• 1
  • 2
2007-03-20, 12:14
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elisabethcaine
Då borde du kanske också vara medveten om att Aspergers inte är en personlighetsstörning?

Knepigt. Är det hans föräldrar som berättat för dig?

Men det är en Autismspektrumstörning som hör till gruppen neuropsykiatriska störningar.. som många andra personlighetsstörningar också hör till. Och eftersom det inte finns något speciellt forum för just neuropsykiatriska störningar så postade jag det här. Använder även termen personlighetsstörningar då det är fler som känner igen den termen än den andra och skillnaden inte så fruktansvärt stor att det är värt att lägga någon vikt vid det.

Nej.. inte riktigt.. hans föräldrar träffade min kära mor på stan och hon berättade det för mig. Och hon sa då också att hans föräldrar inte ville att det skulle spridas vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Din jävla tramsmaja! Hur ska någon här kunna hjälpa dig med hur du ska bete dig mot din gode vän? Han är ju naturligtvis samma person som innan diagnosen, men du verkar i förväg ha bestämt dig för hur du kommer att reagera och relatera.
Väx upp för fan! (misstänker att du inte är så gammal du heller)

Varför denna ilska mot mig?
Visst.. ni kanske skiter i det som skrivs här, mina frågeställningar osv.. Men varför då posta i tråden?
Det är inte det jag söker med den här tråden, att få er o tycka synd om mig.
Det jag sökte var ifall någon annan kanske har haft samma problem och hur det gick..
Men som sagt så har jag inte träffat honom än och det löser sig säkert när jag väl får göra det.. men det finns absolut ingen anledning med såna här inlägg. Och min ålder har absolut ingenting med trådens ämne att göra. Så länge jag är över 18 så har du inte ett skit o säga till om. Jag får vara här exakt lika mycket som du. Okej?

MvH S_o_N
Citera
2007-03-20, 16:26
Medlem
elisabethcaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S_o_N
Men det är en Autismspektrumstörning som hör till gruppen neuropsykiatriska störningar.. som många andra personlighetsstörningar också hör till.

Autismspektrumtillstånd tillhör de neuropsykiatriska funktionshindren. Personlighetsstörningar är inte neuropsykiatriska funktionshinder. Emellertid finns en risk för att man utvecklar en samsjuklighet om man inte får hjälp tidigt i livet, till exempel i form av affektiva syndrom eller personlighetsstörning.

Citat:
Använder även termen personlighetsstörningar då det är fler som känner igen den termen än den andra och skillnaden inte så fruktansvärt stor att det är värt att lägga någon vikt vid det.

Jag hävdar att skillnaden är avsevärd, men jag vill gärna höra dina argument för att den mer eller mindre saknar betydelse.

Anyway... Du kanske skulle läsa något av Gunilla Gerland?

http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_7671217.asp
Citera
2007-03-20, 23:31
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elisabethcaine
Autismspektrumtillstånd tillhör de neuropsykiatriska funktionshindren. Personlighetsstörningar är inte neuropsykiatriska funktionshinder. Emellertid finns en risk för att man utvecklar en samsjuklighet om man inte får hjälp tidigt i livet, till exempel i form av affektiva syndrom eller personlighetsstörning.

Jag hävdar att skillnaden är avsevärd, men jag vill gärna höra dina argument för att den mer eller mindre saknar betydelse.

Anyway... Du kanske skulle läsa något av Gunilla Gerland?

http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_7671217.asp

Ja.. du har rätt... jag böjer mig
Det jag menade var iaf att folk oftare förstår begreppet personlighetstörningar än alla underrubriker och sidogenres som finns och att det var därför jag använde det ordet...

hmm... men ja.. jag ska iaf läsa det som står där på den länken.. känns som tråden har spårat ur och jag tycker lika gärna att den kan låsas

Vi hörs.. S_o_N
Citera
2007-03-21, 00:15
Medlem
elisabethcaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S_o_N
hmm... men ja.. jag ska iaf läsa det som står där på den länken.. känns som tråden har spårat ur och jag tycker lika gärna att den kan låsas

Du har PM.
Citera
2007-03-21, 19:47
Medlem
terrieterries avatar
Asperger är ju en störning som bland annat innebär att personen ifråga är mycket dålig på att avläsa subtila signaler, socialt samspel etc.... Risken är nog inte så stor att han "avslöjar" dig. Jag tycker att du målar upp en storm i ett vattenglas här. Träffa honom och se hur det utvecklar sig!

Sedan tycker jag det är märligt att du är så osäker på dig själv. Menar du verkligen att du inte skulle kunna avgöra om du är som du vill vara eller om du "gullar" med honom? Det är jag övertygad om att du kan! Och om du nu skulle gulla med honom... So what?

mvh
tt
Citera
2007-03-21, 19:58
Medlem
Som sagt handlar detta inte om någon personlighetsstörning.
Dessutom är ju personen densamme som innan diagnosen, eller hur? Varför ändra sin syn på någon bara för det?
Sedan är ju heller ingen, med någon form av diagnos, bara sin diagnos.
Enklast för dig vore ju om du såg samme människa i denne vän nu, som du gjorde innan vederbörande fick sin diagnos; man tycker ju att en diagnos borde vara mera "omstörtande" för den som får den, än vad den borde vara för omgivningen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in