2007-03-25, 22:06
Medlem
Cardiacs avatar
I mitt jobb vill jag då och då accessa ett instrument på jobbet hemifrån. Instrumentet styrs via en Sun som kör en väldigt gammal variant av Unix (typ 1998). Hursomhelst så har jag en Macbook med X11 installerad och jag vill köra ett X11 program på instrumentdatorn hemifrån. Tyvärr kan jag inte få det att funka på min Macbook, instrumentapplikationen startar men fungerar inte helt ut, alla fönster öppnas inte. Jag kan visserligen använda programmet, men vissa funktioner fungerar inte eftersom alla fönster inte öppnas.
Jag har testat på min stationära burk med hjälp av Xwin32 och Windows XP, vilket fungerar bra, likaså fungerar det att när jag kör Linux på min Windows via Vmware.
Själva inloggningsproceduren är genom att öppna ett terminalfönster, ssh -X till först en server, sen från denna server ssh -X för att komma till instrumentet där man väljer sun som remote operativsystem.
Jag har försökt köra via olika terminalprogram och att leka med inställningar, men det verkar inte fungera som jag vill. Några tips?
Citera
2007-03-26, 10:31
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Låter som att problemet kanske ligger i X? Testa att med hjälp av MacPorts installera och köra XDarwin som du får genom att installera XFree86.

Hör gärna av dig med hur det gick, skulle gärna själv vilja köra en del program från en linuxburk med ssh -X men inte riktigt orkat bråka med det.
Citera
2007-03-26, 11:06
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Låter som att problemet kanske ligger i X? Testa att med hjälp av MacPorts installera och köra XDarwin som du får genom att installera XFree86.

Hör gärna av dig med hur det gick, skulle gärna själv vilja köra en del program från en linuxburk med ssh -X men inte riktigt orkat bråka med det.

Hmm, har inte testat använda XDarwin, är inte det bara ytterligare en terminalversion av X11? Installerade Xfree86 via Fink, men det funkade inte direkt och jag orkade inte bry mig då. Ska testa det när jag kommer hem från jobbet. Tackar
Citera
2007-03-26, 11:50
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Nä, XDarwin är typ X till OS X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in