Firmware, så går det inte att köra eject cd osv.

Går den fortfarande inte ut, så får du nästan ta in den till en AASP.

Jag kollade igenom den länkade sidan och la märke till att just min dator inte nämns i texten; alltså funkar inte något av tipsen på min dator. Men tack i alla fall!

Fler tips, någon?
Citera
2007-03-12, 22:51
Medlem
systems avatar
Omstart med eject-knappen nedtryckt under uppstart?
Citera
2007-03-12, 23:09
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Prova att starta om datorn och tryck på Eject-knappen på tangentbordet vid uppstarten.
Fungerar inte det:
Förut fanns det alltid ett litet hål i diskett och CD-läsarna, en dryg millimeter stort. Ta ett gem, gärna modell större, räta ut några centimeter av gemet och tryck bestämt, men försiktigt in i det hålet. Cd-läsaren skall då öppna sig och "trayen" skjutas ut så du kan ta bort skivan.
Citera
2007-03-13, 09:57
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurifaxx
Jag kollade igenom den länkade sidan och la märke till att just min dator inte nämns i texten; alltså funkar inte något av tipsen på min dator. Men tack i alla fall!

Fler tips, någon?

Det är generella tips i länken jag tipsade, så jo.. de gäller för din dator med.

The drive doesn't eject discs

1. If the drive ejects discs slowly or appears to be struggling, insert and eject a disc several times.
2. If the drive does not eject discs, press the F12 key or, on original PowerBook G4 computers, the manual eject button located on the side of the slot. Holding down the trackpad button during startup should also eject a disc.
3. Reset the parameter RAM (PRAM) and/or the Power Manager (PMU).
4. If the disc still does not eject, contact Apple to arrange for service.

Jag jobbar för Apple, så jag tror mig veta vad man kan göra med stuck disks.
Citera
2007-03-13, 10:23
Medlem
StyleWarss avatar
Ok, nu kommer säkert ^Eaz få värsta skrattanfallet/hjärtinfarkt:

Jag fick ett visitkort på en såndär fyrkantig CD-ROM som jag, glad i hågen stoppade in i min slot-loading iMac Dalmatian (det var ett par år sedan).

Den ville inte komma ut nåt mer, men den var läsbar!

Nu behövde jag dock driven och hade inte den månad som burken kan fastna på AASP.
Då fäste jag dubbelhäftande fästkuddar på en annan skiva och stoppade in till hälften i sloten. Dom fäste direkt på skivan därinne, varpå jag "lyfte" ut den från spindeln samtidigt som jag tryckte eject. Funkade skitbra!

Trådskaparen kan göra vad han vill med den här informationen, det kanske inte är så tillrådligt att utsätta en sproitans MBP för samma behandling...
Citera
2007-03-13, 13:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Ok, nu kommer säkert ^Eaz få värsta skrattanfallet/hjärtinfarkt:

Jag fick ett visitkort på en såndär fyrkantig CD-ROM som jag, glad i hågen stoppade in i min slot-loading iMac Dalmatian (det var ett par år sedan).

Den ville inte komma ut nåt mer, men den var läsbar!

Nu behövde jag dock driven och hade inte den månad som burken kan fastna på AASP.
Då fäste jag dubbelhäftande fästkuddar på en annan skiva och stoppade in till hälften i sloten. Dom fäste direkt på skivan därinne, varpå jag "lyfte" ut den från spindeln samtidigt som jag tryckte eject. Funkade skitbra!

Trådskaparen kan göra vad han vill med den här informationen, det kanske inte är så tillrådligt att utsätta en sproitans MBP för samma behandling...

Haha, brilliant.

De där special tillverkade CD Visitkorten har dödat många optiska läsare.

Måste säga att din lösning hör till de bättre jag hört. Speciellt då en AASP nog hade sagt att det är Accidental Damage och därför inte heller täckt av garanti.
Citera
2007-03-20, 00:38
Medlem
Mackells avatar
Om CD:n i MacBook är likadan som i MacBookPro finns här ett tips
http://www.macworld.co.uk/procreativ...m?newsid=17399
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem