Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 20:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Jag skulle gissa att alla skivor finns med i låtlistan på något sätt. Kan tänka mig i något fall att de kanske gör ett medley av 3-4 låtar för att få fler skivor representerade men för att slippa spela allt. Även om de inte spelar från precis varje skiva så känner jag mig ganska säker på att varje era kommer representeras (dvs någon låt från When Dream and Day Unite där Dominici sjöng).

Vad gäller låtar så kan jag tänka mig att det blir några överraskningar mest för att DT brukar kunna överraska. Men t.ex. Pull Me Under och Metropolis gissar jag blir spelade, skulle också säga att antingen A Change of Seasons eller Octavarium spelas - bandet's kanske 2 mest kända episka låtar. Tror iaf en av dem är med. Night Terror är väl inte otänkbart då de har släppt singeln. Tror även vi får 1-2 instrumentala låtar så LaBrie kan återhämta sig. Möjligtvis att man gräver fram Stream of Consciousness från Train of Thought? Jag har också en magkänsla att man kommer spela The Best of Times (som de inte spelat innan) och hade heller inte blivit förvånad om de kör The Glass Prison från Six Degrees.

Men vi får se ikväll.

Du har nog rätt där att den kan bli ett medley av 3-4 låtar för att få fler skivor
representerade men för att slippa spela allt. Hoppas de spelar något från första skivan
som sagt med tanke på att Charlie Dominici gick bort i november 2023?
Pull Me Under och Metropolis gissar jag också på att de blir spelade, skulle också säga att antingen A Change of Seasons eller Octavarium spelas - bandet's kanske 2 mest kända episka låtar.

The Looking Glass" skulle vara härligt ifall de spelar den.

Men har DT slutat med att spela "hela album" på konserterna .
Det finns en del bootlegs när de spelar
Darkside Of The Moon
Made In Japan
Master Of Puppets
The Number Of The Beast
Senast redigerad av Rebali179 2024-10-20 kl. 20:42.
Citera
2024-10-21, 00:00
Medlem
Geomeisters avatar
Köpte Awake nyligen och gillade den. Blev köp av billig version av något mer kontroversiellt igår... Debuten When Dream and Day Unite. Jag är inget mega fan av James Labrie. Har inget emot honom, men någon topp 10 sångare i rock kommer han nog aldrig bli för mig. Därför är jag osäker på om första sångaren verkligen kommer göra någon större skillnad (vilket det verkar göra för många). Vill ge skivan en riktig chans så får se när detta blir av!
Citera
2024-10-21, 09:18
Moderator
zanteras avatar
Då har vi facit i hand. Låtlistan från första konserten igår kväll i London:

Hade väl rätt på några gissningar och fel på några andra. Generellt ganska bra mix. Kan personligen tycka för ett 40 års jubileum att de faktiskt kunde tagit någon låt mindre från några av skivorna som är överrepresenterade och slängt in något från någon skiva som inte var med alls. Överlag ganska bra låtlista dock. Av det jag läste från folk som var på konserten så var Labrie's röst som vanligt det som debatterades mest.
Citera
2024-10-25, 01:38
Medlem
Geomeisters avatar
Har lyssnat igenom When Dream and Day Unite nu. Tycker rösten är bu och bä. På många ställen skulle jag inte märka större skillnad från James LaBrie. På vissa platser var den ingen höjdare alls.

Skivans längd gillar jag. 51 minuter räcker för mig. Många andra skivor som sträcker sig bra över en timme kan bli för mycket. Inte för att det är Dream Theater utan överhuvudtaget. Jag har inget direkt behov av något album på över en timme. Tror en del andra DT-skivor hade mått bra av att vara kortare, eller vad säger ni?

Produktionen är inte superbra, men ändå okej. Tycker det instrumentella är bra nog. Har inget emot att återvända till skivan. En 3/5 är nog passande betyg.
Citera
2024-11-09, 19:47
Medlem
Rebali179s avatar
Aftonbladet Sofia Bergström verkar ändå vara rätt så lyrisk & ger
Dream Theaters konsert i Stockholm ++++
Dream Theater känns som pånyttfödda
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ront-recension

Men som alltid så under den första halvtimmen så är det James LaBrie röst som inte håller måttet.
"Bäst: ”Octavarium”, ”Octavarium” och ”Octavarium”. Nämnde jag ”Octavarium”?
Sämst: Under spelningens fyra första låtar är James LaBries sång under all kritik. Skulle också kunna leva utan ”Barstool warrior” i liverepertoaren."

Alla låtarna
1. Metropolis pt. 1: The miracle and the sleeper 2. Act I: Scene two: I. Overture 1928 3. Act I: Scene two: II. Strange déjà vu 4. The mirror 5. Panic attack 6. Barstool warrior 7. Hollow years 8. Constant motion 9. As I am 10. Night terror 11. Under a glass moon 12. This is the life 13. Vacant 14. Stream of consciousness 15. Octavarium

Extranummer: 16. Act II: Scene six: Home 17. Act II: Scene eight: The spirit carries on
18. Pull me under
Citera
2024-11-14, 18:08
Medlem
Geomeisters avatar
Var ingen Flashbackare på plats under bandets konsert nyligen vid Stockholm Waterfront? Vore kul om någon hade en recension!
Citera
2024-11-26, 15:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Om någon vecka är Dream Theater på tapeten med nästa singelsläpp: "A Broken Man".

Några aningar kortare än förra singeln, 8 minuter och 30 sekunder landar vi på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in