2007-03-20, 13:50
Medlem
Pallemans avatar
Hej. Ber lite om urskt fr denna trd, d det finns andra trdar som tar upp ungefr samma mne, dock inga med svaren jag r ute efter.

I alla fall s ska jag infrskaffa mig en Macbook imorgon. Det r min frsta mac och mnga sger att man ska installera om OS X direkt, fr att kunna vlja bort en massa skrp som man nd inte kommer att anvnda. Men andra sger att det r lika bra att ta bort det "manuellt" istllet fr att installera om hela operativsystemet. T ex trden "Boosta upp MacBooken till max" har en massa bra tips.

Vad r mest effektivt? Vill ju ha bort s mkt skrp som mjligt

Tack p frhand!
Citera
2007-03-20, 14:03
Moderator
^Eazs avatar
Installera om nr du fr den.

Sen vljer du bort alla Print Drivare, och sprk nr du installerar.
Citera
2007-03-20, 14:17
Medlem
Pallemans avatar
Som sagt, vad r frdelen med att gra det d istllet fr att ta bort drivarna och sprken i efterhand?
Citera
2007-03-20, 14:26
Medlem
MobileFreaks avatar
Jag har installerat om OS 10.4 EN gng p 1,5 r, och det var nr jag bt till extern hrddisk.. Jag plockade bort skrivardrivrutinerna och alla ondiga sprk i efterhand p installationen som kom med datorn och tyckte det funkade utmrkt.
Citera
2007-03-20, 14:56
Medlem
Jag hade ltit den vara som den r, sen plockat bort sakerna manuellt.. Skillnaden r vl att du slipper plocka bort lika mycket om du ominstallerar direkt...
Citera
2007-03-20, 15:36
Medlem
Om du tycker det knns viktigt att trimma ner det hela, s r det vl
enklast att stoppa in skivan och installera det du vill ha, i stllet fr
att sitta och klura p vad som kan raderas eller inte.

Det allra enklaste r att bara lta det vara som det r, men den dr
subjektiva mint-knslan som bara en grundinstallation kan framkalla
r inte att frakta!
Citera
2007-03-20, 16:19
Moderator
^Eazs avatar
Speciellt d det r trdskaparens frsta Mac, inte ltt att veta var allt sparas.

En installation gr snabbt och enkelt iaf.
Citera
2007-03-20, 16:39
Medlem
Pallemans avatar
Tack fr alla svar.

Anledningen till att jag undrar om det inte r lika bra att ta bort skrpet manuellt r att jag troligtvis ska starta upp datorn och "provkra" den direkt i butiken efter kpet. Det r en timmes bilfrd hem och jag r inte s sugen p att komma hem och upptcka att det r ngot fel p den nr jag packar upp den.

S d tnkte jag att om jag nd ska gra en anvndare och s, s skulle det vara lite bttre om jag kunde "slippa" ominstallation.

Har inte riktigt bestmt mig n, ska hra med de i butiken ocks och se vad de sger.
Citera
2007-03-20, 19:31
Medlem
karykhs avatar
Hur stor prestandaskillnad mrker man egentligen om man gr det hr? Jag har haft en powerbook i snart tv r nu och har aldrig rensat ut ngra sprk eller drivrutiner.

r skillnaden spass stor att det r vrt arbetet?
Citera
2007-03-20, 20:35
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Framfr allt gr du ledigt en vldig massa plats p datorn.
Citera
2007-03-20, 20:57
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karykh
Hur stor prestandaskillnad mrker man egentligen om man gr det hr? Jag har haft en powerbook i snart tv r nu och har aldrig rensat ut ngra sprk eller drivrutiner.

r skillnaden spass stor att det r vrt arbetet?
Beror ju p hur mycket "skit" du har p datorn samt hur stor hrddisken r och hur mycket du har p den. Men oftast kan en ominstallering ge en liten "kraftboost" till datorn som gr att den framfrallt startar fortare men ven startar program fortrare. Om det sedan r vrt jobbet fr man avgra frn fall till fall.
Citera
2007-03-20, 21:04
Medlem
Saken r den att det finns otroligt mycket skit kvar fast man valt bort allt vid installation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in