2007-03-14, 09:26
Medlem
Beror helt p vilket stt personen r "stoisk".

Nstan alla mnniskor drar p sig vissa roller och beteenden nr man knner sig ny och/eller obekvm i en situation. Fr vissa innebr det svrigheter av slappna av och fr drfr ett stelt yttre i sociala situationer. Sdana personer kan ofta vara svra att komma nra. Nr man dremot knackar lite p skalet och lr knna dom s ppnas ofta en ny vrld. Det r ofta en vldig massa som ligger och bubblar innanfr skalet och det kan bli som en personlighetsfrndring. Sdana personer r ofta annorlunda och intressanta, ven om dom inte r dom mest spontant sociala.

Vrre r det om det stela/serisa/torra beteendet personens naturliga stt att vara p. Trtta mnniskor utan leenden, energi eller intressen utver vardagliga plikter...

Men samtidigt r det vldigt subjektivt. Den som r intressant fr en person r ofta trist och stel fr en annan.
Citera
2007-03-14, 18:31
Medlem
Beror p, vissa "stoiska" personer kan ju verka mer mystiska och tilldragna n motsatsen d man vanligtvis fr reda p allt? Beror p, frn person till person..

:)
Citera
2007-03-14, 18:52
Medlem
straycats avatar
Med lite sprit brukar det g till sig! Tycker att dom "stela" p tex. firmafester
blir rena helvetet att umgs med. Samband ?
Citera
2007-03-14, 19:40
Medlem
freyas avatar
Jag tycker inte stoisk r detsamma som att vara stiff, trkig och tntig, utan istllet ngon som utstrlar vrdighet, styrka, lugn, mognad och sjlvdisciplin. Typ motsatsen till "dokuspsideal" och hysterisk sjlvhvdelse. Och ja, det r oerhrt attraktivt - under frutsttning att det r just en utstrlning, inte en person som r humorbefriad, pretto, stel eler nt snt.

Edit: ett stavfel smg sig in.
Citera
2007-03-14, 19:55
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Jag tycker inte stoisk r detsamma som att vara stiff, trkig och tntig, utan istllet ngon som utstrlar vrdighet, styrka, lugn, mognad och sjlvdisciplin. Typ motsatsen till "dokuspsideal" och hysterisk sjlvhvdelse. Och ja, det r oerhrt atraktivt - under frutsttning att det r just en utstrlning, inte en person som r humorbefriad, pretto, stel eler nt snt.
Hur skulle du, konkret, definera det? Kan du ge exempel p ngon hyfsad knd person som ger ett "stoiskt" intryck p det stt som du menar?
Citera
2007-03-14, 20:09
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hur skulle du, konkret, definera det? Kan du ge exempel p ngon hyfsad knd person som ger ett "stoiskt" intryck p det stt som du menar?

Riktigt svrt allts, kan inte komma p ngon alls Men det skulle vara som ngon slags nutida Maximus i Gladiator (men betydligt mindre sorgesam och problemtyngd).
Citera
2007-03-14, 20:15
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Claes Elfsberg?
Citera
2007-03-14, 20:28
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Claes Elfsberg?

Men euh! Ok, jag omformulerar mig; oerhrt attraktivt under frutsttning att personen r snygg och inte en cklig gubbjvel p 50+.
Citera
2007-03-14, 20:33
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Men euh! Ok, jag omformulerar mig; oerhrt attraktivt under frutsttning att personen r snygg och inte en cklig gubbjvel p 50+.

Kunde inte lta bli.
Citera
2007-03-14, 20:37
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:

Fast han kanske var ett dligt exempel frn brjan, han r bara "stel" i rutan, fr nr han svnger frbi Malmskillnadsgatan s frvandlas han till ngonting helt annat.
Citera
2007-03-14, 20:48
Medlem
Cruella de Vils avatar
Mnniskor som r s bjuder ju inte p sig sjlva p ngot stt s jag brukar trttna efter ett tag. Verkar som att de inte ens frsker anstrnga sig fr att fra samtalet vidare och vara trevliga.. r ungefr som att samtala med en vgg av stl

edit: givetvis r det okej att prata om formella saker som jobb, vder och annat men att stndigt prata om sdant blir trkigt. Inte sagt att man behver bertta precis allting om sig sjlv men bjuda lite p sig och tillfra samtalet ngt kan man iaf gra. Om man inte kan bemda sig om att ha trevligt kan man lika grna sitta hemma och prata med sig sjlv!
Citera
2007-03-14, 20:52
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Mnniskor som r s bjuder ju inte p sig sjlva p ngot stt s jag brukar trttna efter ett tag. Verkar som att de inte ens frsker anstrnga sig fr att fra samtalet vidare och vara trevliga.. r ungefr som att samtala med en vgg av stl
Hller med. Om dom r blyga men nd verkar intresserade av att prata, s r det vl okay, men om dom r dryga nr man sjlv frsker vara trevlig, s blir jag skitfrbannad och gr drifrn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in