2007-03-31, 21:46
Medlem
Lollipops avatar
Jag beslutade för en tid sedan att bygga ett så kallat Dobson-teleskop. Anordningen som gör det möjligt för papptuben att vinklas upp och ner samt roteras åt sidorna har byggts och nu återstår bara installationen av speglarna och ockularet.

Primärspegeln jag köpt in har en diameter på 15 cm och denna ska placeras i ena änden av en 120 cm lång papptub. Dock vet jag inte med säkerhet var sekundärspegeln, eller diagonalen, ska placeras då jag haft problem med mina beräkningar.

Hjälp med beräkningar uppskattas.

Bild: http://img109.imageshack.us/my.php?i...ensmattys8.gif
Citera
2007-04-01, 13:40
Medlem
raskenss avatar
Jag vet inte om det behövs så mycket beräkningar för detta. Tag reda på vad fokallängden för huvudspegeln är, eller om det finns angivet. Enklast om man inte kanner till fokallängden, kan man ta reda på det genom att helt enkelt rikta spegeln mot en punktformig ljuskälla långt bort, t ex en gatlykta. Man får vinkla spegeln några grader så reflexen inte skymmer ingående strålar. Med en pappskiva ser man fokus och mäter avståndet spegel -pappskiva.

Strålen i reflektorteleskopet måste ju vikas av med en plan diagonalspegel och placeras så långt bort som möjligt då man vill göra diagonalspegelarean så liten som möjligt för att inte skymma infallande ljus. Men man måste ju använda en kort sträcka så att fokus hamnar utanför tuben. Dvs minst halva teleskopdiametern måste lämnas så att strålen kan vikas av och fokuspunkten hamnar utanför tuben plus en kort sträcka för linshållare och eventuell fokuseringsskruv.

Säg att fokallängden är 1000mm och teleskopen har en radie på 75mm. 30mm extra till okularets fästanordningar så har du en sträcka på 1000-75-30mm = 895mm mellan centrum på diagonalspegeln och reflektorspegeln.
Citera
2007-04-02, 17:43
Medlem
Lollipops avatar
Fokallängden är ju avståndet mellan spegeln och brännvidden, f. Om jag då delar spegelns radie med 2 får jag reda på brännvidden.

1/f = 2/r
2*f = r
f = r/2

Vad blir nästa steg för att bestämma fokallängden, nu när jag bestämt spegelns brännvidd?
Citera
2007-04-02, 19:11
Medlem
raskenss avatar
brännvidd och fokallängd är samma sak för parallellt inkommande strålar.

Ställ upp spegeln på ett bord eller liknande och mät med måttband var brännpunkten hamnar på en liten pappskiva. Det är ett stalltips.
Citera
2007-04-02, 19:26
Medlem
Lollipops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
bStäll upp spegeln på ett bord eller liknande och mät med måttband var brännpunkten hamnar på en liten pappskiva. Det är ett stalltips.
Jag skulle uppskatta om du beskrev tillvägagångssättet lite mer utförligt, tack.
Citera
2007-04-02, 22:45
Medlem
raskenss avatar
en snabbt kluddad experimentuppställning. ljuskälla långt bort. liten pappbit, måttband. sen bara mäta fokallängden.

http://img59.imageshack.us/img59/5361/fokusbf1.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in