• 3
  • 4
2007-03-15, 20:36
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hee hee...nej d, jag dissar ingen, och att vilja vara stoisk vet jag nog inte, det r nog ganska svrt att skdespela, antingen r man sdan eller inte, tror jag.

Om vi sger s hr d, Steven Segal r ingen stoisk typ, han r en torris, eller? D har vi exempel p vad en falsk "stoisk" person r, eller? Men det r visst svrare nr det kommer till konkreta exempel p riktiga, levande stoiska mnniskor. Pierce Brosnan r vl lite stoisk av sig eller? Jag tycker d inte att Daniel Craig r en sdan, han tillhr nog mer kategorin "torris", eller vad sger du?

Det r ju skitsvrt med skdisar, fr det blir att man blandar ihop dem med karaktrerna de spelar. Segal spelar ju jvligt stela karaktrer och drmed blir han vl nt ihopkok av dessa. Men uppenbarligen r det faktiskt lite svrt att srskilja dem frn torrisarna. Eller stoiska personer kanske r trkiga, kanske (eller s r det nog) r det jag som romantiserar dem rtt mkt ocks Men alla dem du nmner har nog snna drag. Sen r det ju jvligt svrt att placera folk i kategorier p det sttet, det handlar vl snarare om nn sorts skala dr man r mer eller mindre stoisk - inte aningen eller. Men jag tnker lite att det r en person som kan verka trkig, men som egentligen har en massa bde roligt och intressant under den dr ytan. Att upptcka och dela snt knns liksom mer vrt n ngon som flker ut sig fr vem som helst om vad som helst. Hmm...romantisera var det hehe.
Citera
2007-03-16, 04:54
Medlem
El Zorros avatar
Jag fr nog hlla med Anteaus om att du verkar ha en konstig definition av stoisk och att nmna en massa skdisar som exempel frefaller konstigt d de med all skerhet r helt annorlunda utanfr sina roller. Du tror vl inte att Steven Seagal beter sig p det viset utanfr bioduken eller att Clint Eastwood verkligen r som i en spagettivstern.

Mnniskor som inte kan fra ett socialt samtal skulle jag i vilket fall som helst inte kalla fr stoiska utan jag skulle snarare anvnda ordet osociala. Och de r inga som ngon direkt fredrar att umgs med.
Citera
2007-03-16, 12:49
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Mnniskor som inte kan fra ett socialt samtal skulle jag i vilket fall som helst inte kalla fr stoiska utan jag skulle snarare anvnda ordet osociala. Och de r inga som ngon direkt fredrar att umgs med.
Fr vrigt heter det "asocial".
Citera
2007-03-16, 12:51
Medlem
El Zorros avatar
Citat:

Ok, tack. Ngot mer att tillgga eller det var bara det?

edit: Vid nrmare eftertanke och kontroll med MS Words orlista s r jag tmligen sker p att bda orden existerar. Men tack nd.
Citera
2007-03-16, 13:02
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Ok, tack. Ngot mer att tillgga eller det var bara det?
N, inte mer n att du inte svarat p hur du upplever detta, men du kanske inte har ngon sikt alls?
Citera
2007-03-16, 13:18
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
N, inte mer n att du inte svarat p hur du upplever detta, men du kanske inte har ngon sikt alls?

Jo, jag skrev min sikt i sista meningen i mitt frsta inlgg:

"Och de r inga som ngon direkt fredrar att umgs med."

Som sagt var jag finner dem trkiga och jag r inte direkt den som engagerar mig fr att skapa en relation med en mnniska som jag finner trist och trkig s jag hade nog helt enkelt ignorerat personen. Pallar inte med mnniskor som man mste dra saker ur och snack om vder och jobb r roligt i kanske fem minuter.
Citera
2010-05-01, 22:44
Medlem
Inte fr att jag ngonsin trffat ngon som jag upplevt som stoisk, utver att jag sjlv brukar frska hlla mig med ett sdant stt. Men jag uppskattar det, jag gillar folk som hller p sin vrdighet och inte beter sig som lsslppta *insert frolmpning*.
Skulle dock tro att min omgivning missuppfattar mina frsk till stoiskhet och ser det som att jag r mrklig bara.

