• 1
  • 2
2007-04-08, 00:45
Bannlyst
Han har legat kvar i bolagen 3 år i genomsnitt de senaste 11 åren. Nu är det substansjakt som gäller. Fler än han gillar höga utdelningar på kort sikt. Ex. Volvo påstås behöva de pengar som istället delas ut nu efter hans agerande. Bra för korta klipp och de som hänger efter honom, är det bra för Sverige på lång sikt?
Citera
2007-04-08, 00:59
Medlem
frosses avatar
Asså jag gillar Gardell, en skön kille som vet hur man tjänar pengar
Citera
2007-04-08, 01:07
Medlem
neds avatar
Ja, han är väl bra för Sverige. Eller åtminstone för den globala ekonomin, var han nu väljer att förvalta sina pengar. Strävan efter den egna vinsten är den som bäst hjälper samhället i stort, var det någon gammal ekonom som sa. Adam Smith?

Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Asså jag gillar Gardell, en skön kille som vet hur man tjänar pengar
Jaså du. Nu var ju frågar huruvida denna gosse är bra för Sverige eller inte.
Citera
2007-04-08, 02:40
Bannlyst
Aktiespar. tycker inte det och kan ha rätt, vad ska vi leva på om främsta mål är att suga ut produktionen?
Citera
2007-04-08, 21:02
Medlem
Jag tror Christer Gardell och hans Cevian skapar mer jobb och välfärd än vad de raserar, helt klart. Han behövs....! Fast han behöver jobba på sin back-hand
Citera
2007-04-09, 10:07
Medlem
Kapten Klännings avatar
Se hur det gick för lindex när Gardell slutade... åt fanders...

Kontentan blir att tötta ledningar måste ha aktiva ägare som jagar på management annars händer inget...
Citera
2007-04-09, 12:23
Medlem
Utan att ha på fötterna så tror jag instinktivt att Gardell och sådana som han är väldigt för Sverige, om man nu kan säga så eftersom nationernas ekonomier är så sammanflätade.

Aktiva ägare är ALLTID bra. I Sverige har svenska folket ett mycket stort ägande genom alla de pensionspengar som ligger i olika system. Detta ägande är dock ytterst svårt att "verkställa" (i brist på ett bättre ord). Istället har de stora pensionsfonderna någon sorts låtsas-"ägare". Jag kan inte se hur en sådan "ägare" *inte* sitter i knät på företagsledningen.
Citera
2014-01-22, 10:32
Medlem
Dongelidongs avatar
Nej, hans metoder är inte bra för vare sig företagen eller landet.
Citera
2014-01-23, 02:59
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongelidong
Nej, hans metoder är inte bra för vare sig företagen eller landet.

Fin Bump haha!
Det som folk i regel inte fattar ar att om han gor en vinst, tex. genom att forespraka en hogre utdelning, aterkop av aktier etc, sa ar det knappast sa att de pengarna forsvinner och hamnar i hans ficka. Sjalvklart investeras dessa pengarna i ett annat foretag, det ar ju hela poangen med en fond. Aterinvesteringar. Aven nar de gor utdelningar sa hamnar de generellt hos institutioner och formogna manniskor, som inte kommer konsumera upp dem utan aterinvestera dem!

Sjalvklart ar det bra att folk ser till att foretagen ar effektiva och konkurrenskraftiga.
Citera
2015-02-09, 05:52
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Gardell har ökat aktiekapitalet från 5 procent till över 8 procent och han har nära 15 procent av rösterna. Därmed har Cevian passerat Industrivärden som största ägare i Volvo.

Jag kan bekräfta att vi nu kapitalmässigt är största ägare i Volvo,
http://www.di.se/finansiell-informat...2-fc2ab6255213

Vi får se vad som händer nu.
Citera
2020-06-06, 11:28
Medlem
Hans affärsmodell är ingen hemlighet. Hans aktivistfond köper in sig i undervärderade bolag, tar plats i styrelsen för att sedan lobba för styckning och försäljning av bolaget i delar. Senast offret var ABB's kraftdivisionen Power Grids. Det gjordes försök i Volvokoncernen men lyckades inte fullt ut. Men Christer Gardell gick inte lottlös för sina år som aktieägare. Där fonden sålde Volvoaktier för 20 miljarder kronor. Det som förvånar mig är att Gardell får agera "Sveriges största industriförstörare” utan att någon reagerar från regeringen. Cevian Capital kortsiktiga vinster kommer ha ödesdigra konsekvenser för Svensk industri.
Citera
2020-06-06, 21:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianit
Hans affärsmodell är ingen hemlighet. Hans aktivistfond köper in sig i undervärderade bolag, tar plats i styrelsen för att sedan lobba för styckning och försäljning av bolaget i delar. Senast offret var ABB's kraftdivisionen Power Grids. Det gjordes försök i Volvokoncernen men lyckades inte fullt ut. Men Christer Gardell gick inte lottlös för sina år som aktieägare. Där fonden sålde Volvoaktier för 20 miljarder kronor. Det som förvånar mig är att Gardell får agera "Sveriges största industriförstörare” utan att någon reagerar från regeringen. Cevian Capital kortsiktiga vinster kommer ha ödesdigra konsekvenser för Svensk industri.

Reagerar?

Hur tycker du att regeringen skall reagera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in