*Tokigt vad hr blev bumpat, blast from the past yo
Senast redigerad av Baba-Jaga 2010-05-01 kl. 22:49.
Citera
2010-05-02, 18:47
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
"Asocial" r en synonym till "osocial", dock innefattar asocial ven anti-social, allts en ofrmga/vgran att inrtta sig efter samhllets normer.

Varfr frsker du spela besserwisser nr du uppenbarligen inte vet vad du pratar om, och varfr ska du tvunget slnga in en palm face-smiley?

-

Tror att jag skulle kunna passa in p ts definition av stoisk, iallafall till en viss del. Jag r i mnga sammanhang ganska trkig och stel, undviker att g p fester och pratar sllan med sdana jag ej knner samhrighet med, annat n fr att vara artig. Jag talar sllan om personliga saker och undviker i allmnhet att knyta vnskapsband.
Det mrks p vissa att de blir smtt besvrade av att umgs med mig. Fr det mesta gr jag mitt bsta fr att hlla igng och utveckla vra samtal, men ifall vra olikheter r fr stora vljer jag att bli tyst efter standardfraserna.
Har ett ftal bra vnner, knner sllan behov av att skaffa fler.

Sjlv gillar jag liknande personer, bara de har intressen liknande mina egna och vgar/kan framfra sina sikter och tankar. De behver inte ndvndigtvis vara underhllande eller sociala hela tiden.

Lter frmodligen som en riktigt torr jvel, men jag ser verkligen inte charmen med underhllningsbaserade frhllanden.
Citera
2010-05-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Jag funderar mest ver om du inte har missuppfattat begreppet "stoisk". Visst kan det beskrivas som "stelt" och "stenansikte" men stoicimen som sdan har ju vldigt lite med att inte vara personlig och att bara prata "vder" att gra.

En person som beskrivs som "stoisk" i sitt beteende r ju som oftast en person som har ett inre lugn, en person som lter vldigt lite av det yttre pverka det egna beteendet, en person som inte rkar i panik och verregerar.

"stoicismen" som filosofi gr ju sedan i stort sett ut p samma sak - man anser att frnuftet ska styra och att man inte ska frng det logiska. Dagens pragmatiker kan nog hrldas till soticismen ven om "pragmatism" inte direkt kallas fr en filosofi.

Jag skulle mer tippa p att den sorts mnniskor som du frsker beskriva genom att anvnda dig av begreppet "stoisk" r dem som enligt Jungs begreppsbeskrivning av en mnniskas psykologiska personlighetskaraktr r en INTj (eller mjligtvis INTp) och dessa r i mina gon inte s vrst ltta att interagera med, men nr man vl kommer innanfr skalet s r de inte s dumma att ha att gra med precis. Fascinerande nog s finner man de flesta med diagnosen Aspergers i dessa tv grupper.

Anyway - en mnniska som inte gr att lsa som en ppen bok och som inte bara vrker ur sig allt ur det egna personliga livet som ett rinnande vatten finner jag bra mycket mer intressant n en som man kan kartlgga p fem rda, och det tyvrr oftast enbart genom en endaste blick p det yttre.

Stmmer vldigt bra in p mig. Jag r otroligt social nr jag vl vill vara det. Jag kan inte vara falsk eller medspelande nr det frvntas av mig, jag styrs av betydligt djupare egenskaper. Jag kan vara vrldens centrum om jag knner fr det, men kanske finns det ngot som gr att jag inte knner fr det. Jag r kejsaren som styr vrlden men nd inte. Vill vara i centrum men inte alltid, jag vill ge andra plats som frtjnar det eller jag vill lyfta fram.

Ja, jag r komplex som fan men en vn fr livet om man behandlar mig p rtt stt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in